NOFC

Títol IV Capítol II Organització de l’alumnat

Delegades i sotsdelegades de classe

Els/les delegats/des de classe són alumnes que representen a la resta dels seus companys del grup-classe. L’alumnat  de cada classe escull per un període d’un curs complet els seus representants i els converteix en els seus portaveus. Com a tals, traslladen al personal docent o a la direcció les inquietuds dels estudiants, preparen les reunions d’aula, formen part de la junta de delegats i assisteixen a les reunions de seguiment que avaluen la marxa del curs.

Cada grup-classe tindrà una persona delegada i una sotsdelegada.

El tutor o la tutora, a proposta del grup o de l’equip docent, podrà cessar el delegat o delegada quan no compleixi correctament les tasques i/o funcions que li han estat encomanades.

Un delegat serà apartat de les seves funcions en cas de ser sancionat per comportament no adequat al centre.

L’alumnat no pot ser elegit com a delegat si ha tingut incidents disciplinaris greus en el mateix curs o en el curs anterior. 

El/la sotsdelegat/da desenvoluparà aquestes funcions en cas d’absència del/de la delegat/da.

Funcions de la persona delegada de classe:

  • Representar el grup-classe en les reunions de delegats.
  • Col·laborar en l’elaboració, difusió i aplicació de mesures i normes que millorin la convivència i la vida en el centre.
  • Donar assessorament i suport als representants dels alumnes del consell escolar, als quals faran arribar la problemàtica específica de cadascun dels cursos.
  • Fomentar la convivència entre els alumnes del seu grup.
  • Realitzar propostes a l’equip directiu sobre temes relatius a l’Institut.
  • Canalitzar la informació rebuda i explicació a la resta de l’alumnat.
  • Participar en les valoracions que es fan a classe al final de cada avaluació sobre el funcionament del grup en les diferents matèries i recollir-ne les valoracions de professors/es i alumnes.
  • Col·laborar amb el professorat en la gestió de les dates d’exàmens, treballs, sortides…
  • Informar i/o alertar al professorat de guàrdia davant de l’absència d’altre professorat.
  • Vetllar pel control de la classe quan no hi hagin professors (canvis de classe, …).
  • Cuidar de l’adequada utilització del material i de les instal·lacions del centre.
  • Proposar al/a la tutor/a les millores dels espais que el grup consideri.
  • Qualsevol altra funció encarregada pels òrgans de gestió del centre. 

A partir de 3r d’ESO:

  • Informar al seu grup-classe de les convocatòries relacionades amb el dret de reunió, provinents de sindicats legalment constituïts, tenint sempre en compte que la convocatòria ha d’estar justificada dins de l’àmbit escolar.
  • Donar tràmit a les peticions del dret de reunió segons la normativa de centre 

Delegades i sots-delegades ambientals

El/la delegat/da ambiental és el/la responsable de vetllar per les bones pràctiques ambientals que es duen a terme dins de l’aula i del conjunt del centre. El/la sotsdelegat/da ambiental és qui col·labora amb el/la delegat/da i el/la substitueix en cas d’absència. 

Ambdós càrrecs s’escullen per votació a cada grup-classe per un període d’un any acadèmic. En aquest sentit, les delegades i sotsdelegades ambientals no poden coincidir amb les delegades i sotsdelegades de classe, per tal de distribuir les funcions i la càrrega de tasques.

El tutor/a podrà, a proposta del grup, de l’equip docent o de la Comissió de Sostenibilitat, cessar un/a delegat/da i/o sotsdelegat/da quan no compleixin correctament les tasques encomanades.

Les seves principals funcions són:

  • Representar els i les companyes de classe en el Consell Ambiental del centre, fent de pont entre les propostes del grup-classe i el Consell.
  • Col·laborar amb el/la tutor/a i el conjunt del professorat en potenciar i dinamitzar l’educació ambiental i les tasques de sostenibilitat dins l’aula. Entre elles:
    • Promoure la reducció i recollida selectiva dels residus, supervisant el bon estat i correcte ús dels contenidors de reciclatge de l’aula i organitzant torns setmanals de buidatge d’aquests contenidors.
    • Fomentar l’ús racional del material escolar i la reutilització del paper, vetllant per la permanència d’una capsa amb paper usat per una cara a l’aula.
    • Vetllar per l’eficiència energètica dins de l’aula, revisant l’estat de finestres, persianes i portes (obertes o tancades) amb l’objectiu d’aprofitar la llum natural i regular correctament la temperatura de l’aula.
    • Fomentar una alimentació saludable i sostenible, recomanant el consum de productes ecològics de proximitat, procurant evitar el malbaratament d’aliments i lluitant contra l’ús d’envasos d’un sol ús com el paper d’alumini o embolcalls plàstics.
    • Assegurar-se que les llums de l’aula estan apagades abans de sortir de l’aula si no hi ha classe després, si hi ha pati o si s’ha acabat l’horari escolar. En el cas d’aules d’informàtica, assegurar-se que les pantalles i ordinadors també estan apagats.
  • Dirigir, moderar i dinamitzar les assemblees de classe per discutir i solucionar qüestions ambientals del grup.
  • Cuidar l’entorn proper en les activitats escolars que es desenvolupin en entorns naturals (parcs, platges, muntanyes…). 
  • Col·laborar en l’organització d’activitats extraescolars de conscienciació ambiental conjuntament amb la Comissió d’Extraescolars.
  • Totes aquelles funcions que puguin proposar-se per iniciativa de les delegades i delegats ambientals dels grups-classe, sempre que la Comissió de Sostenibilitat doni la seva aprovació.

Títol V Capítol III Règim  disciplinari  de  l’alumnat.  Conductes perjudicials  per  a  la convivència en el centre.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, article 35, punt 3, indica:  “Les conductes i els actes contraris a la convivència dels alumnes són objecte de correcció pel centre si tenen lloc dins el recinte escolar o durant la realització d’activitats complementàries i extraescolars o la prestació de serveis escolars de menjador i transport o d’altres organitzats pel centre. Igualment, comporten l’adopció de les mesures correctores i sancionadores que escaiguin els actes dels alumnes que, encara que tinguin lloc fora del recinte escolar, estiguin motivats per la vida escolar o hi estiguin directament relacionats i afectin altres alumnes o altres membres de la comunitat educativa.

L’aplicació de mesures correctores i sancions no pot privar els alumnes de l’exercici del dret a l’educació ni, en l’educació obligatòria, del dret a l’escolarització. No es podrà expulsar de classe cap alumne/a per motius acadèmics (per no haver fet els deures, per no portar un treball o per no portar el material específic,…) o per retards. En cap cas no es poden imposar mesures correctores ni sancions que atemptin contra la integritat física o la dignitat personal dels alumnes. La imposició de mesures correctores i sancionadores ha de tenir en compte el nivell escolar en què es troben els alumnes afectats, llurs circumstàncies personals, familiars i socials i la proporcionalitat amb la conducta o l’acte que les motiva, i ha de tenir per finalitat contribuir al manteniment i la millora del procés educatiu dels alumnes.

La resta de seccions d’aquest capítol es desenvolupen també en consonància a allò indicat al Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius als articles 23, 24 i 25.

Secció 1. Conductes Sancionables.

Les conductes sancionables poden ser categoritzades en:

– Actes o conductes contraris a la convivència

– Faltes que perjudiquen greument la convivència

Actes o conductes contraris a la convivència

Es consideraran com irregularitats o actes contraris a la convivència:

  1. Arribar amb retard a una classe o negar-se a assistir-hi.
  2. Interrompre les activitats acadèmiques sense un motiu justificat.
  3. Menjar i beure a les classes, a les escales i, en general, a l’interior del centre en les zones no habilitades a tal efecte. 
  4. La negligència o el descuit en el compliment dels deures i les tasques escolars.
  5. No portar l’equipament o el material escolar necessari pel bon desenvolupament de les classes i/o activitats (equipament d’educació física, material de visual i plàstica, de música, …)
  6. Fer ús de dispositius electrònics sense autorització sempre que no constituexi una falta que perjudiqui greument la convivència. 
  7. La manca d’assistència a l’institut injustificada d’un dia.
  8. L’incompliment de la jornada escolar i l’horari sense causa justificada.
  9. L’alteració de les dinàmiques estàndards del centre ja sigui a les classes o a qualsevol altra tipus d’activitat (xerrada, taller, sortida, projecció, …).
  10. La negligència en la conservació de l’aula, dels locals de l’institut i dels materials si no causa perjudicis greus.
  11. Els furts de material escolar bàsic: llapis, bolígrafs, estoigs, llibretes, …
  12. Malmetre el material escolar d’altres alumnes, ja sigui a la seva o a un altra aula.
  13. L’incompliment dels deures i les obligacions de l’alumnat, sempre que no constituexi una falta que perjudiqui greument la convivència.
  14. Negar-se a lliurar els aparells electrònics a petició del professorat del centre i com a conseqüència d’un ús indegut.
  15. L’incompliment dels apartats que fan referència a l’alumnat de la “Carta de compromís educatiu”. 

 

Faltes que perjudiquen greument la convivència

Com a concreció de l’article 37 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, es consideren dintre d’aquesta tipologia les següents faltes :

  1. Tota actuació que signifiqui discriminació per raó de raça, sexe, religió, llengua, opinió, lloc de naixement o veïnatge o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  2. L’assetjament, de qualsevol tipus, d’un/a company/a.
  3. L’agressió física i/o psicològica, vexació o humiliació a qualsevol membre de la comunitat educativa.
  4. Els atemptat contra la dignitat personal de qualsevol membre de la comunitat educativa.
  5. La suplantació de personalitat o la utilització i/o robatori de la identitat digital ( contrasenya correu electrònic, comptes de moodle, perfils de xarxes socials, … ) de qualsevol membre de la comunitat educativa.
  6. La publicació o la utilització d’imatges captades indegudament durant el transcurs d’una classe o en qualsevol altra activitat escolar(dins i/o fora del centre), ja sigui fent ús de qualsevol mitjà digital o imprés.
  7. La publicació o la utilització d’imatges captades indegudament a les instal·lacions del centre ja sigui fent ús de qualsevol mitjà digital o imprés.
  8. Les amenaces i els insults a qualsevol membre de la comunitat escolar (companys, professorat, PAS, …) i/o la seva publicació en qualsevol xarxa social o mitjà de difusió.
  9. El consum de begudes alcohòliques, drogues, substàncies perilloses per la salut (dins del centre o en activitats escolars fora del centre) o la incitació al consum i el tràfic de drogues (tant al centre com a les seves rodalies).
  10. El robatori o sostracció de qualsevol pertinença d’una altre persona de la comunitat educativa, del centre o d’instal·lacions externes durant les sortides i no contemplades en les categories anteriors.
  11. La sostracció de documents del centre.
  12. Forçar i/o obrir un caseller aliè.
  13. L’alteració greu de les dinàmiques estàndards del centre ja sigui a les classes o a qualsevol altra tipus d’activitat (xerrada, taller, sortida, projecció, …).
  14. La falsificació de la signatura dels/de les pares/mares o tutors/res legals, en qualsevol document (butlletins de notes, autoritzacions, …), per part de l’alumnat menor d’edat.
  15. Les accions que causen danys greus en les instal·lacions del centre, si no s’han produit de manera accidental o fortuita.
  16. Originar baralles i enfrontaments en el centre o en els seus voltants o prendre-hi part. 
  17. La negativa continuada a desenvolupar les tasques i/o actuacions que li són encomanades pel professorat.
  18. L’acumulació de sancions imposades per la comissió de disciplina o els incompliments dels acords de millora pactats amb la comissió.  
  19. Qualsevol altra estipulada en normatives de rang superior.

Secció 2. Mesures i Sancions imposables.

Mesures i sancions dels actes o conductes contràries a la convivència en el centre 

1) Amonestació verbal.

2) Amonestació escrita. Full d’incidències que la família haurà de signar.

3) Privació del temps d’esbarjo per un dia o un període determinat. L’alumnat romandrà a l’aula amb el professor/a que imposa la sanció. 

4) Expulsió de l’aula durant l’hora de classe.

5) Assistència un dia o uns dies concrets a la “Tarda de castigats”. L’alumne/a farà activitats acadèmiques. 

6) Assistència a les tardes de deures (dimarts i dijous) per un període determinat de temps. L’alumne/la farà activitats acadèmiques.

7) Derivació a la comissió de disciplina.

8) Privació de participar a una o més activitats extraescolars.

9) Expulsió del centre per un o dos dies lectius.

10) Privació del permís de sortida fora del centre durant l’esbarjo.

11) Realització de tasques restauradores al centre durant les tardes.

12) Prohibició de portar al centre el dispositiu electrònic per un període comprès entre els 3 i els 5 dies.

13) Adquisició del material escolar bàsic: llapis, bolígrafs, estoigs, llibretes, per retornar-lo a la persona que ha estat objecte del furt.

14) Mediació.

Competència per sancionar els actes i les conductes contràries a la convivència del centre

Són mesures correctores aplicables pel professorat del centre les mesures: 1), 2), 3), 4), 5), 6) , 7) i 14).

Seran d’aplicació per part de la Comissió de disciplina, el/la Cap d’estudis o la Direcció del centre totes les mesures sancionadores. 

Tots aquests membres, quan imposin mesures sancionadores, les comunicaran sempre a les famílies ja sigui amb la plataforma de comunicació corresponent, amb un full d’incidències, amb una nota a l’agenda, telefònicament o amb un compromís de millora. 

La família al seu torn també comunicarà  que ha tingut coneixement de la mesura, signant el full d’incidències, la nota  a l’agenda o bé el full de compromís de millora.

Mesures i sancions de les faltes greument perjudicials per a la convivència en el centre 

  1. Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període no superior a 20 dies lectius. L’alumne/a haurà de romandre al centre realitzant tasques acadèmiques indicades pel professorat del grup.
  2. Suspensió del dret de participar en activitats escolars, dins i/o fora del centre, extraescolar o complementàries per un període màxim de tres mesos o per la resta de curs.
  3. Canvi de grup, curs i/o classe, de l’alumne/a per un període màxim de 20 dies o bé per la resta de curs.
  4. Aplicació de mesures correctores que mitjançant alguna activitat social al centre, l’alumne/a pugui rescabalar els danys que hagi ocasionat..
  5. Expulsió del centre, amb expedient disciplinari, per un període no superior a 20 dies lectius.
  6. Expulsió del centre, amb expedient disciplinari, per un període superior a 20 dies lectius i inferior a 3 mesos.
  7. Inhabilitació definitiva per a cursar estudis al centre. 

Totes les faltes i sancions greument perjudicials per a la convivència al centre, prescriuen respectivament, als tres mesos de la seva comissió i de la seva imposició.  

Competència per sancionar les faltes greument perjudicials per a la convivència del centre

Són mesures correctores aplicables exclusivament per la Comissió de disciplina, el/la Cap d’estudis i la Direcció del centre.

En el cas dels expedients disciplinaris correspon a la direcció del centre incoar l’expedient i imposar la sanció en la resolució, després de valorar la proposta de resolució duta a terme pel/per la instructor/a.

Títol V Capítol III Secció 4. Falta d’assistència a classe per decisió col·lectiva de l’alumnat.

La Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación indica en la “Disposición final primera. Modificación de la Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio” punt 5: “Al artículo 8 de la Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Educación, se le añade un nuevo párrafo con la siguiente redacción:

«A fin de estimular el ejercicio efectivo de la participación de los alumnos en los centros educativos y facilitar su derecho de reunión, los centros educativos establecerán, al elaborar sus normas de organización y funcionamiento, las condiciones en las que sus alumnos pueden ejercer este derecho. En los términos que establezcan las Administraciones educativas, las decisiones colectivas que adopten los alumnos, a partir del tercer curso de la educación secundaria obligatoria, con respecto a la asistencia a clase no tendrán la consideración de faltas de conducta ni serán objeto de sanción, cuando éstas hayan sido resultado del ejercicio del derecho de reunión y sean comunicadas previamente a la dirección del centro

El Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, a l’article 13 sobre “Dret de reunió i associació” estableix: “13.1 L’alumnat té dret a reunir-se en el centre. L’exercici d’aquest dret es desenvoluparà d’acord amb la legislació vigent i tenint en compte el normal desenvolupament de les activitats docents”

D’altra banda el Decret 102/2010, de 3 d’agost, sobre autonomia dels centres educatius en el seu article 24 apartat 2 indica: “a partir del tercer curs de l’educació secundària obligatòria, les decisions col·lectives adoptades per l’alumnat en relació amb la seva assistència a classe, en exercici del dret de reunió i prèviament comunicades a la direcció del centre i es disposi de la corresponent autorització dels pares, mares o tutors, no tinguin la consideració de falta”.

En base als punts exposats tindran la consideració de faltes d’assistència a classe justificades i no tindran la consideració de faltes de conducta ni seran objecte de sanció:

  • Les derivades de les juntes de delegats/des en l’exercici de la seva representativitat
  • Les derivades de l’assistència a òrgans de representació i/o gestió del centre (Consell Escolar, Juntes d’avaluació, …)
  • Les derivades de convocatòries de reunions fora del centre, realitzades per Sindicats d’Estudiants legalment constituïts i amb representativitat a Catalunya, si es segueix el procediment previst i l’alumnat disposa de la corresponent autorització (aquest últim requisit s’aplica només en els casos de l’alumnat menor d’edat). En aquest supòsit es seguirà la instrucció JDA_INS_DretReunioAlumnat

Títol VI Capítol IV Participació de l’alumnat

Representació de l’alumnat

(Llei 12/2009, d’Educació, art. 23 i 24)

L’alumnat del centre exercirà el seu dret a participar en el funcionament del centre i a estar representats en els organismes de gestió als quals tenen dret, a través de:

  • Els representants de l’alumnat en el Consell Escolar
  • Els delegats/des i sotsdelegats/des de classe
  • Els delegats/des i sotsdelegats/des mediambientals de classe
  • El consell de delegats/des
  • El consell ambiental
  • Associacions d’estudiants

Consell de delegats/des

A l’Institut es constituirà un Consell de Delegats i Delegades dels estudiants que serà format pels delegats elegits lliurement pels  estudiants de  cada  curs  o classe, i pels representants dels estudiants del Consell Escolar del centre. L’elecció dels delegats o delegades serà per a tot el curs i es realitzarà en els primers 30 dies lectius.

Funcions del Consell de delegats i delegades són les següents:

  • Donar assessorament i suport als representants dels estudiants del CE, als quals faran arribar la problemàtica específica de cadascun dels cursos, classes que representen.
  • Elaborar informes per al CE, bé a iniciativa pròpia o bé a requeriment d’aquest òrgan col·legiat.
  • Ser informat de l’ordre del dia de les reunions del CE amb l’antelació suficient, i dels acords adoptats a fi de donar-ne difusió per ser tractat en els diferents cursos.
  • Informar de les seves activitats a tot l’alumnat del centre.
  • Col·laborar amb els altres estaments de l’Institut per tal de millorar la convivència, equipaments i la resta de situacions que donen lloc al fet educatiu que es produeix a l’escola.

El funcionament bàsic del Consell de Delegats i Delegades és el següent:

  • El CD es reunirà de forma ordinària una vegada al trimestre.
  • El CD es podrà reunir de forma extraordinària, sempre que la meitat més un dels/de les delegats/des ho sol·licitin.
  • Les convocatòries del CD tindran una antelació mínima de 24h. Si s’escau, i en una situació d’urgència es podrà convocar de forma immediata.
  • L’hora i el lloc de les reunions es decidirà d’acord amb la Direcció de l’Institut i sempre que no afecti el normal desenvolupament de les activitats del centre, preferiblement a les hores d’esbarjo.
  • A les reunions del CD assistirà un membre de l’equip directiu  (direcció, cap d’estudis o coordinador/a pedagògic/a) que en tindrà veu però no vot

El Consell Ambiental

És l’òrgan de participació de l’alumnat en la sostenibilitat del centre. Estarà format per les delegades i sotsdelegades ambientals de totes les classes del centre i el professorat que forma part de la Comissió de Sostenibilitat del centre.

El Consell Ambiental té un/a President/a que dinamitza i modera les reunions i un/a Secretari/a que recull acta de cada reunió. Ambdós càrrecs son escollits entre les delegades escollides pels grups-classe.

Les seves funcions són:

  • Donar assessorament i suport a la Comissió de Sostenibilitat, fent arribar les propostes concretes dels diferents grups-classe.
  • Elaborar informes i/o propostes per la Comissió de Sostenibilitat sobre temes determinats, ja sigui per iniciativa pròpia o bé a petició de la propia Comissió.
  • Informar amb antelació respecte de l’ordre del dia de les reunions del Consell Ambiental així com de les seves conclusions per tal de poder preparar i discutir els aspectes que afectin a l’alumnat i difondre-ho a totes les classes.
  • Tenir cura de les plantes del centre, organitzants torns setmanals per regar les plantes i realitzant cartells informatius per cadascuna d’elles on s’hi puguin veure els seus nom comú i científic i la quantitat de llum i d’aigua que necessiten.
  • Promoure i vetllar pel bon funcionament de les diferents campanyes ambientals que es porten a terme al centre. Entre elles:
    • Recollida selectiva de residus (orgànica, rebuig, envasos, paper, vidre, piles…)
    • Estalvi energètic.
    • Estalvi d’aigua.
    • Elaboració de punts verds d’informació (amb cartells motivadors)
    • Mobilitat sostenible (a peu, bici, transport col·lectiu…)
  • Fer seguiment de la participació del centre a la xarxa Escoles + Sostenibles.
  • Fer difusió de les actuacions que s’estan realitzant al centre a tot l’alumnat.
  • Representar el centre en trobades mediambientals on participa el centre.
  • Incentivar accions que afavoreixin la participació entre diferents centres i participar en projectes i actuacions d’altres entitats.

El Consell es troba tres cops al llarg del curs per realitzar propostes d’actuació i avaluar les actuacions realitzades. Preferentment, un cop a l’inici de cada trimestre. Les propostes es treballaran a les tutories i se’n farà difusió a les famílies.

El centre cedirà, al Consell Ambiental, els espais i els mitjans necessaris per al desenvolupament de les seves funcions en funció de la disponibilitat.