Start Up! Imaginar i crear el futur.

Dins del VI Cicle de Xerrades d’Orientació Acadèmica Universitària I Científica, dijous vam comptar al nostre centre amb la presència d’uns altres dos dels nostres ex-alumnes per explicar-nos la seua experiència universitària I professional des que van acabar el 2n de Batxillerat a l’Institut Sòl-de-Riu.

En total, ja hem gaudit de les exposicions de 12 ex-alumnes I ara ens han visitat Alfons Montserrat, per primera vegada i Xavi Fibla, que repeteix visita per parlar-nos dels processos de creació d’empreses de base tecnològica. En la seva exposició, en primer lloc ens han parlat del seu itinerari particular a nivell acadèmic I professional:

• Alfons Montserrat Reverter ha estudiat Direcció d’Empreses a Esade de Barcelona, ha estat a la Universitat Nacional de Singapur (NUS) fent un Erasmus, va fer les pràctiques a la consultora de gestió I assessoria estratègica de negocis, Boston Consulting Group (BCG), I ara ha fundat l’empresa Tastik I n’és el director executiu (CEO: Chief Executive Officer).
  • Xavi Fibla Agustín, enginyer superior en Telecomunicacions per la UPC, ha treballat a Conzentra, empresa líder en comerç electrònic, a ONGEST, empresa de facturació I comptabilitat online, I ara treballa com a programador CAPTIO, plataforma que gestiona online despeses dels viatges d’empresa

Després han explicat el cas de creació de l’empresa Tastik. Es tracta d’una start up  (empresa emergent i innovadora amb base tecnològica) sobre oferta gastronòmica on els usuaris podran compartir les seves imatges, crear llistes de restaurants, afegir comentaris de valoració, … una cosa semblant al Tripadvisor, però amb una base més social, com Instagram.

Alfons ens ha explicat que els passos que han seguit no han estat ni còmodes ni sense esforç: design thinking, desenvolupament del model de negoci, tecnologia, analítiques -amb l’estudi dels passos que fan els usuaris quan utilitzen una aplicació, I growth hacking, el marqueting del segle XXI, que utilitza la metodologia Lean -amb poca despesa s’estudien les dades que confirmen que les campanyes de publicitat funcionen-.

Xavi ens ha parlat del MVP (Minimum Viable Product), la creació d’un nou producte que permet adaptar-se a les necessitats del client durant el procés d’evolució del producte fins a l’obtenció del producte definitiu. Com a enginyer, les seues funcions  són portar a terme el disseny tècnic del producte, el seu desenvolupament, el disseny de  la infraestructura I responsabilitzar-se de la qualitat, estabilitat I seguretat del producte.

Per últim, tant Xavi com Alfons han compartit amb el nostre alumnat una sèrie de recomanacions relacionades amb les decisions que hauran de prendre en el seu futur com estudiants universitaris I a l’hora d’encarar els seus futurs professionals. Entre moltes altres idees, ens han parlat de la importància de prendre decisions amb sentit, dels objectius, de la valoració de les oportunitats des del punt de vista del cost material I personal que impliquen; han destacat les soft skills: cal saber convèncer, moure’s, buscar contactes, buscar l’oportunisme per estar al lloc I moment adequats.

Amb  la globalització I deslocalització dels llocs de treball, és molt important perfeccionar l’anglès I passar un temps de la formació a l’estranger. Aquesta estada formativa o professional fa que, a més de l’aprenentatge de la llengua estrangera, en tornar a casa, se faci amb una mentalitat més oberta I una maduració personal important que ens obriran portes per a futurs projectes o treballs. Una de les curiositats que ens han presentat és aquest enllaç, (http://www.bbc.com/news/technology-34066941) on es pot calcular quina probabilitat hi ha que en un futur no llunyà un robot ocupi el teu lloc de treball.

Per últim, han volgut acabar amb una frase de l’empresari multimilionari Marc Andreessen, on es valora la importància de la formació per a aconseguir l’èxit. L’alumnat s’ha mostrat molt interessat durant tota l’hora I han participat al final amb algunes preguntes relacionades amb l’empresa Tastik. Per a concloure, volem remarcar com d’interessant ens semblen els consells que es van donar a l’alumnat quant a la manera d’emprendre el seu futur immediat, desmitificant la figura de l’emprenedor i donant rellevància a les diferents habilitats, al plantejament d’objectius a llarg termini, pensant en gran, i l’experiència a l’estranger.

Anna Valle Cap del Departament de Ciències.