Què podem saber de la qualitat de l’aigua del Tenes?

Els alumnes de quart han fet la darrera visita al riu per avaluar la qualitat fisicoquímica de l’aigua. Paràmetres com el ph o la temperatura són fàcils de determinar amb l’instrumental del que disposem a l’institut; altres com la quantitat de nitrats o la quantitat d’oxigen dissolt a l’aigua requereixen, si es volen trobar amb precisió, uns laboratoris més sofisticats, lluny dels que es poden trobar a un centre de secundària o de batxillerat. Les pastilles reactives subministrades per la gent del Projecte Rius són un bon mètode per trobar de forma aproximada aquests paràmetres.

?

Un cop presses les mostres i analitzades, els alumnes van omplir el formulari per enviar al Projecte Rius. Dins del nivell de fiabilitat que comporta una anàlisi feta amb mètodes colorimètrics, hem pogut establir que alguns paràmetres (nitrats, ph) estan dins dels valors considerats normals i altres (l’oxigen dissolt) estan lleugerament per sota dels valors aconsellables. Estem pendents de la publicació de l’informe anual que elabora l’Associació Habitats per veure com encaixen els nostres resultats en altres inspeccions de riu que s’hagin fet per la mateixa conca.

Per altra banda, els alumnes de quart han tornat a calcular el cabal que pocs dies enrere van calcular els alumnes de segon (publicats a l’article “quanta aigua baixa pel Tenes?”) ja que els resultats obtinguts no van ser massa fiables. En aquest cas, han mesurat la fondària cada 20 cm i han dibuixat un perfil acurat del riu. Això ha permès troba l’àrea de la secció amb força més precisió que amb el mètode utilitzat pels seus companys. El resultat que han obtingut és de 205 litres/segon. Tot i ser un riu petit, proveu de fer el càlcul de la quantitat d’aigua que baixa en un dia. Són més de 17 milions de litres!!!

20160504_092133

perfil

Esperem que amb aquestes activitats l’alumnat es senti més proper al riu Tenes i prengui consciència que és un bé que hem de protegir entre tots. Fins aviat!

grup