Vagues del mes de març

Benvolgudes famílies i alumnat del centre

Amb motiu de les convocatòries de vagues presentades per diversos sindicats, representants de les persones treballadores, previstes pels dies 15, 16, 17, 23, 29 i 30 de març de 2022 (que afecten diferents col·lectius segons la data i el sindicat convocant) l’Ordre TSF//2022, d’11 de març de 2022, del Departament d’Empresa i Treball, signada digitalment per l’Hble. Sr. Roger Torrent i Ramió, per la qual es garanteixin els serveis essencials i es determinen els serveis mínims, indica:

Article 1 

La situació de vaga … s’entén condicionada al manteniment dels serveis mínims següents:

Una persona de l’equip directiu per cada centre. S’entén com a tal alguna de les persones següents: el/la director/a, el/la coordinador/a pedagògic/a, el/la cap d’estudis o el/la secretari/ària,

A més del personal esmentat:

Per a l’ensenyament infantil, de primària i secundària (de 3 a 16 anys): un docent per cada 3 unitats o aules.

 

Al llarg de les convocatòries de vaga previstes per aquests  dies:

  • El centre complirà amb els serveis mínims i, per tant, romandrà obert (no es tracta d’un “tancament patronal” sinó de convocatòries de vagues de les persones treballadores) amb, com a mínim, el personal indicat en el paràgraf posterior. 
  • En el cas de l’INS Joan d’Àustria es garantiran els següents serveis mínims:
    • els serveis mínims per a l’etapa d’ESO estan compostos per:
      • Una persona de l’equip directiu
      • Un mínim de 5 docents, donat que el nombre d’unitats oficials assignades a aquesta etapa és de 15 unitats.
    • els serveis mínims per a les etapes de Batxillerat i CF estan compostos per:
      • Una persona de l’equip directiu

Consideracions addicionals i molt importants:

  • L’adhesió, o no, del personal del centre (professorat i PAS) a les  convocatòries es realitza a títol individual, seguint les seves consideracions personals i en defensa dels seus drets. Segons això en aquests moments, no puc indicar-vos la repercussió que tindrà en el servei. Com ja sabeu a una convocatòria de vaga els treballadors poden decidir adherir-se fins a l’últim moment, sense necessitat de comunicació prèvia a la direcció del centre.
  • Si l’adhesió a les convocatòries de vaga per part del professorat i del PAS  del centre fos alta, particularment el dia 15 de març on inicialment està prevista la major adhesió, no es podrà garantir el desenvolupament de  les activitats d’ensenyament-aprenentatge habituals (horaris de grups-classe i activitats de centre).

Salutacions cordials

Martín Martín

Director de l’INS Joan d’Àustria

 

L’Educació NO s’improvisa!

Comunicat de les direccions d’Infantil, Primària, Secundària i Centres d’Educació Especial de Barcelona (Xarxa 0-18)

“En els darrers dos anys, famílies i centres hem estat gestionant una pandèmia nova per a totes i que ha comportat neguit, inseguretat i fins i tot patiment tant a les llars com als centres educatius. Famílies i docents ens hem hagut de reinventar per adaptar-nos a la situació amb els centres oberts i amb constants confinaments.

Durant aquest temps, les escoles i els instituts ens hem assabentat dels canvis de la gestió als centres educatius a través de la premsa i no per part del Departament d’Educació, fet que  considerem un menyspreu vers la nostra feina i vers tota la comunitat educativa que representem.

En aquests moments ens trobem amb un seguit de situacions que dificulten una gestió de qualitat dels centres i que poden afectar directament la tasca amb l’alumnat. En aquest sentit, volem comunicar-vos la nostra preocupació pels següents temes que són motiu del descontent generalitzat del nostre col·lectiu i que volem reivindicar:

1. Desplegament del Decret d’Inclusiva (Decret 150/2017, de 17 d’octubre). Els equips docents coincidim en què ens amoïna la manera en què podem atendre a la diversitat inherent a les  nostres aules sempre intentant donar la millor atenció possible. Trobem a faltar recursos humans, materials i formació docent que ens permetin atendre realment a totes les criatures d’una  manera inclusiva i assegurant la igualtat d’oportunitats per a tothom. Necessitem saber quan es podrà desplegar amb tots els recursos.

2. La necessitat de recuperar i millorar les plantilles d’abans de les retallades. La manca de recursos humans va en detriment de la qualitat educativa als centres. Amb les retallades vam perdre  personal que no hem tornat a recuperar. Aquests dos últims cursos, amb els reforços COVID, les plantilles s’han vist incrementades amb més mans que han estat necessàries per la situació i  que creiem indispensables mantenir definitivament.

3. La necessitat de donar estabilitat a les plantilles per poder desenvolupar i consolidar projectes educatius sòlids i coherents. Any rere any ens canvia un tant per cent molt elevat del professorat  que s’ha d’adaptar de nou al centre.

4. La manca de planificació del Departament. El canvi continuat de prioritats del Departament d’Educació, que obliga els centres a reajustar contínuament i en temps poc realistes les seves  planificacions, formacions, organització i gestió de recursos.

5. La preocupació pel manteniment del model lingüístic català com a model d’èxit per a la igualtat d’oportunitats.

6. Els canvis en el calendari d’inici de curs. Aquesta modificació ens genera neguits pel que suposa la planificació i organització del curs. Neguits relacionats amb tenir la plantilla completament  assignada al mes de juny per començar a preparar el nou curs. No es pot anunciar una mesura com aquesta sense haver-la prèviament consensuat amb les escoles, consells escolars, sindicats i famílies. No es pot decidir una mesura d’aquest nivell de manera totalment unilateral, i sobretot, sense haver planificat els RECURSOS necessaris (qui pagarà al monitoratge que ha d’estar  amb els infants totes les tardes de setembre? D’on sortiran els diners per pagar les vacances dels mestres que volen contractar al juliol per tenir les plantilles dissenyades tal i com diuen?).  Aquest punt s’està reduint a un debat social de si els docents fem més o menys vacances i pensem que és un debat molt més extens que tot això, perquè és un debat que va sobre la qualitat de  l’educació.

7. El nou currículum de Primària, ESO i Batxillerat. El currículum de Primària se’ns va enviar a finals de gener durant el pitjor moment de gestió covid als centres educatius i només amb una  setmana per valorar-lo i poder fer aportacions. Considerem que, novament això és una falta absoluta de respecte envers els professionals de l’educació. En el cas de secundària, suposa un  canvi profund de transformació educativa que haurem d’aplicar al setembre sense temps d’un debat pedagògic als centres. Necessitem saber de quina manera ens acompanyarà el Departament  en el desplegament. I pel que fa al currículum de Batxillerat, necessitem saber en quin moment arribarà, quins centres oferiran aquest nou batxillerat, quina dotació de plantilla  requerirà i quina formació acompanyarà aquest desplegament. Necessitem temps per debatre canvis tan importants com un canvi de currículum en aquest moment.

Valorem l’impuls cap a la transformació educativa del país que està duent a terme el Departament d’Educació en algunes de les línies estratègiques que ha engegat però per fer-ho possible cal  que tot això es tradueixi en més recursos humans, econòmics i de formació.
També cal que entre centres i Departament hi hagi comunicació, confiança i línia de treball conjunta que es vegi reflectida a nivell social, promovent una imatge de cohesió i professionalització dels equips docents.”