Informe RiusCat 2021 – Projecte Apadrinem el Tenes

Com cada any l’associació Hàbitats ha publicat l’Informe RiusCat amb dades obtingudes des d’agents voluntaris, entre els quals la comunitat educativa catalana té un pes important. Aquestes dades concorden a grans trets amb els resultats publicats per l’Agència Catalana de l’Aigua, que assenyalen que encara som lluny de complir amb els objectius ambientals desitjats.

La majoria dels trams de riu estudiats presenten mancances en l’estructura i la connectivitat del bosc de ribera, uns hàbitats poc diversos i acumulen alteracions humanes, com ara l’ocupació de la zona de ribera amb infraestructures i usos no naturals de l’espai. Com ja és habitual les deixalles continuen molt presents als entorns de ribera catalans, amb el plàstic al capdavant dels materials més freqüents.

En definitiva, els resultats tornen a posar de manifest que una part important dels rius i rieres catalanes no es troben en les condicions ecològiques òptimes i que aquesta situació s’agreuja a les parts més baixes de les conques principals, on es concentren nuclis urbans amb activitats agrícoles i industrials.

Tot plegat indica que la tasca d’apropar la ciutadania als valors dels ecosistemes fluvials i els riscos als quals s’enfronten segueix sent imprescindible per afrontar el repte entre tots.

Des de l’Hipàtia, aprofitant la presència del Tenes que creua el municipi,  ja fa anys que volem conscienciar al nostre alumnat al voltant d’una qüestió tan urgent mitjançant el Projecte Apadrinem el Tenes. Volem que el riu municipal tingui un paper destacat entre els projectes del centre a la vegada que serveixi d’eix integrador d’alumnes i professors. Es tracta d’un projecte transversal que mobilitza els curs de 1r, 2n i 3r ESO els quals durant una setmana fan ciència, esport, poesia, neteja, anàlisi, cohesió i convivència al voltant de les aigües del Tenes. Estem molt satisfets i satisfetes que des del Departament d’Educació s’hagi reconegut el nostre projecte dins el marc de la innovació educativa i, a la vegada, de contribuir a posar el nostre gra de sorra en un tema tan vital com és la salut dels nostres rius i rieres.

Us compartim algunes imatges de l’edició d’aquest any!