Dia de la ciència a l’Hipàtia d’Alexandria

“La ciència és la clau del nostre futur” Bill Nye

El passat divendres 8 de novembre a l’Hipàtia d’Alexandria vam celebrar la primera jornada de la Ciència, la qual s’ha pogut portar a terme gràcies a la col·laboració de l’AMPA i a la impliació de tot l’equip de professorat. Així, al llarg de tot el matí, tots els alumnes del centre van participar  en diferents activitats de divulgació científica.

Aquesta jornada s’emmarca en la setmana de la ciència, en què se celebren tot un ventall d’activitats de divulgació científica arreu del nostre territori. Els temes centrals de l’edició d’enguany han estat, d’una banda, la taula periòdica, amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics; i de l’altra, diferents persones que han estat referents als respectius camps de coneixement com ara l’ecòleg Ramon Margalef; i Leonardo da Vinci. A més, també es commemora el 50è aniversari de l’arribada de l’home a la Lluna.

La Jornada va començar amb la xerrada “”Matemàtiques i màgia i viceversa”” a càrrec del matemàtic Sergio Belmonte, que va captivar a tot l’alumnat de l’institut ensenyant-nos la connexió entre aquestes dues disciplines ,aparentment tan distants, i mostrant com es pot aplicar la matemàtica per  crear veritables efectes màgics.

Durant la resta del matí es van alternar diferents tallers de caire emminentment pràctic i debats científics. Els alumnes de 1r i 2n van fer un taller per aprendre  la criptografia  i a desencriptar missatges a partir de sistemes i tècniques, a encriptar els seus propis missatges i a treballar de manera col•laborativa per resoldre reptes en equip. Els alumnes de 3r i 4t, en canvi, van haver de programar el seu robot de manera òptima per gestionar una parcel•la de terreny forestal, tallant certs arbres escollits en el menor temps possible.

A més a més i per finalitzar la jornada es van organitzar diversos debats científics. Els alumnes van tenir l’oportunitat de reflexionar sobre les deixalles espacials, l’energia nuclear, l’eutanàsia i les medicines alternatives, tot aprenent a argumentar de manera ordenada. Uns debats molt enriquidors que ens van deixar amb ganes d’aprofundir-hi més i repetir l’experiència.

Pensem que aquesta jornada ha estat molt intensa i profitosa per tots plegats.

Tal i com diu Louis Pasteur  “La ciència és l’ànima de la prosperitat i la font de tot progrés”.