Visita a la Residència de gent gran “Jaume I” de l’Espluga de Francolí

El passat dijous, 12 de desembre, les alumnes de 1r del CFGM d’Atenció a Persones amb Dependència van anar a visitar la Residència de gent gran “Jaume I” de l’Espluga de Francolí. Aquesta és una de les Residències de referència, perquè va ser una de les primeres que es van crear (va ser construïda a l’any 1979, rehabilitant un antic edifici de frares Paüls), per la majestuositat i emplaçament de l’edifici (emplaçada en un turó al bell mig del poble, disposa d’un gran edifici amb espais molt grans, diàfans i oberts i d’una gran zona enjardinada on els residents poden passejar), pels serveis de qualitat que ofereix (a més dels serveis habitu  als disposa també de servei de fisioteràpia, perruqueria,capella, tanatori.). Actualment la seva capacitat és de 80 residents amb pernocta) més 12 places de centre de dia (residents que usen el servei durant el dia, fan tots els àpats i després tornen a les seves cases particulars i/o amb la família). Acull, doncs, persones amb grau 1,2 o 3 de Dependència tot i que per poder residir-hi amb pernocta de forma permanent es necessita un nivell mínim de 2 en l’escala de la Dependència.

Les alumnes van poder observar el treball de les diferents professionals que treballen a la Residència i parlar amb elles per tenir una visió de primera mà de les tasques (tècniques auxiliars, infermeres, animadora, fisioterapeutes, psicòloga, etc.). També ens van fer una visita per tots els espais de la residència tot explicant-nos el funcionament, horaris, documents d’informació i control, etc., del dia a dia amb els residents, i ens varen contestar tots els dubtes que tenien les alumnes. També vàrem poder parlar amb diversos residents/es que ens varen explicar alguna anècdota del seu dia a dia.i assistir a un concert coral organitzat a la Residència on cantaven els residents juntament amb usuaris de la institució privada Aprodisca (Associació Pro Persones amb Disminució Psíquica de la Conca de Barberà).

Cal remarcar que ens vàrem sentir molt ben acollits per tots els professionals i residents i que la visita ens va resultar molt profitosa.

Seguidament ens vàrem dirigir a Montblanc per visitar el centre ocupacional d´APRODISCA (Associació Pro Persones amb Disminució Psíquica de la Conca de Barberà). Aprodisca és una entitat social, sense ànim de lucre i declarada d’utilitat pública especialitzada en la prestació de serveis per a persones amb discapacitat, que va ser creada l’any 1983 i compta amb una llarga trajectòria en promoure i gestionar recursos i programes en l’àmbit de la integració social i laboral. Actualment, APRODISCA ofereix diàriament respostes i serveis laborals i terapèutics, al voltant de 200 persones amb discapacitat i comptem amb un equip professional de 90 treballadors. Ofereix suports a les persones amb discapacitat intel·lectual i/o amb malaltia mental. Aquest suport van dirigits a millorar la qualitat de vida d’aquestes persones oferint ajuda quant a coneixements i conceptes, relacions socials i amb la comunitat, amb tasques pràctiques de la vida diària, etc.
Aprodisca vàrem poder visitar les instal·lacions del centre ocupacional i la directora del mateix ens va informar del programa que segueixen els usuaris. Un programa enfocat a aconseguir una rehabilitació integral de la persona atesa, que inclou per una banda la teràpia ocupacional i per un altre tota una sèrie d’activitats d’ajustament personal per tal de mantenir i/o potenciar les mateixes habilitats i aconseguir la màxima integració social i laboral possible.

Per tal d’aconseguir-ho, duen a terme activitats com: activitats esportives de manteniment (piscina, gimnàstica…,), ocupació terapèutica (taller d’artesania creativa, de reciclatge, manipulats…), taller d’habilitats socials, taller d’habilitats de vida a la llar, expressió corporal, relaxació, estimulació sensorial, cant coral, expressió artística.

Cal dir també, que igual que va passar a la Residència, ens vàrem sentir molt ben acollits/des i que vam trobar la visita molt profitosa. Així tancàvem un matí molt intens de visites (la Residència d’avis i el centre ocupacional d’Aprodisca) i treball pràctic dins l’àmbit de l’Atenció a persones amb Dependència, que les nostres alumnes varen saber valorar.