Explorant l’electromagnetisme a l’aula amb 2n d’ESO: construcció d’un motor amb bobina i pila

L’electromagnetisme és una branca fascinant de la física que es pot explorar de manera pràctica i emocionant a l’entorn educatiu. En un taller recent al nostre institut, en el marc de la Setmana de la Ciència i la Tecnologia, els alumnes de segon de l’ESO, es van submergir en el món de l’electricitat i el magnetisme en participar en la construcció de motors senzills utilitzant bobines i piles. Aquest projecte no només va permetre als estudiants aplicar conceptes teòrics, sinó que també va fomentar la creativitat i l’interès per la ciència i la tecnologia.

Els objectius del Taller són comprendre els principis bàsics de l’electromagnetisme, aplicar conceptes teòrics a través de la construcció pràctica d’un motor senzill, millorar les habilitats de resolució de problemes i desenvolupar un interès durador en la ciència i la tecnologia.

Amb els materials utilitzats ( filferro de coure, piles, imants petits, cartró i imperdibles) els alumnes van crear bobines enrotllant filferro de coure al voltant d’un cilindre, van fixar la bobina amb imperdibles que es  connectaven a la pila, i van col·locar l’imant prop de la bobina per crear un camp magnètic.

Després de connectar la pila, els alumnes van observar amb emoció com la bobina començava a girar, demostrant el principi bàsic de la interacció entre corrent elèctric i camp magnètic. Finalment, van ajustar la posició dels imants i l’orientació de la bobina per optimitzar el rendiment del motor.

El taller va resultar un èxit educatiu significatiu. Els alumnes no només van aconseguir construir motors senzills, sinó que també van comprendre la importància de l’electromagnetisme en la vida quotidiana. A més, van experimentar l’emoció de veure en acció els principis teòrics apresos a classe, fent-se palès que l’aprenentatge pràctic pot ser una eina poderosa en l’educació.