Visita a la Barcino romana

El passat dimarts 26 de novembre l’alumnat de l’optativa de 3r ESO de Cultura Clàssica va anar de sortida a la Ciutat Comtal per tal de realitzar una visita guiada a la Barcino romana, a càrrec del Museu d’Història de Barcelona (MUHBA).

En un primer moment, els van passar una presentació on quedava clara l’evolució de la petita Barcino romana del segle I a.C. – d’uns 2000 habitants – fins a la immensa metròpoli que coneixem avui dia.

A continuació, els van guiar a través del museu, on es podien observar les restes que d’aquella època tenim i així fer-se una idea de com seria la vida quotidiana d’aquells barcinonenses. Els va cridar especialment l’atenció el fet que a les bugaderies de l’època – fullonicae- es fes servir una barreja d’aigua, sabó, cendres i orina humana – ja que conté amoníac-  per tal de blanquejar els vestits o togae que portaven. Van poder contemplar restes de conserves en salaó, com el preuat garum – un caríssim condiment de l’època fet a base de deixar fermentar a l’aire lliure les vísceres del peix en salaó- i, fins i tot, un celler de vi, de baixa qualitat però, tot i així, molt venut per a exportacions.

Un cop explorat el museu, el guia els va conduir pels carrers del barri del Gòtic, al voltant de la plaça Nova, on quedaven paleses les petjades de la civilització romana sota la forma d’arcades d’un aqüeducte.

Finalment, es van quedar bocabadats en observar les quatre columnes conservades del temple d’August, situat dins de l’actual recinte de l’Associació d’Excursionistes de Catalunya.

Acabada la visita, l’alumnat es va mostrar motivat i content per la sortida que havien realitzat. Ara veuen la ciutat de Barcelona amb uns altres ulls: els dels nostres avantpassats.

1. Montse

Una visita que pot ajudar a entendre millor la nostra cultura, les nostres tradicions, la nostra llengua…
    Sortir de l’aula sempre és positiu i motivador.