Exposició Maternitat d’Elna. 4t d’ESO Socials i Cultura i Valors Ètics

Els alumnes de 4t d’ESO del Mallafrè que cursen l’assignatura Socials i de Cultura i Valors Ètics, han decidit dedicar un espai del centre a totes aquelles persones que van veure les vides interrompudes i destruïdes per las conseqüències de la Guerra Civil Espanyola, provocant, entre altes coses, l’exili de molta població.

La part de l’exposició dedicada a la Maternitat d’Elna es troba ubicada a la segona planta de l’institut. L’exposició forma part del projecte de l’artista Xus Duran, un pintor que va trobar la inspiració en una sortida cultural a la ciutat d’Elna i els camps de refugiats dels voltants, Argelers i Sant Cebrià (entre altres), on va quedar molt impactat quan va escoltar la història de la maternitat.

L’exposició està dividida en quatre blocs temàtics: Guerra, Exili, La Maternitat i Elisabeth Eidenbenz i Personatges destacats (Machado, Picasso, Pau Casals i Robert Capa).

Per sobre de tot, els alumnes han volgut destacar la figura d’ Elisabeth Eidenbenz, una dona que va patir l’Europa d’entreguerres. Elisabeth, davant de la necessitat d’una maternitat que albergués els nens i nenes que morien de desnutrició, fred, falta d’higiene o males condicions als camps de refugiats, va lluitar per aconseguir una maternitat.

Finalment, Elisabeth va aconseguir formar una maternitat en una petita mansió d’Elna, on van poder néixer 597 nens i nenes en 5 anys (desembre 1939 – abril 1944). Aquesta dona va aconseguir que aquestes persones acabades de néixer tinguessin l’oportunitat de viure una vida, tot i ser en circumstàncies perilloses.

En aquest context expositiu volem fer un crit a favor de la pau, la llibertat d’expressió, la tolerància i el diàleg.