Carta dels anelladors d’aus als alumnes de 1r

Benvolguts alumnes de 1r d’ESO de l’IES Hipàtia d’Alexandria,

Com us vaig prometre dijous durant la jornada d’anellament al Parc del Tenes de Lliçà d’Amunt, us passo la informació d’aquells dos ocells que portaven una anella a la pota abans ja de que els agafessim. Us refresco la memòria: un va ser un Rossinyol Comú i l’altre un Rossinyol Bord.

Doncs atents, perquè hi ha varies curiositats a destacar. Així, resulta que tots dos són més grans del que ens pensàvem i, a més, tots dos han decidit viure aquí cada primavera. Un no viatja gaire, però l’altre és un gran viatger.

Watermarked14(2017-05-11-1222)

Primer vam agafar un Rossinyol Bord (Cettia cetti) que ja portava una anella, la nº KA 48079. Dóna la casualitat que aquest mateix ocell el vam capturar amb els vostres companys del curs de l’any 2014. Exactament el vam anellar el 29-4-2017, i vam poder saber que era un mascle que havia nascut l’any anterior, el 2013. Per tant, vam poder veure un rossinyol que ja tenia 4 anys, i podem assegurar que viu d’ençà al Parc del Tenes, al costat del riu, entre els arbustos i les canyes. Bé, doncs la cosa no acaba aquí, ja que aquest mateix ocell el vam tornar a capturar l’any següent, el 17-4-2015.

A continuació va arribar l’altra sorpresa. Vam poder capturar un Rossinyol Comú (Luscinia megarhynchos) que ja portava una anella, la KA 48087. Sospitós, no? Massa semblants aquests números, oi? Doncs sí, són dues anelles col·locades el mateix dia que el Rossinyol Bord anterior: el 29-4-2014. En aquest cas, no sabem l’any exacte en que va nèixer, perquè ja el vam conèixer com un ocell mascle adult, i que havia nascut abans del 2013!!!!! (és a dir, o l’any 2012 o abans). Sabeu què vol dir això? Dijous podíem dir que tenia més de 5 anys. Aquest ocell és un migrador transaharià que passa l’hivern a l’Àfrica, a les zones humides tropicals de l’Hemisferi Sud, a més de 10.000 km de Catalunya, per tornar cada any a reproduir-se aquí. Per tant, podem constatar que aquest animal ha anat i tornat almenys 5 cops, el que sumen 10 viatges de 10.000 km, sobrevolant selves, deserts, sabanes, mars i muntanyes. Aquest petit ocell ha recorregut almenys 100.000 km. Sorprenent, oi?

Doncs a veure quines sorpreses ens depara l’anellament d’ocells al riu Tenes el proper any!

Una abraçada a tots de part dels anelladors d’ocells Rafa i Natàlia.

Rafael González de Lucas

Anellador d’aus i ornitòleg