El Departament d’Orientació Educativa agrupa al professorat d’Orientació i Educació Especial.
Cap de Departament: Sra. JARDÍ, Carlota
Professorat:
- Sra. ESCORIHUELA, Ainhoa
- Assignatures: Orientació i seguiment d’alumnat de 3r ESO.
- Sra. BARRERA, Mila
- Assignatures: Orientació i seguiment d’alumnat de 1r ESO i CFGB.
- Sra. JARDÍ, Carlota
- Assignatures: Orientació i seguiment d’alumnat de 4t ESO, BAT i Cicles Formatius.
- Sra. QUEROL, Maria José
- Assignatures: suport SIEI i Mediació 3r ESO.
- Sra. ROCHER, Isabel
- Assignatures: Orientació i seguiment d’alumnat de 2n ESO.
- Sra. ROLDÁN, Elisabeth
- Assignatures: suport SIEI.
Personal d’administració i serveis:
- Sra. PLA, Ariadna
- Tècnica Integració Social
- Sra. NAVARRO, Judith
- Educadora d’Educació Especial: suport SIEI.
Funcions dels membres del departament.
Les funcions del professorat especialista en orientació educativa i suport a l’educació especial són singulars en relació a la resta de professorat del centre i consisteixen en les activitats següents:
1. Atenció a l’alumnat
- Docència, prioritzant l’alumnat amb més dificultats a fi que assoleixi les competències bàsiques.
- Atenció individualitzada a alumnes amb necessitats educatives especials i alumnes que, per situacions personals o socials, requereixen una atenció específica. L’atenció als alumnes amb necessitats educatives especials ha de comportar també la col·laboració amb el professorat en el disseny d’estratègies per a l’organització de l’aula i en la preparació de materials i activitats adaptades, per tal de disposar dels recursos apropiats per a la participació d’aquests alumnes en activitats de l’aula ordinària.
2. Suport tècnic al professorat
- Valoració de necessitats educatives de l’alumnat en l’àmbit acadèmic i escolar i concreció de propostes d’intervenció educativa.
- Col·laboració en la planificació d’estratègies organitzatives i didàctiques per a l’atenció a necessitats educatives de l’alumnat, que afavoreixin la participació d’aquest alumnat en l’entorn escolar ordinari.
- Participació en l’elaboració i el seguiment de plans individualitzats.
- Aportació de materials específics i adaptats que facilitin la participació de l’alumnat amb dificultats específiques en les activitats ordinàries del centre i de l’aula.
- Col·laboració en la prevenció de conductes de risc i en la gestió de conflictes.
- Participació en la comissió d’atenció a la diversitat a fi de col·laborar en la planificació i el seguiment de mesures d’atenció a les necessitats educatives de l’alumnat del centre.
- Coordinació de les actuacions dels serveis externs que intervenen en l’atenció a l’alumnat.
3. Orientació a l’alumnat i suport a l’acció tutorial
El professorat d’orientació educativa ha de donar suport al professorat tutor en el desenvolupament de l’acció tutorial i en l’atenció a alumnes que requereixin una intervenció específica.
El professorat d’orientació educativa pot col·laborar amb els tutors en:
- l’aplicació d’estratègies per al coneixement del grup i de l’alumnat,
- l’atenció i el seguiment de l’alumnat amb dificultats específiques i de l’alumnat amb escolarització compartida,
- el desenvolupament de sessions de grup,
- la planificació i el desenvolupament d’activitats d’orientació escolar i professional, principalment al final de cada etapa escolar,
- el desenvolupament del Programa salut i escola,
- la realització d’entrevistes amb famílies.
El professorat d’orientació educativa també pot col·laborar en la gestió de l’acció tutorial pel que fa a:
- la planificació de temes o activitats per treballar en la tutoria de grup,
- el desenvolupament de continguts de les reunions de tutors de nivell,
- la col·laboració d’agents externs,
- la col·laboració amb xarxes de treball que coordinen recursos i actuacions d’orientació escolar i professional en els àmbits municipal i territorial.
En la programació del centre s’atribuiran 9 hores lectives a la docència i l’atenció a l’alumnat i 9 hores lectives al suport al professorat i l’acció tutorial.
En el desenvolupament de les seves funcions el professorat d’orientació educativa comptarà amb la col·laboració de l’EAP. Cada centre determinarà els mecanismes per a la coordinació del professorat d’orientació educativa i l’EAP. En el suport a l’educació especial els professionals assignats a aquestes unitats centraran la seva intervenció a desenvolupar actuacions que facilitin, tant com sigui possible i adequat, la participació de l’alumnat atès per professionals de la unitat en les activitats de l’aula ordinària i del centre.
Els professionals de la SIEI hauran de:
- Col·laborar amb el tutor/a, amb el professorat del centre i l’EAP, en l’elaboració del pla individualitzat de l’alumnat atès pels professionals de la SIEI: prioritats educatives, estratègies per facilitar la seva participació en les activitats de l’aula ordinària i del centre, activitats d’atenció individual o en grup reduït, criteris de seguiment i d’avaluació…
- Elaborar materials específics o adaptats que facilitin l’aprenentatge i la participació de l’alumnat en les activitats del grup ordinari.
- Acompanyar els alumnes en la seva participació en les activitats de l’aula ordinària.
- Desenvolupar les activitats específiques, individuals i en grup reduït, que els alumnes de la unitat requereixin.
- Formular les propostes d’adaptacions curriculars i plans individualitzats i les adaptacions de grup per a l’alumnat atès pels professionals de la SIEI.
- Col·laborar en la tutoria individual de l’alumnat que atén.
L’atenció per part dels professionals assignats com a suport a l’educació especial s’ha de proporcionar, sempre que sigui possible i adequat en situacions generals o ordinàries, i quan sigui necessari en situacions de grups reduïts d’alumnes, en situacions d’atenció individual o en altres formes d’agrupament d’alumnat.
Els suports dels especialistes tenen la finalitat de proporcionar a l’alumnat amb necessitats educatives especials condicions adequades per al progrés en l’adquisició de les capacitats i les competències bàsiques establertes en el currículum de l’etapa i per a la seva participació en les activitats generals de les aules ordinàries i del centre.
Educadors i educadores d’educació especial
a) Funcions
Correspon als educadors i educadores d’educació especial:
- Donar suport a l’alumnat amb necessitats educatives especials perquè pugui participar en les activitats que organitzi el centre educatiu, així com aplicar programes de treball preparats pel tutor/a o especialistes i participar en l’elaboració i aplicació de tasques específiques relacionades amb: autonomia personal, adquisició d’hàbits d’higiene, habilitats socials, mobilitat i desplaçaments, estimulació sensorial, habilitats de vida, transició a la vida adulta i preparació per al món laboral, escolaritat compartida en centres ordinaris/centres d’educació especial.
- Participar en el projecte educatiu del centre.
- Conèixer els objectius i continguts dels programes per tal de poder adequar de la millor manera possible la seva tasca de col·laboració amb els mestres-tutors i els especialistes.
- Proporcionar als mestres-tutors i especialistes elements d’informació sobre l’actuació de l’alumnat, a fi d’adaptar i millorar el seu procés d’aprenentatge.
- La direcció del centre vetllarà perquè el suport d’aquest personal afavoreixi el desenvolupament de l’autonomia personal i millora de la qualitat de vida d’aquest alumnat.
Criteris d’avaluació de les matèries impartides al departament: