Estratègia digital

Introducció

L’Institut Julio Antonio és un centre públic d’Educació Secundària, on s’imparteixen classes d’ ESO, Batxillerat, Formació Professional i Programes de Formació i Inserció que pertany al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El Pla TAC del centre pretén desenvolupar i concretar la implantació de la tecnologia a l’Institut de Julio Antonio, d’acord amb el Projecte Educatiu de Centre i el Projecte de Direcció. Un dels principals objectius del nostre centre és fer servir les noves tecnologies per a millorar els processos d’aprenentatge de l’alumnat i millorar la gestió acadèmica i documental. Els nostre alumnat, tal i com determina la Llei d’Educació aprovada pel Parlament de Catalunya de les Tecnologies de l’aprenentatge i la Comunicació (TAC), ha d’aconseguir tres objectius:

  • Competència digital: Conjunt de coneixements, destreses, capacitats i habilitats, en conjunció amb valors i actituds, per assolir objectius amb eficàcia i eficiència en contextos digitals i amb instruments digitals.
  • Inclusió digital: Té com a objectiu garantir la igualtat de tot l’alumnat posant especialment l’èmfasi en els avantatges o inconvenients que poden venir de la mà de la tecnologia.
  • Maduresa tecnològica: Grau d’implantació de les tecnologies en els processos d’ aprenentatge de l’alumnat.

Diagnosi

Per tal de realitzar la diagnosi al centre, s’està fent ús de l’eina europea SELFIE. Al tercer trimestre del curs 2021/22 es va realitzar a aplicar a nivell de tot l’institut incloent, d’una banda, Batxillerat, Educació Secundària Obligatòria i Cicles Formatius i, de l’altre, els col·lectius d’alumnat, professorat i equip directiu.

Els nivells de participació van ser òptims, com mostra la següent figura:

En quan als resultats, d’acord amb la mentoria digital que rep el centre, es va establir el llindar de 3,5 per decidir quins són els punts forts que tenim al centre i quins punts cal millorar. A continuació es comenten els resultats apartat per apartat.

Lideratge

Els resultats de lideratge a ESO i BAT van ser positius per tots els tres col·lectius (alumnat, professorat i equip docent). Però en els CF, tant el professorat com l’equip docent va identificar que cal millorar la participació de les empreses en l’estratègia del centre.

Col·laboració

En aquest apartat, el punt de debat de l’ús de tecnologia va ser identificat com a millorable tant per l’alumnat com pel professorat a ESO i CF en els dos casos.

Infraestructura. En aquest apartat, no es van detectar punts febles i, per tant, s’identifica clarament com una fortalesa del centre.

Desenvolupament professional. En aquest apartat, no es van detectar punts febles i, per tant, s’identifica clarament com una fortalesa del centre.

Pedagogia: suports i recursos. En aquest apartat, no es van detectar punts febles i, per tant, s’identifica clarament com una fortalesa del centre.

Pedagogia: implementació a l’aula

En aquest apartat es van detectar dos punts a millorar:

  • Adaptació a les necessitats dels alumnes. En aquest cas, va ser el professorat i l’alumnat de BAT que va opinar en aquest sentit.
  • Projectes interdisciplinaris. En aquest cas, els tres col·lectius (professorat, alumnat i equip docent) va establir que per l’ESO i el BAT calien millores significatives.

Pràctiques d’avaluació

Aquest apartat és el que presenta més aspectes que cal millorar. Tots els quatre punts que l’integren (Avaluació destreses, Retroalimentació, Autoreflexió aprenentatge i Comentaris a altres alumnes) en són susceptibles. Ho són per ESO i BAT. En el primer cas, pels tres col·lectius i pel segon pel professorat i alumnat.

Competències digitals de l’alumnat

Aquest punt ha estat valorat bastant positivament. Dels sis punts que té, només se n’identifiquen dos a millorar i només pel nivell de l’ESO (tant pel professorat com per l’alumnat, tots dos): Verificar qualitat informació i Atorgar reconeixement.

Objectius

Fruit dels resultats de les enquestes, s’estableixen els següents objectius pels propers cursos acadèmics:

  • Objectius CF
    Impulsar la participació de les empreses en detectar necessitats digital dels alumnes
    Impulsar debats amb l’alumnat sobre l’ús de tecnologia.
  • Objectius BAT
    Implementació a l’aula de tecnologies digitals adaptades a l’alumnat
    Impulsar projectes interdisciplinars usant tecnologia digital
    Millorar l’avaluació formadora i formativa usant tecnologia digital.
  • Objectius ESO
    Impulsar debats amb l’alumnat sobre l’ús de tecnologia.
    Impulsar projectes interdisciplinars usant tecnologia digital
    Millorar l’avaluació formadora i formativa usant tecnologia digital.
    Impulsar activitats de cerca d’informació a Internet de manera efectiva.
    Fomentar la citació d’obres extretes d’internet i tenir coneixement de les llicències.

Accions i indicadors

Objectiu Acció Descripció Indicador Criteri/Assoliment
GEN1 (Millorar la competència digital de la comunitat educativa). Responsable: Coordinador digital. 1.- Dur a terme la formació FIC de l’EDC El nou marc educatiu europeu estableix que els centres han d’implementar la competència digital i que el professorat cal que sigui competent digitalment. Per això, el Departament ha organitzat una formació pensada per executar-se a tots els centres educatius per assolir aquests objectius europeus. Certificació del claustre. 80% / 100%
2.- Finalitzar l’Estratègia Digital de Centre Relacionada amb l’anterior acció, cada centre educatiu ha d’elaborar una estratègia per assegurar la correcta implementació de la competència digital. EDC complerta publicada al web del centre. 100% / 100%
GEN2 (millorar la gestió digital del centre). Responsable: Coordinador digital. 3.- Desenvolupar i implementar un programa informàtic de gestió de les incidències El centre no disposa de cap eina per gestionar les peticions de la comunitat educativa (sobretot professorat) en relació a la infraestructura: reportar averies, demanar serveis, etc. Es pretén desenvolupar i implementar una eina per assolir aquesta mancança. Seguint amb l’estratègia de centre, es desenvolupa una aplicació pròpia.
Posada en funcionament del programa. 100% / en procés (70%)
Enquesta satisfacció professorat. 100% / en procés (50%)
4.- Crear i subministrar bústies de correu-e @iesjulioantonio a tota la comunitat del centre Es pretén que no només l’alumnat i professorat tinguin correu institucional sinó també les famílies. Això ha de solucionar problemes que es tenen amb les famílies que algunes no tenen adreça de correu-e, d’altres la canvien contínuament, etc. Aquesta adreça ha de garantir la comunicació per correu electrònic i servir com a credencials per les famílies per entrar a les aplicacions web de l’institut. Disponibilitat d’adreces per part del professorat, alumnat i famílies. 100% / 100%
CF1 (Impulsar la participació de les empreses en detectar necessitats digital dels alumnes). Responsable: Coordinadora d’FP. 5.- Esbrinar quines competències voldrien les empreses que tingués l’alumnat. Enviar una enquesta a les empreses amb qui l’Institut hi té conveni sol·licitant-los que indiquin quines competències haurien de tenir els alumnes titulats al centre. Nombre d’empreses que han respòs. 60% / –
CF2 (Impulsar debats amb l’alumnat sobre l’ús de tecnologia). Responsable: Coordinadora d’FP. 6.- Dedicar una sessió per trimestre en hores de tutoria per discutir l’ús de la tecnologia. L’alumnat necessita més formació en competència digital. Hi ha diverses dimensions que no es cobreixen en les assignatures que cursen i es proposa cobrir-ho en hores de tutoria. Sobretot, aquelles competències digitals més properes a les de la ciutadania. Sessions efectuades. 80% / –
7.- A final de curs, enviar una enquesta a l’alumnat per a què indiquin la satisfacció d’aquestes sessions. Cal avaluar si les sessions efectuades han estat útils o no per tal de millorar-les el proper curs. Satisfacció dels alumnats. 60% / –
BAT1 (Implementació a l’aula de tecnologies digitals adaptades a l’alumnat). Responsable: Coordinador digital. 8.- Incrementar l’ús dels ordinadors cedits pel centre a l’aula. El Departament ha realitzat un important desplegament d’ordinadors pel professorat i l’alumnat. Cal garantir que es treu el màxim profit d’aquest maquinari posat a la disposició de la comunitat educativa. Us dels ordinadors durant les sessions. 10% / –
BAT2 (Impulsar projectes interdisciplinaris usant tecnologia digital). Responsable: Coordinador de BAT. 9.- Realitzar projectes interdisciplinaris usant tecnologia digital. El currículum preveu incrementar l’aprenentatge interdisciplinari mitjançant l’execució de projectes inter-assignatures. Cal garantir que ens aquests projectes també s’usi de manera significativa la tecnologia digital. Execució de projectes interdisciplinaris amb tecnologia digital. 2 projectes/curs / –
BAT3 (Millorar l’avaluació formadora i formativa usant tecnologia digital). Responsable: Coordinador digital. 10.- Usar l’entorn EVA en les diverses assignatures per realitzar part de l’avaluació formadora i formativa Emmarcat en l’objectiu de potenciar l’ús de la tecnologia a l’educació, es pretén que aquelles processos que es realitzen amb metodologies clàssiques (habitualment en suport paper) es realitzin també amb mitjans digitals aprofitant tots els avantatges que aquests ofereixen. Enquestes als professors per conèixer el grau de compliment. 20% / –
ESO1 (Impulsar debats amb l’alumnat sobre l’ús de tecnologia). Responsable: Coordinador pedagògic. 11.- Dedicar una sessió per trimestre en hores de tutoria per discutir l’ús de la tecnologia. L’alumnat necessita més formació en competència digital. Hi ha diverses dimensions que no es cobreixen en les assignatures que cursen i es proposa cobrir-ho en hores de tutoria. Sobretot, aquelles competències digitals més properes a les de la ciutadania. Sessions efectuades. 80% / –
ESO2 (Impulsar projectes interdisciplinaris usant tecnologia digital). Responsable: Coordinador pedagògic. 12.- Realitzar projectes interdisciplinaris usant tecnologia digital. El currículum preveu incrementar l’aprenentatge interdisciplinari mitjançant l’execució de projectes inter-assignatures. Cal garantir que ens aquests projectes també s’usi de manera significativa la tecnologia digital. Execució de projectes interdisciplinaris amb tecnologia digital. 2 projectes/curs / –
ESO3 (Millorar l’avaluació formadora i formativa usant tecnologia digital). Responsable: Coordinador digital. 13.- Usar l’entorn EVA en les diverses assignatures per realitzar part de l’avaluació formadora i formativa. Emmarcat en l’objectiu de potenciar l’ús de la tecnologia a l’educació, es pretén que aquelles processos que es realitzen amb metodologies clàssiques (habitualment en suport paper) es realitzin també amb mitjans digitals aprofitant tots els avantatges que aquests ofereixen. Enquestes als professors per conèixer el grau de compliment. 20% / –
ESO4 (Millorar l’avaluació qualificadora de la competència digital de l’alumnat). Responsable: Coordinador digital. 14.- Desenvolupar la metodologia d’avaluació de la competència digital de l’alumnat. En els darrers anys, s’ha incorporat l’àmbit digital en l’educació i, per tant, també en l’avaluació. És un competència transversal i cal que s’assoleixi treballant-la en les diverses matèries curriculars. Llavors, cal garantir que totes les competències d’aquest àmbit són treballades entres totes les matèries i, d’igual manera, avaluades. Per això cal establir una metodologia per fer-ho que presenta una complexitat important perquè cal coordinador tot l’equip docent d’ESO i totes les competències de l’àmbit. Disponibilitat de la metodologia. 50% / en procés (20%)
ESO5 (Impulsar activitats de cerca d’informació a Internet de manera efectiva). Responsable: Coordinador pedagògic.

ESO6 (Fomentar la citació d’obres extretes d’internet i tenir coneixement de les llicències.) Responsable: Coordinador pedagògic.

15.- Realitzar sessions amb dispositius amb accés internet per cercar informació, discutir-ne la validesa i reconèixer-ne la llicència. La correcte cerca d’informació i ús és una de les competències digitals. En la diagnosi s’ha fet palès que és una mancança que es té en aquest institut. Per això es proposen sessions per treballar-ho específicament amb l’alumnat i millorar-ne la competència. Nombre de sessions realitzades. 2 sessions/trimestre / –
Nivell de satisfacció de l’alumnat a través d’una enquesta. 60% / –

Cronograma