Agroecologia escolar: l’experiència dels estudiants de 3r AO

Fotos AQUÍ

Immersos en un model de producció i consum capitalista, particularment l’actual sistema agroalimentari s’ha evidenciat insostenible, injust, excloent i alienador.

L’augment de malalties causades per una nutrició basada en aliments de baixa qualitat, la notòria contribució en l’increment de les emissions globals de gasos d’efecte hivernacle, l’esgotament i contaminació d’aqüífers, la pèrdua de capacitat productiva de les terres o la disminució de la biodiversitat són algunes de les conseqüències més destacables. Així mateix, en aquest context sembla més necessari que mai emprendre processos agroalimentaris -des d’una mirada integral, fonamentats en l’equitat ecològica i la justícia social- que ens permetin assolir la sobirania alimentaria.

En aquest sentit, en els darrers mesos els estudiants de 3AO ens hem llançat a experimentar amb l’hort de l’institut, hem volgut fer una introducció a un tipus d’agricultura més sostenible, respectuosa amb el medi ambient i territorialitzada, al mateix temps que hem pogut fer una aproximació a algunes problemàtiques ambientals i socials associades al sistema agroalimentari.

Donat que el treball a l’hort ens convida a deixar l’individualisme de banda i participar col·lectivament, tot i que ens hem anat distribuint les tasques, hem dut a terme el projecte de l’hort com a grup classe. En aquesta línia, ha estat molt satisfactori recórrer als fons de coneixement d’alguns estudiants i famílies i recuperar sabers i pràctiques que ens han sigut d’utilitat.

D’altra banda, tenint en compte que el sistema agroalimentari aglomera diverses dimensions, hem pogut treballar l’hort a través de diferents disciplines (agroecologia, medi ambient, salut, economia…) i implicant diferents matèries (ciències naturals, educació física, matemàtiques, informàtica…).

En conclusió, sembla que l’hort entès com un espai d’aprenentatge -no com a productiu- on els estudiants poden participar de forma puntual o contínua, és un espai facilitador de contextos on es poden posar en pràctica diferents competències; especialment pot ser un entorn privilegiat per treballar les ciències naturals així com la cooperació.

 

1 comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>