Cultura digital

Documentació Acolliment digital Descripció dels serveis Portals digitals i xarxes socials Comunicació de la comunitat educativa

 

Acolliment digital

S’estableixen 3 grups en relació a l’Acolliment Digital (Alumnat, Famílies i Professorat). A continuació es detallen a quin grup aplica cadascun dels serveis digitals explicats en la següent secció (que estan numerats i per ordre en què s’han d’obtenir):

  • Alumnat. Serveis 1, 2, 3, 5, (6 en fase d’estudi), 7, 8, 9 i 10 (sota la gestió del professorat)
  • Famílies. Serveis 1, 7, 8 i 14
  • Professorat. Serveis 1 – 15.

Descripcions dels serveis

A continuació s’expliquen els serveis digitals disponibles a l’Institut Julio Antonio, que alhora serveix de manual d’acollida del nou personal. Els serveis estan ordenats per ordre que en què els han d’obtenir el personal nou del centre.

1.- Adreça de correu electrònic @iesjulioantonio.cat

Tant el professorat, famílies com l’alumnat disposa d’una bústia de correu electrònic del domini de l’institut.

Pel cas del professorat, aquesta bústia la fa servir preferentment per comunicar-se amb l’alumnat i per rebre certes informacions complementàries professionals. Tanmateix, l’adreça on rebrà els correus oficials de centre serà el de domini @xtec.cat.

2.- Ordinadors de centre

En el marc del Pla d’Educació Digital de Catalunya, professors i alumnes disposen d’un ordinador cedit pel Centre. Les credencials d’accés a l’ordinador són, com a nom d’usuari: usuari-xtec@edu.gencat.cat (per exemple, asimo7@edu.gencat.cat) i contrasenya: la de GICAR (ATRI)). Aquests dispositius tenen restriccions de configuració i d’instal·lació de programari i cal la intervenció del Coordinador d’Informàtica per algunes gestions d’aquesta índole. Més informació aquí.

3.- Servei WIFI

L’Institut disposa de tres xarxes oficials WIFI que es poden utilitzar: (1) gencat_ENS_EDU, (2) gencat_END_EDU_PORTAL i (3) EDUROAM:

  • gencat_ENS_EDU: Xarxa preferent pel professorat. S’utilitza amb unes credencials genèriques que el coordinador d’informàtica del centre subministra i la segona mitjançant les credencials XTEC de cada usuari. El professorat cal que utilitzi preferentment aquesta ja que dona accés a aplicacions que no permet la segona.
  • EDUROAM forma part d’un projecte d’abast europeu que permet als usuaris connectar-se a Internet des de qualsevol centre europeu on tinguin aquesta xarxa operativa. Més informació aquí.
  • gencat_ENS_EDU_PORTAL: Xarxa preferent per l’alumnat. S’utilitza amb unes credencials particulars per cada persona que li són subministrades pel centre.

4.- Servei d’impressió

El professorat disposa d’unes credencials (nom d’usuari + contrasenya) que li permeten usar la impressora de l’institut (Konika Minolta ubicada al passadís de direcció). El nom d’usuari té com a patró PRO-### i la contrasenya serà subministrada per l’institut i tindrà el format de 5 dígits numèrics. La impressora permet imprimir i escanejar, entre d’altres. L’institut permet instal·lar els controladors de la impressora als ordinadors personals del professorat de manera que puguin usar-la directament des del mateix (per exemple, imprimir). Per fer-ho, cal contactar amb el Coordinador d’Informàtica.

A part d’aquest auto-servei, a consergeria existeixen més màquines que es poden usar, tant a nivell personal com per generar material per l’alumnat, sota les condicions establertes en les NOFC del Centre.

5.- Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA)

L’Institut Julio Antonio ha establert dos EVA de referència i ús al centre: Moodle i Classroom.

  • Moodle. S’usa la plataforma EIX-Moodle que gestiona el Departament d’Educació. Les credencials (nom d’usuari + contrasenya) són gestionades pel Coordinador d’Informàtica del Centre. El nom d’usuari coincideix amb el nom d’usuari de l’adreça de correu electrònic del domini @iesjulioantonio.cat. Un cop el Coordinador d’Informàtica hagi donat d’alta al nou professor, el sistema li generà una primera contrasenya que s’enviarà per correu electrònic i que caldrà canviar en la primera connexió. El sistema permet auto-recuperació de la contrasenya. La política de centre estableix que pot existir una aula Moodle per matèria, curs i nivell com a màxim (per exemple, no podran haver-hi dues aules de 1r A ESO Català). Això és per mantenir la sostenibilitat del sistema. Per tant, caldrà una gestió d’aules a nivell de Departament Pedagògic. Cada final de curs, caldrà realitzar un reinici d’aules. El Coordinador d’Informàtica s’encarrega de registrar els usuaris al sistema (professorat i alumnat). A partir d’aquí, cada professor/a gestiona els alumnes de les seves aules.

  • Classroom. Cada professor/a gestiona autònomament les seves aules a partir dels accessos que en té a través del domini @xtec.cat o @iesjulioantonio.cat.

6.- Llicències de Microsoft Office

L’Institut Julio Antonio posa a disposició del professorat i alumnat llicència de Microsoft Office 365 (Word, Excel, Powerpoint, etc.). Cada professor disposa d’una llicència que li permet usar el programari fins a 5 dispositius. Les credencials són un nom d’usuari i una contrasenya. El nom d’usuari és l’adreça de correu electrònic del domini @iesjulioantonio.cat. La contrasenya inicial serà subministrada pel Coordinador d’Informàtica i en el primer inici de sessió caldrà canviar-la. Existeix l’opció d’auto-recuperació de contrasenya. El règim d’ús és d’auto-gestió (tant per la instal·lació del programari com per la gestió dels dispositius). Tanmateix, per instal·lar-ho en l’ordinador personal cedit pel centre, caldrà la intervenció del Coordinador d’Informàtica (demanar cita). Es disposarà de la llicència mentre es mantingui la vinculació amb el Centre.

7.- Pàgina web del centre i Xarxes Socials

L’Institut Julio Antonio disposa d’un web allotjat al portal Àgora – Nodes del Departament d’Educació. Aquest web és la interfície principal de comunicació entre professorat, alumnat, famílies i públic en general. S’hi pot trobar informació general del centre, documents oficials del centre (PEC, NOFC, etc.), departaments pedagògics, ensenyaments, etc.

L’institut també està present a les xarxes socials per diversos mitjans: la pròpia web (mitjà principal i on s’hi publiquen les notícies entre d’altres), Facebook i Youtube (també hi ha els enllaços a la web del centre, a la columna de l’esquerra sota el logotip de l’institut). Si algú està interessat en publicar alguna notícia, cal que ho sol·liciti a la direcció del centre.

8.- Eines de cultura digital

9.- Equipament a les aules

Les aules estan equipades amb la següent infraestructura:

  • Projector
  • Altaveus
  • Ordinador de sobretaula (en la majoria d’aules).
  • Caixa de connexió i control. En cas que es vulgui usar un ordinador personal, les aules tenen una caixa de connexió tancada amb clau on hi ha: (1) el control de les persianes automàtiques de les aules, (2) l’interruptor d’engegada dels equips) i (3) port USB tipus impressora per connectar-hi l’ordinador. Al professorat se li subministrarà aquest cable USB (tipus impressora: cable USB 2.0 de tipus A a tipus B) que li permet aquesta connexió i que li proveeix a l’ordinador el serveis de projecció, el servei d’Internet per cable i el servei d’altaveus.

10.- Laboratori d’informàtica d’alumnat

L’institut Julio Antonio disposa d’espais amb ordinadors a disposició del professorat i l’alumnat. Per fer-la servir, cal reservar hora prèviament i completar un informe d’ús posteriorment. Tota la informació la podreu trobar en aquest enllaç.

11.- Sales de professorat

El Centre disposa de dues sales de professorat en les que hi ha diversos ordinadors de sobretaula a disposició del professorat. Les credencials per iniciar sessió són com a nom d’usuari el terme “pro-##” i la contrasenya és la subministrada per la direcció del centre que posteriorment l’usuari ha de canviar (es canvia en aquests mateixos ordinadors, a través del canvi de contrasenya del Windows, un cop s’ha iniciat la sessió).

   

12.- Aplicació web de control de faltes d’assistència pel professorat

Per tal de controlar l’assistència de l’alumnat a les sessions, existeix una aplicació web on el professorat ha de reportar les absències o retards. Aquesta aplicació és accessible tant des de la xarxa interna de l’Institut com des de qualsevol xarxa externa (Internet). Aquest és l’enllaç d’accés. Cal validar-se amb les mateixes credencials que s’usen per accedir als ordinadors explicat anteriorment en el punt 11.

13.- Aplicació web d’incidències d’alumnat pel professorat

Per tal de reportar incidències de l’alumnat a les sessions, existeix una aplicació web on el professorat ha de fer-ho. Aquesta aplicació només és accessible des de la xarxa interna de l’Institut. Aquest és l’enllaç d’accés. Cal validar-se amb les mateixes credencials que s’usen per accedir als ordinadors explicat anteriorment en el punt 11.

14.- Aplicació web de notificació de faltes, retards i incidències per les famílies

Les famílies de l’alumnat del centre tenen a la seva disposició una aplicació web en la que s’hi llisten les faltes, retards i incidències relacionades amb els seus fills i filles. Fent clic a l’enllaç anterior s’accedeix a la pàgina d’aquesta web destinada a aquest servei on s’hi pot trobar l’enllaç a l’aplicació així com el seu manual d’ús.

15.- Aplicació web de gestió de serveis i infraestructures pel professorat

L’Institut disposa d’una nova aplicació web que s’estrena a l’inici del curs 2022/23 per gestionar incidències o sol·licituds d’infraestructura i/o serveis. Aquesta eina es converteix en l’única via de realitzar aquests comunicats. S’espera que serveixi per optimitzar-ne la gestió, així com tenir registres històrics per millorar la prevenció. L’accés es realitza mitjançant les credencials d’usuari PRO (mateixes de les del punt 11) i s’hi pot realitzar la sol·licitud i fer-ne seguiment. Els tipus de sol·licituds actuals són:

  • Credencials de correu iesjulioantonio
  • Credencials de Moodle
  • Accés ordinadors centre
  • Averies informàtiques
  • Desperfectes d’infraestructura institut (persianes, portes, etc.)
  • Notícies al web, youtube, etc.
  • Instal·lació de programari
  • Altres

Disposeu d’un manual d’ús d’aquesta aplicació és accessible tant des de la xarxa interna de l’Institut com des de qualsevol xarxa externa (Internet) en aquesta adreça.

Portals digitals i xarxes socials

El portal digital principal de l‘Institut Julio Antonio és aquesta pàgina web (NODES). Tanmateix, el centre també disposa d’un canal de Facebook, un canal de YouTube i diversos canals d’Instagram que no són gestionats pel centre sinó per col·lectius que formen part d’ell. Tots els enllaços els trobareu a la barra esquerra de la pàgina principal i no es reprodueixen aquí per evitar duplicats conduents a errors. Cal fer notar, no obstant, que la Llei de Protecció de Dades cada vegada és més estricte i cada vegada fa menys útils i atractius aquests canals. Per això, el seu ús està en fase minvant.

Comunicació de la comunitat educativa

Els mitjans que s’usen i en quines situacions s’explica a continuació:

  • Pàgina web del centre (Nodes). És el principal mitjà de transmissió d’informació del centre a la comunitat educativa.
  • Xarxes socials. Constitueixen una extensió de la funcionalitat de la pàgina web. En la secció anterior s’especifiquen quines són.
  • Aplicació web per les famílies “Assistència i Incidències”. Aplicació web que permet a les famílies conèixer en temps real l’assistència i les incidències que tenen els seus tutoritzats.
  • Correu electrònic. Es disposa de dos dominis de correu electrònic “@xtec.cat” i “@iesjulioantonio.cat“. El primer domini s’usa per la comunicació entre professorat i entre professorat i òrgans gestors de l’institut. El segon domini s’usa per la comunicació entre l’equip docent/directiu i l’alumnat.
  • Telèfon. S’utilitza per una diversitat de situacions, com comunicacions dels tutors a les famílies o avís a les famílies en cas de malaltia de l’alumnat.
  • Vídeo-conferència. No hi ha una casuística especial per usar aquest mitjà i s’usa en la mesura que és necessari.

Documentació

L‘Estratègia Digital de Centre està supedita a Pla Educatiu de Centre (PEC) i a la Normativa d’Organització del Funcionament del Centre (NOFC).

Pla Educatiu de Centre

6. OBJECTIUS DEL CENTRE (ON VOLEM ARRIBAR?) I ESTRATÈGIES DE CENTRE (COM HO HEM DE FER?)
11.- Potenciar l’ús de les noves tecnologies.
11.1.- Adaptant, en la mesura de les nostres possibilitats, les instal·lacions del centre a les noves necessitats tècniques.
11.2.- Fomentant la formació del professorat en les noves tecnologies.
11.3.- Intentant que, a la pràctica docent del nostre centre, les actuals TIC (Tecnologies de la informació i la comunicació) arribin a ser autèntiques TAC (Tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement).

Normativa d’Organització del Funcionament del Centre

PREÀMBUL

8.7.- Coordinació d’informàtica (TIC-TAC).

8.7.1.- Són funcions de la coordinació d’informàtica:
a) Proposar a l’equip directiu del centre els criteris per a la utilització i l’optimització dels recursos informàtics i per a l’adquisició de nous recursos.
b) Assessorar l’equip directiu, el professorat i el personal d’administració i serveis del centre en l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica del departament d’Ensenyament.
c) Vetllar pel manteniment de les instal·lacions, el programari i els equipaments informàtics del centre.
d) Assessorar el professorat en la utilització educativa de programes i equipaments informàtics en les diverses àrees del currículum i orientar-lo sobre la seva formació permanent en aquest tema.
e) Aquelles altres que la direcció de l’institut li encomani en relació amb els recursos informàtics i telemàtics que li pugui atribuir el Departament d’Ensenyament.

8.7.2.- Existirà una comissió TAC d’informàtica amb la funció d’assessorar i acompanyar el Claustre en qüestions relacionades amb entorns virtuals d’aprenentatge i utilització de recursos informàtics. Estarà encapçalada per la coordinació d’informàtica i formada per diversos professors/res del centre.

1. US DELS RECURSOS TIC-TAC.

Art.61 .-El personal del centre (professorat, personal laboral,…) disposa d’un correu corporatiu (@xtec.cat) i d’un correu de centre (@iesjulioantonio.cat) que ha d’emprar per comunicar-se amb la resta de membres de la comunitat educativa.
Art.62 .- El correu corporatiu (@xtec.cat) s’emprarà per tal de relacionar-se amb l’administració i el personal del centre; el seu ús és obligat i ha de consultar-se constantment.
Art.63 .– El correu de centre (@iesjulioantonio.cat) s’emprarà per tal de relacionar-se amb l’alumnat i amb les famílies.
Art.64 .-Cada tutor-a disposarà d’un correu electrònic (@iesjulioantonio.cat) per tal d’atendre les necessitats de la seva tutoria i establir relació amb les famílies (en cap cas amb l’alumnat menor d’edat); ell mateix el gestionarà. Cal trametre a les famílies les informacions que la direcció del centre faci arribar a aquest correu.
Art.65 .-Cada alumne/a disposarà d’un correu electrònic (@iesjulioantonio.cat) per tal d’atendre les necessitats acadèmiques del centre; ell mateix el gestionarà i serà d’ús obligat a nivell docent. El professorat haurà de considerar aquest correu com a eina oficial docent de relació amb l’alumnat.
Art.66 .-L’equip directiu gestionarà un correu d’informació directa amb les famílies (info_institut@iesjulioantonio.cat). Cada tutor-a haurà de facilitar els contactes corresponents de les famílies de la seva tutoria a l’equip directiu i informar dels canvis que puguin succeir.
Art.67 .– El centre posarà a disposició de l’alumnat i del professorat del centre les plataformes EVA Moodle (Eix) i Google Classroom les quals es consideraran com a plataformes de referència a l’hora de dur a terme docència telemàtica. L’alumnat i la seva família hauran d’assumir tota la responsabilitat del seu ús, que ha de ser estrictament docent. Cada professor també serà responsable dels seus cursos en quan a la seva gestió, comptant amb la col·laboració de la Comissió i el Coordinador TAC. El centre no es fa responsable de l’ús indegut del recurs i dels seus continguts per part de l’usuari el qual serà l’únic responsable de les infraccions en que pugui incórrer o dels perjudicis que pugui causar per un ús inadequat dels seus serveis o dels seus continguts.
Art.68.– El centre disposa d’una pàgina web (https://agora.xtec.cat/iesjulioantonio/) que cal que sigui tinguda en compte com l’eina d’informació bàsica del centre. La seva administració anirà a càrrec de la coordinació d’informàtica del centre i del personal autoritzat per l’equip directiu.
Art.69 .- La direcció del centre no es responsabilitza de mitjans de relació i comunicació que no hagi autoritzat; per tant, en cas d’existir, en seran responsables directes els seus usuaris i/o administradors i recordem que no garanteixen la confidencialitat.
Art.70 .– Ningú està obligat a cedir el seu número particular de telèfon a les famílies ni a l’alumnat. Per això es recomana utilitzar el correu electrònic o el telèfon de centre a l’hora de dur a terme aquesta comunicació.
Art.71 .- La direcció del centre només es fa responsable de la informació transmesa a partir dels canals autoritzats pel centre i recorda als membres de la comunitat educativa que cal seguir, estrictament i eficientment, les instruccions que us arribin des de l’equip directiu i des del departament d’Educació.
Art.72 .-Pel que fa referència al maquinari personal de cada alumne/a referent a les TAC o TIC complementari cal tenir present que:

– El centre posa a disposició de l’alumnat un material informàtic pertanyent al departament d’Educació en base a les instruccions i normes establertes per aquest.
– L’alumnat i les seves respectives famílies han de procurar fer un us adequat d’aquest maquinari en base a la funció educativa per la qual ha estat cedit.
– L’alumnat i les seves respectives famílies hauran de fer-se càrrec dels desperfectes que es puguin ocasionar a aquest maquinari a conseqüència d’un ús no adequat. El centre, si es dona el cas, exigirà les quanties d’aquests desperfectes. En cas que no siguin satisfetes l’alumnat i les famílies passaran a formar part de la llista de morosos del centre amb les conseqüències corresponents (article 227).
– Els costos de les avaries, en coordinació amb la resta de centres de les Terres de l’Ebre, seran els següents: Pantalla trencada (90 Euros), teclat trencat (50 euros), cop o desperfecte a l’estructura amb l’equip en funcionament (25 euros), cop o desperfecte a l’estructura amb l’equip en funcionament (25 euros), cop o desperfecte a l’estructura amb l’equip sense funcionament (120 euros), pèrdua de carregador (25 euros), resta d’avaries (30 euros).
– El centre no es responsabilitza del mal us que es pugui fer dels aparells informàtics que cada alumne/a té per al seu ús personal. Cada alumne/a ha de responsabilitzar-se del seu material i del seu ús i control com sempre ha fet amb els seus llibres i el seu material escolar.
– El centre no es responsabilitza de cap aparell ni maquinari que no li pertany i menys d’aquell que no respongui a cap ús de caire acadèmic (mòbils, càmeres de fotografiar,…)
– El centre no es responsabilitza de la pèrdua o sostracció dels aparells informàtics i del material d’ús personal de l’alumnat de resultes de no seguir les pautes establertes a les NOFC del centre.
– La direcció del centre pot fer-se càrrec de la custodia de material informàtic d’ús personal de l’alumnat de resultes de determinades circumstàncies que es puguin produir i lliurar-lo només als pares o tutors legals d’aquest alumnat.
– L’alumnat que estigui a l’aula de treball del centre només podrà utilitzar el material informàtic d’ús personal si la direcció del centre i/o el professorat al seu càrrec ho creu adient.
– El centre, en base a les seves possibilitats, posa a disposició de l’alumnat els equips informàtics que siguin necessaris per al funcionament establert de cada matèria i un sistema de càrrega d’ordinadors; tot plegat haurà de ser custodiat pel professorat a cada hora de classe que li correspongui.
– El centre posarà en coneixement de les famílies la utilització de serveis i recursos digitals a internet per treballar a l’aula.

2. NORMES DE CONVIVÈNCIA I RÈGIM DISCIPLINARI.

9.1.- Conductes contràries a les normes de convivència del centre.

Art. 212.- Les sancions que es poden imposar per la comissió de faltes son:

1. – Pagament dels desperfectes ocasionats al material cedit en base a la quantia acordada pels centres del territori. En cas que no siguin satisfetes l’alumnat i les famílies passaran a formar part de la llista de morosos del centre amb les conseqüències corresponents.

Es pot trobar el contingut sencer d’aquests documents fent clic en els següents enllaços: PEC i NOFC.