1er Premi – Federico Mayor Zaragoza

El projecte Aparcament itinerant de Bicicletes ha rebut el 1er Premi Federico Mayor Zaragoza atorgat per l’associació d’Amigues i Amics de la Unesco a Tortosa. La temàtica d’aquesta edició ha estat: Sostenibilitat i Consum Responsable, que corresponen als Objectius 11 i 12 de Desenvolupament Sostenible (ODS) recollits en l’agenda 2030 de les Nacions Unides. A la vegada també és buscava promoure els  valors ecològics promoguts per la Carta de la Terra.

El temporal Glòria ens recorda que l’#EmergènciaClimàtica és real i que vivim en un territori molt vulnerable #TerresdelEbre. Amb tot això, les emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle continuen creixent. Els científics alerten sobre la probabilitat d’un col·lapse social generalitzat en els propers 10 anys. Necessitem actuar jaLa bicicleta com a eina de #MobilitatUrbana aporta una solució a aquest problema.

Aquest projecte #InnovaFP consisteix en: 1A- el disseny i fabricació d’una plataforma d’aparcament de bicicletes/patinets itinerant pel nostre alumnat del Grau Superior de Mecatrònica Industrial.

L’aparcament intercanvia temporalment (període de prova) 1 plaça d’aparcament de cotxe per 8 places d’aparcament per bicicletes i 10 places d’aparcament per patinets, conscienciant sobre la utilització de l’espai públic

1B- L’elaboració d’una pàgina web, previst de realitzar amb els alumnes de Grau Mitjà d’Informàtica. La plataforma d’aparcament incorpora un codi QR que redirigeix a aquesta web. La web permet divulgar la cultura de la bicicleta en l’àmbit de la sostenibilitat. I la #ParticipacióCiutadana a la presa de decisions públiques (Enquesta per suggerir on ubicar la plataforma en un futur).

2- Durant el període de prova, s’avalua quin és l’ús que se’n fa per part de la ciutadania, nivell d’ocupació, etc.

3- Si funciona al lloc triat s’instal·la permanentment, tot considerant les necessitats reals que s’han observat durant el període de prova. Si es considera que no ha funcionat, es restableix la plaça d’aparcament de cotxe.

4. A continuació, es mou l’estructura a una altra ubicació del municipi i tornem al punt 2.

Pel que fa a la #InnovacióTecnològica, en el moment de fer aquesta proposta no ens consta que existeixi ni a Catalunya ni a l’estat cap plataforma itinerant d’aparcament de bicicletes. Les innovacions tecnològiques són més habituals i freqüents que les innovacions socials. Les innovacions socials són noves idees que satisfan les necessitats socials, creen relacions socials i formen noves col·laboracions. La #InnovacióSocial busca crear un canvi que repercuteix en la societat a nivell sistèmic. Per tant, la disruptivitat del projecte ve donada tant per la part d’innovació tecnològica com, sobretot, per la part d’innovació social: donant resposta als Objectius de Desenvolupament Sostenible i a la #CartadelaTerra.

#PremiFedericoMayorZaragoza #InstitutVerd #BikeCommuting