L’ESO a l’INS Pere Alsius

L’ESO

L’Educació Secundària Obligatòria (ESO) és una etapa educativa (obligatòria i gratuïta) que s’estén al llarg de quatre anys després de l’etapa d’educació primària.

Finalitat de l’ESO

La finalitat de l’educació secundària obligatòria és l’assoliment de les competències clau que permeti a tot l’alumnat:

a) Assegurar un desenvolupament personal i social sòlid en relació amb l’autonomia personal.

b) Desenvolupar en el nivell adequat les habilitats i competències culturals, personals i socials.

Organització de l’ESO

S’estructura en quatre cursos. Aquests estudis s’organitzen d’acord amb els principis de l’educació en comú i l’atenció a la diversitat de l’alumnat i dona una atenció especial a l’orientació educativa i professional.

RECURSOS ORGANITZATIUS

  • Control d’assistència informatitzat, comunicació immediata d’absències via SMS. Possibilitat de seguiment on-line de l’alumne per part de les famílies.
  • Treball interactiu a l’aula i a casa amb la plataforma Moodle.
  • Les famílies poden accedir a la plataforma digital del centre i tenir comunicació directa amb el professorat dels seus fills, consultar faltes de deures, assistència, material …
  • Pàgina web actualitzada amb calendari de sortides, reunions, activitats, notícies, imatges …
  • Coordinació contínua amb les escoles de primària adscrites.
  • Grups reduïts en les matèries instrumentals per atendre la diversitat de nivells.
  • Desdoblaments en matèries lingüístiques per fomentar la lectura.

Acció tutorial i  Orientació

L’acció tutorial i l’orientació abraça un conjunt d’activitats que tenen com a objectiu afavorir la maduresa i creixement personal de l’alumnat i acompanyar-lo en la presa de decisions respecte a la continuïtat dels seus estudis o l’accés al món laboral, tot considerant els seus interessos i els seus punts forts i febles.

L’equip docent d’un grup es reuneix periòdicament per aconseguir una acció tutorial conjunta i coordinada.

L’equip d’orientació conjuntament amb els tutors o tutores programen activitats per assolir els objectius del pla d’acció tutorial.

Des de l’equip d’orientació s’ofereix als alumnes informació i orientació individualitzada sobre les sortides professionals, laborals i acadèmiques. Un recurs web propi d’orientació acadèmica.

Gràcies a l’AFA del centre, tot l’alumnat i les seves famílies disposen d’accés a la web d’orientació www.unportal.cat, que és una eina excel·lent per trobar informació de tots els estudis postobligatoris que s’imparteixen a Catalunya.

Relació amb les famílies

El tutor o tutora de cada grup es reuneix amb les famílies dels alumnes a l’inici del curs. Aquesta reunió té com a objectiu informar les famílies sobre aspectes generals: horaris, orientació del curs, etc.; el tutor/a informa els pares dels aspectes que afecten l’educació dels seus fills, tot cercant la col·laboració en el procés d’aprenentatge. Així mateix es reunirà individualment amb cada família almenys un cop per curs.

Les famílies, a través de la plataforma digital del centre, tenen informació actualitzada del seguiment del seu fill o filla i poden establir contacte amb el seu tutor o tutora i el seu professorat.

Recursos humans

  • Equip d’orientació educativa.
  • Professorat especialitzat en el tractament de la diversitat a l’aula, i la resolució de conflictes.
  • Auxiliar nadiu de conversa en llengua anglesa (finançat per l’AFA  i l’ Ajuntament de Banyoles).
  • Educadora d’Educació Especial.
  • Integradora Social (finançat per l’AFA).
  • Personal de suport educatiu que forma la Comissió d’Atenció a la Diversitat (EAP, treballadora social, infermera, orientadores …).
  • Infermera del Programa Salut i Escola.

ORGANITZACIÓ CURRICULAR

Distribució curricular de les matèries per curs

Distribució de les matèries de 1r a 3r d’ESO

  1r ESO 2n ESO 3r ESO
Matèries comunes ·  Biologia i geologia

·  Geografia i història

·  Llengua catalana

·  Llengua castellana

·  Llengua anglesa

·  Matemàtiques

·  Educació física

·  Educació visual i plàstica

·  Música

·  Tecnologia

·  Religió o cultura i valors ètics

·  Física i química

·  Geografia i història

·  Llengua catalana

·  Llengua castellana

·  Llengua anglesa

·  Matemàtiques

·  Educació física

·  Música

·  Tecnologia

·  Religió o cultura i valors ètics

·  Biologia i geologia

·  Física i química

·  Geografia i història

·  Llengua catalana

·  Llengua castellana

·  Llengua anglesa

·  Matemàtiques

·  Educació visual i plàstica

·  Tecnologia

·  Religió o cultura i valors ètics

Matèries optatives ·   TIC

·   Lectura

·   Francès

·   Projecte: Taller de textos il·lustrats

·   Projecte: Apps i robots científics

 

 

 

·   Francès

·   Cultura clàssica: Mitologia. déus, herois i éssers prodigiosos 

·   Projecte de  coneixement de l’entorn

·   Projectes artístics

 

 

 

 

Oferta formativa a 4t d’ESO

  4t ESO
Matèries comunes ·  Geografia i història

·  Llengua catalana

·  Llengua castellana

·  Llengua anglesa

·  Matemàtiques

·  Educació física

·  Religió o cultura i valors ètics

El darrer curs d’ESO té un caràcter orientador i en aquest sentit s’organitza en funció de la formació postobligatòria que seguirà l’alumnat.

Tots els alumnes cursen una part comuna, i 3 matèries optatives. L’INS Pere Alsius considera que les matèries optatives en el quart curs han de tenir un caire clarament orientador, per això proposa que l’alumnat les cursi seguint els següents itineraris:

Itinerari Optativa 1 Optativa 2 Optativa 3
Científic Física i Química Biologia i Geologia Digitalització

Francès

Emprenedoria

Expressió artística

Filosofia

C. Socials + Humanitats Economia Llatí
Tecnològic Tecnologia Física i Química
Competencial* Tecnologia Cultura científica

* És un itinerari que segueix l’alumnat amb PI

Les competències transversals: Des de totes les matèries es treballen les competències transversals dels àmbits: digital i personal i social.

  • Digital: Es treballen les següents dimensions: instruments i aplicacions; tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge; comunicació interpersonal i col·laboració; i ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital.
  • Personal i Social: Es treballen les següents dimensions: autoconeixement, aprendre a aprendre i participació.

 

ELS EQUIPAMENTS

L’Institut Pere Alsius i Torrent disposa de unes instal·lacions modernes i adequades per poder proporcionar al nostre alumnat una formació de qualitat.

  • Aules i espais amb equipament digital
  • Aula d’idiomes
  • Aules d’informàtica
  • Laboratoris de química, física i ciències naturals
  • Aules de tecnologia
  • Aula de música
  • Gimnàs
  • Biblioteca
  • Cafeteria

La situació de l’institut, al costat de l’estany de Banyoles, permet la realització d’activitats acadèmiques en aquest entorn privilegiat.

 Més informació a:

  • Podeu obrir el díptic adjunt on s’explica el projecte d’ESO al nostre centre.

Documents associats: