Article científic d’alumnes de 3r sobre paràmetres meteorològics

Els alumnes de 3r d’ESO han realitzat aquest primer trimestre com a treball competencial de Biologia i Geologia un estudi sobre diferents paràmetres meteorològics a partir de dades numèriques proporcionades per l’Institut Meteorològic de Catalunya.

A partir d’una recerca bibliogràfica inicial els alumnes en grups de 4 o 5 han formulat una hipòtesi de recerca. Aquestes han estat totes les hipòtesis plantejades:

• “Del 2010 al 2014, la radiació ultraviolada mitjana anual en el conjunt de Catalunya ha augmentat progressivament.”
  • “La incidència mitjana de caiguda de llamps en el període 2010 a 2014 és superior a les comarques més muntanyoses que a les més planes.”
  • “El període de major humitat al llarg de l’any es manté constant al Vallès Oriental entre els anys 2010 i 2014.”
  • “Des del 2010 al 2014 el nombre de dies de glaçades a l’any disminueix progressivament.”
  • “Del 2010 al 2014 la precipitació anual total a les comarques del Vallès Oriental i del Vallès Occidental ha disminuït progressivament.”
  • “Del 2010 al 2014 la temperatura mitjana al llarg del període estival en el conjunt de Catalunya ha augmentat progressivament.”
  • “Les dades de 2010 a 2014 indiquen que a les quatre capitals de província la velocitat mitjana anual del vent és similar.”
  • “Les precipitacions mitjanes anuals en el conjunt de Catalunya disminueixen des del 2010 fins al 2014.”
  • “La temperatura mitjana anual en el conjunt de Catalunya augmenta any rere any des del 2010 fins al 2015.”
  • “Al llarg dels anys 2010 a 2014 la radiació solar mitjana a Catalunya es manté constant.”
  • “El nivell del mar mitjà a la costa catalana augmenta any rere any des del 1997 fins al 2014.”
  • “Des del 1999 fins al 2014, al Vallès Oriental el nombre de dies de glaçada disminueix cada any.”

Els alumnes han seguit el mètode científic hipotètic-deductiu per verificar la hipòtesi plantejada. Han hagut de definir uns objectius generals i uns objectius científics, dissenyar una metodologia adequada per a assolir aquests objectius i interpretar les dades obtingudes per respondre amb les conclusions els objectius inicialment plantejats.

El millor dels treballs es pot consultar clicant a sobre de la següent imatge:

Albarracin et al 2015

Val a dir que, tot i que finalment han de rebutjar la seva hipòtesi, això no significa que el canvi climàtic no sigui una realitat que ens afecta. Ells han estudiat un aspecte molt concret i li han donat resposta. Potser cal tenir en compte un registre temporal més llarg, per exemple dels últims 20 o 30 anys? Potser els efectes de l’escalfament global no afecten tant a les precipitacions i sí a altres paràmetres meteorològics o mediambientals? Com sempre, les oportunitats de noves recerques són immenses. Us animeu a investigar?

I si us fa mandra buscar dades climàtiques a l’Institut Meteorològic de Catalunya, què tal si investigueu on es troba un petit gran error a l’article adjunt? Si el trobeu, afegiu un comentari indicant on és l’error. A veure qui el troba!