El repte de la panerola

Els alumnes de 1r d’ESO tenen un repte: reproduir en tres dimensions, amb cartolina i a escala, una larva de panerola.

watermarked32017-03-28-1408

La panerola escollida com a model és l’escarabat argentí, que és un insecte blatoïdeu de l’espècie Blaptica dubia. Al laboratori de Ciències tenim tant exemplars vius com exemplars morts (els morts tenen l’avantatge que es queden quiets per poder prendre correctament les seves mides…).

Els insectes formen part del grup d’invertebrats dels artròpodes, caracteritzats aquests per posseir un cos segmentat protegit per un exoesquelet quitinós i amb extremitats articulades. El grup està integrat per insectes, crustacis, miriàpodes i aràcnids, que es diferencien per com tenen dividit el cos i pel nombre de potes. Els insectes tenen dividit el cos en cap, tòrax i abdomen, i posseeixen 3 parells de potes.

Els alumnes han rebut una sèrie d’instruccions:

– El material utilitzat ha de limitar-se a cartolina blanca, retolador negre, cola en barra, llapis, tisores, regle, goma d’esborrar i, excepcionalment, cinta adhesiva, però aquesta no pot ser visible en el model acabat. Si ho desitgen, també poden pintar la reproducció.

watermarked52017-03-28-1408

– L’escala de la reproducció ha de ser 10:1, és a dir, que el model ha de ser 10 vegades més gran que a la realitat. Per a determinar les mides, els alumnes disposen d’un exemplar real mort de Blaptica dubia.

watermarked22017-03-28-1408

També se’ls ha compartit al Google Classroom dues fotografies amb un regle que fa d’escala gràfica. Així, prendre’n les mides és molt més senzill…

watermarked12017-03-28-1407

– El treball és en grup, i han de realitzar 4 exemplars per classe. Es poden organitzar com vulguin, però tots els membres del grup s’han de responsabilitzar tant del càlcul de les mides, el disseny de les peces així com de la seva unió.

El alumnes s’han posat de seguida a treballar:

watermarked62017-03-28-1408

Els objectius d’aquest treball són diversos i interdisciplinars: càlcul d’escales (proporcionalitat), percepció de l’espai i del volum, coordinació del treball en grup…

watermarked72017-03-28-1408

Des del punt de vista de la matèria de Biologia i Geologia, els alumnes prenen consciència de l’organització anatòmica de l’esquelet tipus dels insectes: un cap amb un parell d’antenes, dos ulls compostos (en tenen altres 3 de simples) i l’aparell bucal; un tòrax dividit en tres artells, cadascun dels quals amb un parell de potes en posició ventral (un total, doncs, de 3 parells de potes), i fins a dos parells d’ales en posició dorsal (en les larves de panerola reproduïdes pels alumnes només és visible un parell d’ales, encara en desenvolupament), i un abdomen amb nombrosos artells, l’últim dels quals, en posició distal, és diferent, doncs conté l’aparell copulador.

watermarked42017-03-28-1408

Esperem que tinguin molt d’èxit en aquest repte!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>