Dia Internacional de Commemoració en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust (27 de gener).

Dilluns, 27 de gener de 2020 a l’Institut Sòl-de-Riu d’Alcanar.

Coincidint amb la data d’alliberament del camp d’extermini d’Auschwitz el 1945, les Nacions Unides van decretar el 2005 convertir aquesta data en un dia de commemoració per evitar l’oblit i contribuir a fer memòria d’uns fets que van marcar el destí de la nostra societat i la de milions de persones. Amb la voluntat de recordar aquests fets per evitar que es tornin a repetir, alguns instituts de secundària, entre els quals  l’Institut Sòl-de-Riu, han adquirit el compromís d’organitzar actes en record de les víctimes de l’Holocaust, entre les quals cinc canareus que foren deportats.

A proposta del DEMD-d’Ebre, cada centre havia de construir un mural utilitzant diferents llengües; el lema escollit aquest any era “Stand together”  (Romandre Juntes) i les llengües escollides en el nostre cas han estat totes aquelles que es parlen en la nostra comunitat educativa.

S’han fet dues sessions, la primera a les 10:30h a la qual han assistit alumnes de 4t d’ESO i 1r de batxillerat i una segona a la que han assistit els alumnes de 3r d’ESO, 2n de batxillerat i cicles formatius. Les dues sessions han estat estructurades de la mateixa manera, alumnes de 1r de batxillerat de la matèria d’Història del món i alumnes de 3r d’ESO ens han explicat, amb unes presentacions, com era la vida als camps de concentració i el sistema de marcatge que s’utilitzava per diferenciar els diferents col·lectius (prèviament s’han repartit insígnies que  lluïen a la solapa l’alumnat i el professorat del centre). S’ha visionat un vídeo amb el testimoni d’un català que va sobreviure a aquesta barbàrie i s’ha anat completant el mural amb les diferents llengües. Un alumne de 1r d’ESO (Darwin Toderas) ha explicat la vida de Bertolt Brecht i ha recitat un poema de La cartilla de guerra alemanya. Els alumnes de 4t d’ESO han fet les lectures proposades pel grup DEMD-Ebre del poema Dempeus de Roc Llop i el poema introductori a l’obra Si això és un home de Primo Levi.

A la segona sessió hem comptat amb la presència de membres del consistori municipal, les senyores Maribel Ramon Abella i Txell Ulldemolins Subirats, regidores del nostre ajuntament, i del senyor Joan Roig Castell, alcalde d’Alcanar. La presentació i conducció de les dues sessions han anat a càrrec de l’alumne de 2n de Batxillerat, Unai Soler Abella, autor del TdR “Els canareus als camps nazis”.

Per seguir recordant l’efemèride, al vestíbul de l’institut hi ha emplaçada una exposició de llibres sobre el tema que ens ha ocupat durant aquesta jornada i que es podrà visitar i consultar fins al 27 de febrer, amb obres de referència proporcionades per la biblioteca del centre i la Biblioteca pública Trinitari Fabregat d’Alcanar.

Per acabar agrair la participació de tot l’alumnat i professorat implicat i membres del PAS així com, la col·laboració de la biblioteca pública i la brigada municipal.