Iniciem el treball d’investigació en ecologia al camp de proves de la zona verda de l’institut

Els alumnes de l’optativa de Biologia i Geologia de 4t d’ESO estudiarem ecologia al tercer trimestre d’una manera pràctica i amb dades reals. Per a obtenir les dades, hem d’anticipar el treball preparant el camp de proves i fer el seguiment al llarg d’aquests propers mesos.

Amb l’objectiu d’aprendre de forma experimental els processos de successió biològica en sistemes ecològics, hem iniciat una investigació al camp de proves de la zona verda de l’institut sobre l’evolució en el temps de la vegetació herbàcia a partir de diversos mecanismes de pertorbació: incendi, contaminació química, desforestació i estrès hídric.

A la zona verda hem delimitat amb estaques i corda 6 quadrants de 1 m2 de superfície cadascun, disposats aleatòriament en el terreny a una certa distància en dues columnes i tres fileres. A cada quadrant es realitzarà una prova diferent.

Una vegada delimitats els quadrants s’ha procedit a reproduir artificialment les diverses pertorbacions. Per a cada prova, s’ha escollit aleatòriament un determinat quadrant:

Quadrant 1: Incendi Quadrant 4: Control
Quadrant 2: Control Quadrant 5: Estrès hídric
Quadrant 3: Contaminació química Quadrant 6: Desforestació

Per tal d’estudiar la colonització del medi després d’un incendi, la Nazareth i la Maria vàrem ruixar amb alcohol la superfície vegetal del quadrant 1 i posteriorment el professor, amb precaució, hi va calar foc. Durant els propers mesos observarem i anotarem tots els canvis que es produeixin a la parcel·la per poder recollir dades per realitzar el nostre treball.

A les fotografies es pot observar la parcel·la abans i després de l’incendi.

Bona part de la porció aèria de les plantes es va cremar. Les arrels, però, probablement s’hauran mantingut intactes.

Amb l’objectiu d’analitzar els efectes de la contaminació puntual de la vegetació, la Judith i l’Héctor han ruixat lleixiu a sobre de la vegetació del quadrant 3 amb un petit aspersor.

Amb molt de compte han ruixat totes les plantes perquè quedessin ben mullades amb el lleixiu, però sense que el producte químic arribi a penetrar a l’interior del subsòl.

Els efectes del contaminant no s’han notat immediatament, però al cap de pocs dies la part aèria de les plantes s’ha assecat. Caldrà observar si algunes de les plantes existents resisteixen i rebroten o es moren definitivament. D’altra part, caldrà observar si les plantes mortes són substituïdes per nous exemplars que colonitzen l’espai.

Per a estudiar els efectes de l’estrès hídric sobre la vegetació herbàcia hem procedit a realitzar l’experiment a l’inrevés del que es podria esperar. Aprofitant el període de sequera que pateix Catalunya, l’Ignasi i l’Ariadna hem decidit proporcionar a la vegetació del quadrant 5 suficient aigua com per que l’herba no pateixi d’estrès hídric: aboquem un cubell i mig d’aigua dues vegades a la setmana. El resultat el compararem amb els quadrants de control, que no tenen altra aportació d’aigua que la de pluja.

La fotografia superior és l’estat de la vegetació just abans del primer rec.

La Judit i l’Albine hem eliminat mecànicament les plantes del quadrant 6 amb l’objectiu de reproduir la desforestació. Amb una aixada vam treure les herbes i posteriorment vam allisar la superfície de terra. Tot i no excavar profundament, vam intentar eliminar totes les arrels superficials.

Durant els propers mesos anotarem les noves plantes que recolonitzin l’espai. La recolonització es pot produir gràcies al romanent de llavors del substrat, per propagació de les plantes marginals, o per propagació aèria.

Els quadrants 2 i 4 són de control. Això vol dir que no intervenim de cap manera en les superfícies delimitades.

En qualsevol experimentació científica és necessari crear proves de control amb l’objectiu de discriminar possibles variables no tingudes en compte que poguessin condicionar els resultats. Així, per exemple, imaginem que al nostre camp de proves no considerem cap quadrant de control i una nit qualsevol es produeix una intensa gelada que perjudica seriosament la vegetació en estudi i de la qual no en som conscients. Els efectes apareixeran tant al quadrant de control com a la resta, i això ens permetrà concloure que hi ha alguna variable que no hem tingut en compte. Si no disposéssim d’aquestes dades, podríem interpretar que el comportament de les plantes és degut a alguna de les variables en estudi, i no la temperatura!

El quadrant 4 es troba a prop d’un arbre de morera que, tot i estar actualment podat i sense fulles, aviat formarà una copa densa que li proporcionarà ombra forces hores al dia. En canvi, el quadrant 2 es troba fora de la influència de l’arbre i li tocarà el Sol totes les hores. D’aquesta manera, serà possible estudiar les diferències en la vegetació en cadascun dels quadrants en funció de l’ombra projectada sobre el terra. El Carlos i la Noelia controlaran els canvis produïts al quadrant 4, mentre que la Meritxell i la Mireia s’encarregaran d’analitzar el quadrant 2.

El camp de proves està en marxa. Ara es tracta de recollir periòdicament dades de diversitat i recobriment vegetal a cadascun dels quadrants.