Erasmus+ // Projecte CETE+

Projecte Erasmus+

Erasmus+ és el programa de la UE per recolzar l’educació, la formació, la joventut i l’esport a Europa. Dona suport a les prioritats i activitats establertes a l’Espai Europeu d’Educació, el Pla d’Acció d’Educació Digital i l’Agenda de Capacitats Europea.

L’Institut Jonqueres és un dels 88 centres que participa en el projecte CETE+ (Consorci Europeu per a la Transformació Educativa), un dels programes d’Erasmus. Aquest és un projecte subvencionat per la Unió Europea amb l’objectiu de millora dels centres educatius que hi participen i l’aprenentatge de l’alumnat.

Els 88 centres participants tenen uns objectius comuns que conformen el nucli del projecte:

• Aprenentatge col·laboratiu.
  • Millora de les competències digitals.
  • Cooperació amb centres educatius europeus.
  • Respecte a la diversitat lingüística, millora de l’ensenyament i l’aprenentatge de les llengües i de les habilitats interculturals.
  • Desenvolupament sostenible.
  • Transformació educativa.

Aquest consorci està format per 14 microconsorcis dels quals nosaltres formem part de l’ESAM-TILC (Estratègies de Suport a l’alumnat d’origen estranger- Tractament Integrat de Llengua i Continguts).

El nostre microconsorci ESAM-TILC està format per set centres educatius de tot Catalunya que implementem diverses transformacions educatives, sota el paraigua d’un coordinador i un equip impulsor. L’objectiu d’aquest microconsorci és ajudar al centre a assolir la transformació educativa a través de l’impuls dels programes d’innovació i internacionalització i esdevenir referents gràcies a les seves activitats d’alta qualitat. La missió és consolidar un sistema inclusiu que afavoreixi el desenvolupament personal i professional de la ciutadania seguint els objectius CE 2027 i l’Agenda 2030 de l’ONU.

L’objectiu del microconsorci és ajudar al centre a assolir la transformació educativa a través de l’impuls dels programes d’innovació i internacionalització. Participem en aquest programa per:

• Conèixer bones pràctiques que es desenvolupen en altres països d’Europa
  • Participar d’activitats formatives, prèviament seleccionades, per poder incidir en la millora de l’atenció de l’alumnat d’origen estranger en totes les àrees i matèries.
  • Introduir estratègies d’ensenyament del llenguatge acadèmic en tots els àmbits curriculars
  • Millorar els resultats acadèmics i el desenvolupament personal de tot l’alumnat

La participació en aquest projecte ens ofereix:

• Implementar a les aules estratègies de suport a l’alumnat i, especialment, a l’alumnat d’origen estranger, en totes les àrees i matèries, per a l’assoliment del llenguatge acadèmic necessari per a l’accés als continguts dels àmbits curriculars no lingüístics.
  • Analitzar qüestions organitzatives i metodològiques a l’aula i al centre educatiu per introduir millores orientades a facilitar l’atenció a les necessitats personals, socials i educatives dels alumnes.
  • Oferir formació al professorat per facilitar l’aplicació de mesures de suport a l’alumnat que millorin l’accés al currículum, a partir de metodologies d’aprenentatge en segones llengües i d’integració de llengua i continguts, i que, a més, afavoreixin l’atenció a les necessitats personals i socials dels alumnes.

Amb  motiu de la participació del nostre centre a Erasmus+, l’alumnat de l’ESO participa en el concurs de logotips del projecte Erasmus+ CETE+. Aquest concurs té com a objectiu seleccionar el logotip del projecte que reflecteixi els temes principals del mateix:

El termini de presentació del logotip finalista seleccionat per cada centre és l’1 de març 022.

El logotip guanyador serà la imatge que representarà el consorci CETE+ durant els propers 7 anys i es posarà a tot el material generat.

Quin logotip vols que representi a l’Institut Jonqueres pel concurs CETE+?

Aquests són els logotips que ha fet l’alumnat de l’institut:

Pots participar en la tria del logotip triant el que t’agradi més emplenant el següent formulari:
formulari de votació del logotip CETE+

Balanç del Projecte 21 CETE+

Els professors Juanma Ortiz i Cris Molins han fet dues mobilitats a Linz (Àustria) i Mont-de-Marsan (França), han estat observant en diferents centres educatius pràctiques d’inclusió educativa. Han compartit experiències amb professorat d’altres centres de Catalunya. La valoració final ha estat molt positiva, tant des del punt de vista de la reflexió educativa com de la posada en pràctica de noves estratègies per atendre a l’alumnat nouvingut i d’altres orígens sòcioculturals. Moltes gràcies per l’acompanyament que ens han fet la Núria Alba-Romà, Maribel Gómez i Mireia Galindo del Servei de Suports i Recursos Lingüístics.

Enllaços als diaris d’aprenentatge:

Mont-de-Marsan Linz

Jornada Internacionalització CETE+21

El passat 16 de maig es va celebrar una Jornada Internacionalització CETE+21 en la que vam tenir l’oportunitat de compartir experiències i coneixements durant la implementació del projecte Erasmus+ d’aquest curs. Ens vam trobar membres dels 14 equips del projecte CETE+ d’arreu de Catalunya. En Juanma Ortiz, Olga Pérez i Cris Molins valoren molt positivament la jornada. I aprofitem l’ocasió per agrair la bona organització per part de l’equip de Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen.