Explorant el món dels cetacis

Fa uns mesos, a l’Institut Dolors Mallafrè i Ros es va dur a terme un projecte d’aprenentatge sobre els cetacis, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i la Diputació de Barcelona, així com diverses organitzacions i altres entitats del territori.

En les corresponents sessions, els alumnes van adquirir un ampli coneixement sobre els cetacis i per a després crear diferents treballs de comunicació per informar a la població a través de diverses plataformes com pàgines web, vídeos i xarxes socials.

En aquest cas, es va optar per combinar l’aprenentatge amb les accions de voluntariat que van requerir 10 hores dedicades al servei actiu.

L’execució del projecte es va distribuir en cinc dies clau en els quals els alumnes van aprendre tot el necessari per a poder realitzar el treball de comunicació correctament.

SESSIÓ 1 (20/02/2024):

La primera sessió del projecte d’aprenentatge va ser a càrrec d’Anèl·lides, serveis ambientals marins una organització que treballa per a promoure la conservació i l’ensenyament del medi marí.

Els membres d’Anèl·lides, van parlar dels animals marins considerats cetacis i la procedència d’aquest nom, els dos grups que componen als cetacis; a més, cal no oblidar als misticets i odontocets i les seves respectives característiques per a poder diferenciar-los.

Finalment, una vegada acabada la presentació, els alumnes van haver de fer unes  activitats que posaven a prova els coneixements sobre el tema estudiat.

SESSIÓ 2 (21/02/2024):

En la segona sessió del projecte d’aprenentatge, la docent de biologia va explicar als seus alumnes sobre les problemàtiques que afecten als cetacis amb l’ajuda d’una presentació de l’ASSOCIACIÓ “ANÈL·LIDES”.

La presentació va abordar problemes que pateixen els cetacis, com la contaminació acústica, les recurrents col·lisions amb embarcacions, els residus que s’aboquen en la mar, les atraccions turístiques que tenen com a principal atracció els cetacis (delfinaris), i finalment, la pesca que es produeix d’aquests.

Una vegada acabada la presentació, els alumnes van haver de fer una activitat en la qual els donava a escollir una notícia relacionada amb el tema tractat, per a després explicar-la a la resta de classe.

SESSIÓ 3 (26/2/2024):

La tercera sessió del projecte d’aprenentatge va ser a càrrec de L’ASSOCIACIÓ “CETÀCEA”; una entitat amb l’objectiu de difondre el valor de la biodiversitat de les nostres aigües mitjançant una sèrie de projectes en els quals, destaca el PROJECTE “Foto-Identificació: Balenes i dofins al litoral català”, que  recull dades de balenes i dofins mitjançant fotografies en les quals es poden apreciar amb claredat les cicatrius, la forma de les aletes, etc. per poder identificar-los.

Els encarregats de la presentació van parlar sobre l’espai marí corresponent a la nostra costa, el seu respectiu relleu, les importants zones protegides i l’organització que n’està al càrrec  a Catalunya. Els alumnes també van aprendre part de la HISTÒRIA EVOLUTIVA I ADAPTACIONS DELS CETACIS fins a l’actualitat (sense deixar de costat la seva anatomia) i com es classifiquen (Misticets i Odontocets).

Finalment, una vegada acabada la presentació, els alumnes van fer una activitat en la qual havien de relacionar imatges del mateix individu de cetaci, això posava a prova les habilitats dels estudiants i demostrava la dificultat que té la Foto-Identificació.

SESSIÓ 4 (4/3/2024):

La quarta sessió del projecte d’aprenentatge va començar amb una exposició a càrrec de la FUNDACIÓ “CRAM” (Centre de Rehabilitació d’Animals Marins), una entitat privada destinada a la conservació i recuperació del medi marí i del rescat de les espècies amenaçades que l’habitin.

En la presentació també es va parlar de les característiques generals (quant a anatomia es refereix) dels cetacis, la comunicació entre aquests (anomenada ecolocalització), la contaminació i els perills que els afecten. A més de les principals causes d’interès en el centre de recuperació, les observacions i el protocol que és estrictament necessari seguir en el cas de trobar un cetaci encallat en la sorra de la platja.

Una vegada acabada la presentació, els alumnes van haver de fer unes activitats, en la que hi havia una simulació molt ben reeixida del protocol anteriorment esmentat amb una rèplica d’un dofí.

SESSIÓ 5 (12/3/2024):

En la cinquena sessió del projecte d’aprenentatge, l’ASSOCIACIÓ “ANÈL·LIDES” va tornar a l’Institut Dolors Mallafré i Ros per a fer una activitat “Kahoot!” i una presentació amb la intenció de repassar tot el que els alumnes van fer els anteriors quatre dies de projecte.

Després d’una pausa breu, les membres de  l’ASSOCIACIÓ “ANÈL·LIDES” van continuar la seva participació en el projecte oferint una orientació més detallada sobre el treball de comunicació que els alumnes havien de realitzar per a complir amb la part de servei comunitari, que, almenys hauria de tenir una durada de 10 hores.