Geologia. Per a què serveix?

L’Alba Gil és Doctora en Geologia per la Universitat de Barcelona, experta en Geofísica i adscrita a l’Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera – CSIC i a la Universitat de Barcelona. El passat 10 de desembre va venir al nostre institut a donar-nos una conferència poc abans de marxar al Regne Unit per realitzar tasques d’investigació dins d’un programa post-doc.

A la xerrada van assistir els alumnes de 4t d’ESO en el marc del Cicle de Conferències organitzat per l’àrea de Llengües, i es va celebrar a la sala de conferències del Casal de la Gent Gran de Lliçà d’Amunt.

La conferència, titulada “Geologia. Per a què serveix?”, va permetre als alumnes conèixer amb detall els diferents camps professionals dels geòlegs, des de la mineria fins a la vulcanologia, en tot un ventall d’àrees des de la geologia aplicada fins al coneixement fonamental.

La mineria tradicional és una indústria actualment en retrocés a la Península Ibèrica com a conseqüència de l’explotació continuada de recursos. Els geòlegs estudien el terreny per cercar nous jaciments i determinar la configuració més adequada de les mines: mines subterrànies o mines a cel obert. Actualment, les terres rares, elements traça i minerals rars, han obert una nova via d’investigació en l’explotació de recursos minerals per a usos en electrònica i telefonia mòbil (com el coltan), nanotecnologia, etc.

L’obra civil és el conjunt d’infraestructures emplaçades a l’entorn, com carreteres, ports, aeroports, ponts, preses, canals, etc. El disseny, la construcció i el manteniment d’aquestes obres és responsabilitat dels enginyers, però els geòlegs són responsables de l’estudi del terreny per determinar el comportament del subsòl en la distribució de càrregues i en l’assentament inicial i futur de les infraestructures.

La prevenció de desastres naturals exigeix una investigació acurada dels processos naturals, en general, i dels processos geològics, en particular. La predicció de terratrèmols i de tsunamis associats, els moviments de masses en processos gravitacionals, erupcions vulcàniques, inundacions… En tots aquests camps el geòleg és essencial tant per a entendre les causes com per a predir els desastres i intervenir en la seva prevenció.

El canvi climàtic és actualment una evidència. Arreu del planeta s’observen fenòmens que demostren els efectes de l’escalfament global. Els geòlegs contribueixen a entendre aquests fenòmens i a realitzar previsions de futur tot estudiant els esdeveniments del passat: paleoambients i paleoclimes, fenòmens de canvi climàtic del passat que poden ser clau en la previsió del futur.

Els geòlegs també poden donar llum a mesures pal·liatives de la contaminació, com per exemple estudiar la viabilitat i els efectes d’injectar CO2 al subsòl per fixar-lo i així disminuir-ne la seva concentració a l’atmosfera.

El geòleg també és responsable de l’estudi dels aqüífers, de determinar la seva capacitat de càrrega i de renovació, cartografiar la seva extensió i profunditat i determinar les mesures d’ús responsable.

Finalment, com en tota àrea de coneixement, el geòleg contribueix mitjançant la investigació al progrés i a la recerca de nous camps de treball i d’aplicació.

Des d’aquí volem agrair a l’Alba Gil aquesta conferència tan interessant i desitjar-li molts èxits en la nova etapa d’investigació al Regne Unit.