Participació de l’INS Julio Antonio al projecte “Sediments”

El projecte “Sediments”. És una proposta artística que recull l’impacte emocional que el temporal Glòria, i posteriorment el Filomena, van provocar al seu pas pel delta de l’Ebre. El projecte en forma d’instal·lació col·laborativa, té el propòsit de reflexionar i fer visible la necessitat de repensar la intervenció humana per a recuperar l’equilibri de la interacció entre el riu i el mar al delta de l’Ebre.
La proposta artística es desenvolupa en dues fases: Primer com a activitat pedagògica adreçada a tota la comunitat educativa del territori de les terres de l’Ebre. Mitjançant materials didàctics adaptats a cada nivell educatiu, es convida als centres educatius del territori a participar d’una activitat d’aula que té com a objectiu sensibilitzar l’alumnat sobre la sostenibilitat del nostre entorn natural (cabals del riu, sediments i l’impacte de la intervenció humana) L’activitat consisteix en la realització d’un bol d’argila per part de cadascun dels alumnes que participen i culmina en la segona fase del projecte que és la instal·lació a la plaça del Centre d’Art Lo Pati amb tots els bols realitzats pels alumnes dels diferents centres.

Aquesta activitat ha estat realitzada durant les hores lectives de classe, 2/3 hores a cada grup, dins la pròpia matèria de cadascú. En una primera sessió amb els alumnes s’ha explicat el projecte “Sediments” i s’ha exposat l’impacte que ha tingut l’actuació humana i els temporals sobre el nostre territori i la problemàtica actual sobre la falta de sediments per tal d’aturar el deteriorament del Delta. A la següent sessió els alumnes, prèvia explicació i indicacions del professor/a, han creat els bols amb argila. L’argila ha estat proporcionada pel centre d’Art Lo Pati, també s’ha encarregat de portar-la al centre. Un cop s’ha assecat l’argila s’ha procedit al transport dels bols al centre d’Art Lo Pati on han fet la instal·lació el dia 10 de juny de 2021, que es pot visitar a partir d’aquest dia fins el dia 17 de juny.

L’experiència ha estat molt positiva, ha permès que l’alumnat adquireixi coneixements sobre el nostre territori i l’impacte de les nostres actuacions sobre l’entorn natural, així com conèixer el centre d’Art Lo Pati i gaudir de la creació artística.

En el nostre centre, IES Julio Antonio, ha participat l’alumnat de 4rt d’ESO de la matèria Optativa 2: Visual i Plàstica (24 alumnes), i dels cicles formatius: Grau superior d’Educació Infantil, Grau mig d’Atenció a persones en situació de dependència, Grau mig d’Electromecànica de vehicles automòbils i Grau superior d’Animació sociocultural i turística (35 alumnes en total). El professorat implicat ha estat: Núria Gas, Maria Miró, Esther Orts, J. Luís Morales, Gerard Codorniu, Àlex Subirats, MªJosé Beltri.