Escacs

Els escacs són un joc mil·lenari que manté les mateixes normes des de fa cinc-cents anys. Probablement són el joc més popular del món i tenen un prestigi cultural i intel·lectual innegables. A més, els darrers anys la seva popularitat s’ha fet més gran encara a causa, entre d’altres factors, de la pandèmia (que ha fet que molta gent descobrís els escacs online) i de la sèrie televisiva “The Queen’s Gambit”.

També han anat apareixent estudis contrastats que demostren que la pràctica dels escacs en nens i adolescents comporta una millora en el rendiment acadèmic, principalment en matemàtiques però també en les altres matèries. Això es deu a que els escacs fomenten la concentració, l’abstracció, el càlcul, la memòria, la presa de decisions i la responsabilitat.

És per això que a l’Institut Eugeni Xammar volem fomentar els escacs a diferents nivells:

-Amb la seva inclusió al Calaix de Cultura, la matèria d’Autonomia de centre de 1r d’ESO, tot l’alumnat d’aquest nivell fa unes 18 hores d’iniciació als escacs. Fins ara ja ho han fet dues promocions, i el nostre objectiu és que al finalitzar el curs 2025/26 tot l’alumnat de la ESO hi sàpiga jugar.

-Amb la seva pràctica voluntària durant l’hora d’esbarjo volem que l’alumnat més interessat pugui augmentar els seus coneixements de manera lúdica, pedagògica i no competitiva. En aquest sentit, s’han instal·lat al pati uns escacs gegants per a que les partides puguin tenir més visibilitat i atractiu.

-Amb la futura creació d’equips que puguin competir online i “en viu” amb alumnat d’altres escoles i instituts, tan aviat com hi hagi un nombre suficient d’alumnes que hi estiguin interessats.

Els escacs han estat històricament un joc de nois i a nivell competitiu encara ho segueixen sent. Creiem que cal anar canviant aquesta situació i és per això que tenim especial interès en que el practiquin les noies. En aquest senti, ja estem tenint èxit, ja que elles són clara majoria a les hores de pràctica voluntària.