Resultats de la SELFIE de centre

L’informe SELFIE està estructurat en vuit àrees: Lideratge; col·laboració i treball en xarxa; infraestructura i equipament; formació contínua; pedagogia: suports i fonts; pedagogia: implementació a l’aula; pràctiques d’avaluació i competència digital de l’alumnat.

Els resultats de cadascuna d’elles s’analitza  a continuació:

• A Lideratge

És una de les àrees més fortes del centre, fa referència al paper del lideratge en la integració de les tecnologies digitals en nivell de centre educatiu. Destaca l’apartat de noves maneres d’ensenyar que és altament valorat tant pel professorat com per la direcció. Dins d’aquesta àrea l’apartat amb menor puntuació és la utilització del copyright i les normes de llicències.

• B Col·laboració i treball en xarxa

Aquesta àrea fa referència a la cultura de col·laboració i comunicació per compartir experiències i aprendre de manera efectiva dins i fora de l’organització. És una àrea amb uns resultats modestos on hi ha espai de millora en especial a la revisió de progressos i la discussió de l’ús de noves tecnologies.

• C Infraestructura i equipament

Respecte a la a infraestructura es fa referència a tot el relacionant amb equips, programari, connexió a Internet, etc. Disposar d’una infraestructura adequada, fiable i segura, facilita l’ensenyament i l’aprenentatge innovadors i les pràctiques d’avaluació. En el cas del centre és una de les àrees més fortes especialment pel que fa a la disposició de dispositius tant per a l’ensenyament com per a l’aprenentatge. També es reconeix disposar d’un bon accés a internet. El punt a millorar seria l’accés a biblioteques i repositoris en línia, i prendre més mesures per identificar i donar suport als reptes relacionats amb la bretxa digital.

• D Formació contínua

És l’àrea on es mesura com el centre dóna suport a la formació contínua del seu personal a tots els nivells. La formació contínua pot donar suport al desenvolupament i la integració de nous mètodes d’ensenyament i aprenentatge que aprofitin les tecnologies digitals per obtenir millors resultats d’aprenentatge. Aquest és un àmbit fort del centre en el que destaca tant l’oferta de formació per cobrir necessitats específiques com la participació en aquestes formacions. També es reflecteix que malgrat es comparteixen experiències, es pot millorar en aquest punt.

• E Pedagogia: suports i fonts

Aquesta àrea se centra en la preparació de l’ús de les tecnologies digitals per l’aprenentatge mitjançant l’actualització i la innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge. Aquesta àrea constitueix un dels punts forts pel que fa a la competència digital del centre, destacant molt positivament la utilització de recursos educatius en línia i l’ús d’eines virtuals d’aprenentatge. També destaca la comunicació digital en la comunitat escolar. Un dels aspectes que hauria de concentrar els esforços de millora en aquest àmbit és la creació de recursos digitals.

• F Pedagogia: implementació a l’aula

Aquesta àrea se centra en la implementació a l’aula de tecnologies digitals per l’aprenentatge, actualitzant i innovant en les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge.

Una de les fortaleses del nostre centre, en aquest sentit, és el compromís dels alumnes i la col·laboració entre ells, tot i que aquest aspecte s’aprecia més des del punt de vista del professorat i de l’equip directiu que des del punt de vista de l’alumnat en general. I pel que fa al punt més feble fa referència a la implementació de projectes transversals.

• G Pràctiques d’avaluació

En aquesta àrea s’analitzen les mesures que els centres educatius podrien considerar per tal de substituir l’avaluació més tradicional per un conjunt de pràctiques més ampli. Aquest conjunt podria incloure pràctiques d’avaluació facilitades per la tecnologia centrades en l’alumnat, més personalitzades i autèntiques.

Pel que fa al nostre centre, els punts forts en aquesta àrea són el feedback digital i l’avaluació de competències, es treballa força l’autoavaluació i l’autoreflexió sobre l’aprenentatge però caldria millorar la retroalimentació entre els propis estudiants i la coavaluació

• H Competència digital de l’alumnat

Aquesta àrea estudia el conjunt d’habilitats, coneixements i actituds que permeten a l’alumnat l’ús desimbolt, creatiu i  crític de les tecnologies digitals. En aquest sentit, destaca especialment l’assoliment de competències digitals en el conjunt de les matèries, la capacitat per comunicar-se a través de tecnologies digitals i la creació de continguts digitals tant del professorat com de l’alumnat. Com a punts febles on seria important millorar destaquen la capacitat de resolució de problemes tècnics i el control de qualitat de la informació.

De les 8 àrees analitzades, s’observa que les que obtenen resultats més baixos i, per tant, caldrà centrar la definició d’objectius, són:

• B. Col·laboració i treball en xarxa
  • F. Pedagogia: implementació a l’aula