A tercer comencem les pràctiques de biologia

Hem finalitzat el 1r trimestre i, amb ell, el bloc de Geologia. Durant el 2n trimestre i fins a final de curs, els alumnes de 3r d’ESO treballaran a la matèria de Biologia i Geologia els principals aspectes relacionats amb l’estructura, l’organització i la funció dels diferents aparells i sistemes del cos humà.

1

A l’Institut Hipàtia d’Alexandria i des de l’àrea de Biologia i Geologia donem una especial importància a les pràctiques de laboratori, on els alumnes assoleixen els coneixements de la matèria de forma aplicada i pràctica a partir del desenvolupament de casos reals. En total, els alumnes realitzen 14 pràctiques de laboratori, 5 corresponents al bloc de Geologia i 9 del bloc de Biologia. Al primer trimestre, els alumnes han après a treballar a diferents escales i a realitzar dibuixos científics del natural, a interpretar i treballar amb mapes topogràfics, a confeccionar mapes geomorfològics, a analitzar texturalment sediments de diferent procedència per a interpretar l’àrea font i aspectes com el transport i el medi sedimentari, i a descriure i interpretar diferents roques sedimentàries. A partir d’ara, els alumnes aprendran les estructures anatòmiques de diversos sistemes i aparells, tot disseccionant diferents òrgans com els pulmons, el cor, el ronyó, l’encèfal, etc.

2

Aquesta setmana els alumnes de 3r han començat les pràctiques de Biologia realitzant anàlisis bioquímiques de monosacàrids, polisacàrids, lípids i proteïnes.

3

El procediment és el següent: en primer lloc els alumnes aprenen a utilitzar els reactius adequats tot seguint diversos protocols per a detectar determinades biomolècules presents a la mostra. Com que utilitzen com a mostra les biomolècules que volen determinar (glucosa, midó, oli d’oliva i ovoalbúmina), el resultat de la prova és sempre positiu. Aquesta primera part de la pràctica els serveix per a aprendre els protocols d’anàlisi bioquímica i, alhora, per a disposar d’un sistema de referència positiu que serveixi de mostra comparativa per a la segona part de la pràctica.

6

A la segona part de la pràctica se subministra als alumnes un recipient amb una substància desconeguda (el recipient està retolat “Expedient X”). Seguint els protocols prèviament apresos, han de determinar la composició exacta de la substància. Quantes substàncies diferents conté i quines són?

7

A la propera pràctica, que realitzarem després de les festes de Nadal, els alumnes disseccionaran un verat amb l’objectiu de reconèixer els diferents aparells i sistemes, els principals òrgans, i la seva organització a l’interior de la cavitat visceral.