L’alumnat de 1r, al Camp d’Aprenentatge La Noguera

23 alumnes de 1r d’ESO estan participant al Camp d’Aprenentatge La Noguera, de Sant Llorenç de Montgai, per treballar el Projecte de la Prehistòria. La resta de l’alumnat s’ha quedat al centre treballant la mateixa temàtica.

Dia 1 (14 de desembre)

Sortida de Lliçà sense novetats a les 8 del matí. Arribada a Sant Llorenç a l’hora prevista. S’esmorza i l’equip de professors del CdA, del Departament d’Educació, fa la presentació. Tot seguit, ens instal·lem a l’alberg La Cova i dinem. A la tarda, tallers de pintura i de música a la prehistòria. Un cop s’han acabat els tallers, es berena a l’aire lliure i tanquem la tarda amb activitats esportives.

Dia 2 (15 de desembre)

Tot i que avui el temps no acompanyava, no ens ha impedit agafar uns paraigües i emprendre el nostre camí cap al jaciment arqueològic.

Hem gaudit d’una presentació cronològica amb estris representatius del Paleolític i Neolític. Durant la presentació la pluja ha amainat i això ens ha permès sortir al jaciment per realitzar les pràctiques com a vertaders arqueòlegs.

Fent servir un pinzell, una pala i un cubell, els alumnes has excavat restes prehistòriques catalogant els objectes i extraient hipòtesis de la vida quotidiana d’aquells temps.

Havent dinat hem visitat la cova on van viure els primers neandertals de la zona. Hem après coses molt interessants gràcies a les explicacions que l’equip de professors del Camp d’aprenentatge ens han ofert.

Finalment hem fet una ruta de senderisme fins a la presa que tanca el riu Segre. Tot plegat ha estat un dia  molt profitós i interessant.

Dia 3 (16 de desembre)

Durant el tercer i últim dia al Camp d’Aprenentatge, els alumnes de 1r ESO han fet una rotació d’activitats del neolític. Tenint en compte el nombre d’alumnes, s’ha procedit amb la divisió d’aquests en 3 grups: 1 grup de 10 alumnes de la clase de 1r B, i 2 grups de 6 alumnes de 1r A.

La primera activitat ha consistit en la presentació d’objectes innovadors que van definir el pas del paleolític al neolític. Entre aquests objectes, s’ha destacat la falç, la destral, les pales i l’aixada. Així mateix, mitjançant d’alumnes voluntaris, s’ha fet un modelatge de com vestien i calçaven els nostres avantpassats.

La segona activitat ha estat de ceràmica on cada alumne ha creat un bol a partir de la tècnica impartida pel professorat del CdA.

En la tercera activitat, els alumnes han après a burxar petxines per fer un collaret. Tot seguit s’ha realitzat l’activitat de moldre,  on cada alumne seguia el procediment de picar i filtrar el blat per aconseguir la farina. I per acabar, el professorat del Cda ha mostrat els instruments de caça que s’utilitzaven per aconseguir menjar, roba i calçat, entre els quals hi havia  l’arc, les fletxes, i les llances. D’aquesta manera, els alumnes de 1r ESO s’han acomiadat del CdA de la Noguera.

Aquest viatge en el temps els ha servit, no només per reforçar i ampliar continguts d’aula en el marc del projecte Prehistòria– que fem dia a dia -des de les diverses àrees com: ciències socials, ciències naturals, educació física, visual i plàstica, música o bé llengües, sinó també per adonar-se que, malgrat estem immersos en un món tecnològic, podem reflexionar de la importància de les coses aparentment més senzilles. I el que és més important, conviure fora de casa, de la zona de confort, amb altres companys i professors dona una autonomia i riquesa extra que d’altra manera no es pot aconseguir.

A la tornada, acabaran de donar forma als treballs afegint tot el que han après i viscut al CdA i ho presentaran a la resta del centre el dia 18 de desembre a la Fira de la Prehistòria que celebrarem a l’institut.

Des d’aquestes ratlles hem d’agrair al professorat que els ha acompanyat i aixoplugat en aquesta experiència i a totes les famílies per haver confiat en nosaltres i en el nostre projecte.

Us adjuntem testimonis fotogràfics del camp d’aprenentatge La Noguera 2020.