Xerrada d’orientació acadèmica, universitària i científica, Míriam Reverter Vives

10471314_871362022922890_5606748129785839867_n 1513776_871362952922797_2267218491758446183_n

Dins del cicle de xerrades d’orientació acadèmica, universitària i científica, divendres 27 de febrer ens ha visitat la nostra exalumna Míriam Reverter Vives per a parlar-nos de la seua trajectòria en acabar el Batxillerat.

Tot va començar amb el seu somni de dedicar-se a l’estudi del mar i la seua afició al submarinisme, que se li va despertar amb el seu Treball de Recerca sobre les Columbretes. I així, el seu currículum s’inicia amb la llicenciatura en Ciències del Mar, a la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria, però continua amb un seguit de beques, projectes, recerques i voluntariats que han fet que no parés ni a l’estiu en aquests vuit anys. Va participar en un programa Erasmus, a la Universitat de Liège, a Bèlgica; una vegada acabada la llicenciatura, va aconseguir una beca de La Caixa per a fer un Màster de Química de Molècules Bioactives a la UPVD (Universitat de Perpinyà) i en l’actualitat està fent el doctorat a l’EPHE (École Pratique des Hautes Études) entre Perpinyà i la Polinèsia.

L’estiu del 2010 va aconseguir una beca del CSIC per a un projecte anomenat “Viure a 80ºC. Necessitats moleculars”, on va aprendre a programar en Python.

I l’estiu del 2011, una altra beca per a estudiar els pèptids bioactius d’algues marines comestibles i la seua capacitat hipotensora.

A Còrsega va estudiar les característiques oceanogràfiques de la costa.

La seu tesina va tractar sobre la variació de metabòlits secundaris d’una determinada espècie d’esponja marina, on va trobar que la protecció contra els agents patògens que proporcionen aquests metabòlits depèn de la temperatura i no del cicle reproductor.

En el seu doctorat, porta a terme dos projectes: un sobre les interaccions químiques que poden explicar diferències de parasitisme en diferents espècies de peixos papallona i l’altre, sobre com els peixos ratpenat d’aqüicultura poden sobreviure millor a una infecció si se’ls alimenta amb plantes medicinals.

Espectroscopia de masses, cromatografia HPLC, estadística, programació, genètica, mostratges,  … el nostre alumnat ha pogut veure l’aplicació directa dels procediments que estudien en el currículum dels seus estudis.

I per acabar-ho d’adornar, els estius que ha passat en voluntariats a  Egipte, Ghana i Tanzània treballant per a conservar coralls, però també pintant escoles i hospitals o ensenyant matemàtiques i anglès.

I el més important de la xerrada, els missatges que ens ha volgut transmetre: la importància de la formació continuada, tant en els idiomes com en les diferents modalitats de cursos; la necessitat de la motivació, la curiositat i la dedicació per a aconseguir l’èxit; el saber-se vendre; l’aprofitament de les oportunitats per trobar contactes a nivell personal i aprofitar-los; la perseverança en la recerca de beques i ajuts;  el gran ventall de possibilitats que fan que no hi hage una relació lineal entre els estudis i les sortides professionals, sinó que és més important la il·lusió en allò que fas, perquè després, les oportunitats brollen de diferents fonts; … l’esperança que, tot i la crisi, possibilitats n’hi ha moltes, però s’han de buscar.

Anna Valle Martí , professora de Química i Cap del Departament de Ciències de l’Institut Sòl-de-Riu