Xerrada STEM amb perspectiva de gènere: un viatge científic a l’Antàrtida, per Vanessa Balagué.

El curs passat l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues a Catalunya (AMIT-CAT), amb la col.laboració del ICE/UAB i el patrocini de l‘Institut d’Estudis Catalans van començar la campanya “STEM amb tu” (SCIENCE, TECHNOLOGY ENGINEERING AND MATHS), amb l’objectiu de fer visibles tres elements fonamentals: les dones científiques i tecnòlogues, els biaixos de gènere dins la nostra societat amb les seves causes i conseqüències, i la promoció de les STEM entre les noies com a professions apassionants i de futur. Volien lluitar contra els estereotips i pressions socials que generen professions altament feminitzades o masculinitzades. Volien donar visibilitat a les dones científiques i tecnòlogues tot i parlant dels biaixos i discriminacions de gènere al mateix temps que aportar models i exemples a les noies perquè es puguin sentir identificades i atretes amb les professions del futur. Un dels espais on aquesta falta d’exemples femenins és més visible és a les aules de les universitats. Les places de la majoria de carreres més tècniques les continuen ocupant ells. I el cas de les carreres d’enginyeria és un dels més alarmants: només un de cada quatre estudiants és una dona.

Des del Departament de Ciències i del de Matemàtiques del nostre centre vam intentar que alguna “ambaixadora” del programa “STEM amb tu” vingués al nostre centre a fer-nos una xerrada. Però com per a moltes altres coses, estem molt lluny de Barcelona, i no va ser possible que cap científica del programa es pogués desplaçar fins aquí. Però per fi enguany vam tindre la sort de trobar a Vanessa Balagué, que és d’aquí el costat, de la Ràpita i que el passat divendres va estar amb nosaltres.

Les noies, les nostres noies, les d’Alcanar, com totes, necessiten tenir referents de dones que van creure en les seves idees: així és com es desperten vocacions. Es tracta de “reaprendre” el que hem llegit, vist a la televisió i sentit a casa. I per això també era important que estigueren també els nois a la xerrada, perquè el canvi que ha de fer la societat l’han de fer entre tots, i perquè Vanessa és una científica de primera categoria, com ells mateixos van poder comprovar.

Vanessa va estudiar Química a la UB i Bioquímica i Biologia Molecular, també a Barcelona i treballa al Departament de Biologia Marina i Oceaonografia de l’ICM-CSIC (Institut de Ciències del Mar- Centre Superior d’Investigacions Científiques). Ha participat en investigacions en creuers que  estudiaven l’Antàrtida, l’Àrtic, la Mediterrània i el mar Bàltic. Des de l’any 2003 no ha parat de fer publicacions en diversos mitjans d’investigació i divulgació científica i de participar en congresos, presentant els seus treballs, des de Buenos Aires, a Alacant, Amsterdam o Cancún.

El passat divendres va venir a explicar-nos el treball dels científics a l’Antàrtida i la seva pròpia experiència ja que ho ha pogut viure en primera persona en dues ocasions. Va parlar de la flora, de la fauna, del tipus de gel, de com canvia la mida de l’Antàrtida durant l’any, de les diferents bases científiques, i un fum de curiositats que van fer que l’alumnat estiguera impressionat amb tot el que estaven veient i escoltant.

Finalment, donar-li les gràcies a Vanessa Balagué perquè va fer una xerrada molt dinàmica, interessant i emocionant per l’alumnat. Ella ho fa amb moltes ganes perquè creu que la part divulgativa del seu treball és un retorn a la societat del seu treball com a científica a llocs tan increïbles com l’Antàrtida.

Properament, l’alumnat de 3r d’ESO ens explicarà més detalls sobre aquesta xerrada a la revista i al bloc de ciències ja que les seves impressions ens mostraran en primera persona la importància d’aquesta xerrada.