Maneres de mirar

Cada cert temps, hem de dedicar uns moments a mirar què fem i com estem, a reflexionar sobre el camí recorregut i el que tenim encara per davant. Entre les moltes maneres de mirar, n’hi ha unes que van acompanyades d’enquestes, estadístiques, indicadors, DAFOs, objectius i criteris d’acceptació: potser no siguin les més romàntiques, però a això també se li diu estimar amb els ulls oberts.

L’Institut Montsià desenvolupa el seu sistema de gestió d’acord amb els models ISO9001, ISO45001 i e2CAT. Això representa una administració per objectius orientada a satisfer les expectatives de les parts interessades: les de l’alumnat amb una formació personal, social i professional de qualitat en un entorn segur; les de les famílies que esperen una bona educació per als seus fills; les de les empreses i institucions que han d’incorporar professionals competents; i les del professorat que vol desenvolupar la seva carrera professional amb bones condicions laborals.

Quant a la formació de l’alumnat ens enorgulleix poder dir que, al llarg dels últims quatre cursos, tant el rendiment acadèmic com la graduació han mantingut una tendència creixent i amb valors per sobre de la mitjana catalana. Hi han contribuït la gran oferta d’activitats complementàries, l’ús intensiu de les noves tecnologies informàtiques, la difusió de metodologies actives i col·laboratives com ara l’Aprenentatge Basat en Problemes, l’Aprenentatge per Serveis i l’Aprenentatge per Projectes, així com les pràctiques en entorns empresarials tant al propi país com a l’estranger (Formació en Centres de Treball, FP Dual i Programa Erasmus+). Tot això és possible gràcies a la gran implicació mostrada pel professorat en proporcionar una formació rica i diversa a l’alumnat, treballant en múltiples programes d’innovació amb una constant preocupació per formar-se i actualitzar coneixements.

La pandèmia mundial del COVID-19 ha representat un repte important per a tota la comunitat educativa, on hem pogut mostrar la capacitat d’adaptació davant una situació nova i adversa. Això ha fet que el nivell de satisfacció global d’alumnes, famílies, empreses i professorat s’hagi ressentit poc. Inclús en aquest temps d’adversitat ha millorat la percepció de l’alumnat respecte al tracte rebut i les relacions personals, ha millorat també la percepció entre les famílies respecte a la Jornada d’Acollida i l’atenció i informació facilitats pels tutors, i ha millorat entre el professorat l’ambient i col·laboració entre companys. El centre continua dedicant recursos i esforços en la línia de motivar l’alumnat de cara a reduir l’absentisme i l’abandonament, els quals segueixen una tendència descendent amb valors relativament molt baixos.

Finalment, cal esmentar el treball realitzat durant els últims tres cursos de cara a reduir l’accidentalitat i augmentar la sensibilitat de la comunitat educativa en relació a la seguretat i salut. Portem dos cursos consecutius sense cap accident amb baixa a les nostres instal·lacions, havent incorporat a tota la comunitat educativa en les estadístiques d’incidents i accidents recollides pel centre.