Job Shadowing a l’Institut Joan Mercader

Dins del programa europeu Erasmus Plus, l’institut Joan Mercader ha acollit del 19 al 25 de novembre de 2018 dos professors de l’ institut Gotthold-Ephraim-Lessing-Gymnasium, de Kamenz (Alemanya ); un institut que fa uns anys el nostre centre ja va tenir com a soci en un projecte Comenius sobre la sostenibilitat.

Els dos professors que ens han visitat són el Delf Stötzner i la Martina Laube, que han dut a terme una observació al nostre centre.

El terme Job Shadowing significa treball a l’ ombra, però en el bon sentit de la paraula; traslladat al món educatiu, fa referència a un procés d’observació i pràctica compartida d’experiències. És un mètode d’integració i aprenentatge molt efectiu entre professionals que ocupen el mateix lloc de treball; però, en aquest cas, en països diferents i, per tant, amb una realitat cultural, social i lingüística també diferent.

Intercanvis com aquest pretenen fomentar el plurilingüisme, la tolerància envers altres cultures i, a la vegada, compartir experiències i així, millorar la pràctica docent. El tema del projecte d’aquesta escola alemanya gira entorn de l’acollida i la integració dels refugiats i nouvinguts: acollida a les ciutats, gestió de l’aprenentatge de la llengua quan arriben a les escoles, organització de la seva integració dins de l’ aula i del centre educatiu, etc.

Durant la setmana que han estat entre nosaltres els professors visitants han tingut l’oportunitat d’entrevistar-se amb la inspectora d’ensenyament, Núria Sala, i també amb Núria Català  i Gemma Segura, del servei d‘ atenció a les migracions i del servei de primera acollida de l‘ Ajuntament d‘Igualada. Igualment, han aprofitat aquesta setmana per fer observacions de les matèries que ensenyen a Kamenz també: classes de física i química, biologia i geologia,ciències naturals, educació física i ciències socials. Igualment, les reunions amb diferents membres de l‘ equip directiu, amb la responsable de l‘aula d’acollida, amb la responsable de projectes internacionals i amb la resta de professorat els han permès fer-se una idea ben aproximada del funcionament del nostre centre.

Han tingut un programa de treball intens, però molt enriquidor, tot i que també vam organitzar una agenda cultural en què no podien faltar visites a punts emblemàtics del nostre entorn immediat, com la visita a la nostra ciutat, a Montserrat, a Sitges o a Barcelona.

Sens dubte, una experiència molt profitosa per a ambdós instituts que ens agradaria repetir dins d‘aquest programa europeu Erasmus Plus.

Marta Mercadé

Coordinadora de Projectes Internacionals  – INS Joan Mercader