Quanta aigua baixa pel Tenes?

Els alumnes de segon han sortit al riu per fer una estimació del cabal del Tenes en una activitat emmarcada a la col·laboració amb el Projecte Rius.

Pals d’escombra graduats, cintes mètriques i un cronòmetre són els elements que necessitaven per poder calcular la quantitat d’aigua que porta el riu.

El primer pas consisteix en mesurar l’amplada del riu.

?

Un cop tenim l’amplada, hem de conèixer la fondària. La fondària no és  uniforme, és per això que es prenen diferents valors i es fa una mitjana. El pal d’escombra, graduat pels mateixos alumnes és una bona eina per trobar-la.

fondària

Amb les dades de la fondària i l’amplada, es pot fer un càlcul orientatiu de l’àrea de la secció transversal del riu. Ja tenim fet el primer pas per trobar el cabal. Només ens falta saber la velocitat a la que baixa l’aigua. Per fer-ho, els alumnes van mesurar un distància compresa entre sis i deu metres (depenent de cada grup) i amb el cronòmetre van trobar el que trigava un tap de suro en recórrer la distància.

?

Ja tenim les dades. Els resultats dels diferents grups oscil·len entre els 140 i els 300 l/s. És una diferència notable entre uns grups i altres i  ens ha de fer pensar que alguna cosa no l’hem acabat de fer prou bé. Com els mateixos alumnes van indicar, la clau està en el càlcul de la profunditat mitjana. Alguns dels grups es van posar en trams del riu on la fondària era molt desigual i altres en trams on era molt més uniforme. En els trams on la fondària és desigual, el càlcul de la profunditat mitjana pot comportar força error a l’hora de trobar l’àrea de la secció. Els grups que estaven a trams amb una fondària més uniforme, han obtingut uns valors al voltant dels 200 l/s. Però abans d’enviar els resultats del càlcul a la gent del Projecte Rius, n’hem d’estar segurs! Seguirem informant.

Els intrèpids exploradors:

Dibujo