ERASMUS + KA131 2022: MOBILITY FOR TRAINEESHIPS

Estades formatives Erasmus+ sense cap restricció

Durant  el curs 2022/23 hem obtingut un total de 18 mobilitats adreçades a Grau Superior que s’ha dut a terme durant els mesos de maig i juliol del 2023 dintre del programa Erasmus+ KA131 (3 d’elles han estat beques zero)

Després d’un procés de selecció, tot l’alumnat amb Beca Erasmus+ KA131 ha pogut gaudir d’una estada formativa amb empreses col·laboradores a l’àmbit Europeu. Aquest any a més, hem de destacar la participació de dos nous socis, dos a Dublín (Irlanda) i un altre a Oslo (Noruega) encetant una nova etapa de col·laboració en futurs projectes.

A continuació compartim  les experiències  d’alguns dels alumnes de grau Superior que han participat en aquest projecte:

Annindita Serrat Garcia (CFGS Direcció de Serveis)

Dublín – Irlanda

La meva experiència Erasmus com a cambrera en un hotel-restaurant a Dublín ha estat un capítol transformador en la meva vida. Al llarg dels mesos que vaig passar immersa en aquest entorn laboral i culturalment divers, he aconseguit un creixement personal i professional que va superar totes les meves expectatives.

Des del primer dia, em vaig enfrontar a la realitat de la gestió del temps, la col·laboració en equip i l’adaptabilitat en situacions d’alta demanda. Aquestes habilitats, sens dubte, seran actius inavaluables en la meva futura carrera.

La interacció amb els clients i col·legues de diverses cultures m’ha ensenyat a comunicar-se efectivament i a demostrar empatia en situacions diverses.

Al llarg del meu temps a l’hotel també vaig enfrontar desafiaments que em van ensenyar a mantenir la calma en situacions de pressió i a trobar solucions creatives i eficaces.

 

Júlia Sala Garrote (CFGS Direcció de Serveis)

Dublín – Irlanda

Durant tres mesos hem jugat a parcs, visitat ciutats, conèixer gent, sortir de festa,… i després de tot aquest temps puc dir que ha sigut una de les millors experiències de la meva vida, fins el punt de buscar-me una casa per quedar-me a viure un any sencer.

A la nostra empresa de pràctiques hem après més del que pensàvem, no solament a sala sinó hem passat també per cuina i esdeveniments, per més que pensi no trobo cap aspecte negatiu per comentar..

Com a conclusió ha sigut una de les millors experiències fins el moment, estic molt agraïda al professorat de l’institut per ajudar-nos, a l’empresa per oferir aquesta oportunitat, a demés de les persones que ens han ajudat a tota la gestió Erasmus+, ja que gràcies a tots ha sigut possible gaudir d’aquesta experiència i aprendre coses noves.

 

Ena Vilella Ropero (CFGS Guia, informació i assistències turístiques)

Dublín – Irlanda

En aquests dos mesos vaig viure en una casa compartida amb setze persones. Era com un hostal però a llarg terme. Hi havia gent del Brasil, Itàlia, França, Xile, Corea. Va ser una cosa que no havia viscut mai, una gran experiència. La gent que vivia en aquesta casa amb mi també es va convertir en una petita família amb la qual alguns d’ells fèiem plans junts. Això sempre ho recordaré.

Vaig començar recol·lectant les maletes dels clients que fan check-*in i check-out i les anava ordenant en una petita sala. Després vaig aprendre a fer els check-*outs en el sistema, a portar material necessari per a la recepció i a mantenir la sala ordenada. A les dues setmanes ja sabia fer tot el necessari per a portar la recepció, fins em deixaven sola de tant en tant o em deien que respongués jo a les trucades per telèfon.

 

Sebastian Velasco Balderrama (CFGS Gestió d’Allotjaments Turístics)

Dublín – Irlanda

Vaig poder aprendre molt durant les meves pràctiques. L’equip de recepció va ser molt amable i em va ensenyar les tasques d’un recepcionista. Vaig aprendre a fer tasques bàsiques, com el check-in, check-out, maneig d’informes i atenció telefònica, fins a tasques més complexes com els processos de cobrament i balanceig d’habitacions. Vaig tenir sort que utilitzaven el mateix programa que ens van ensenyar en classes, l’Opera. La part més sorprenent va ser l’atenció al detall requerida per a ser recepcionista. L’organització resulta crucial per a no passar per alt cap petició del client i s’ha de registrar qualsevol incident per a la col·laboració entre companys i departaments.

El meu anglès va millorar, especialment en la comprensió auditiva. L’accent local de Dublín va ser difícil al principi, però amb el temps vaig poder adaptar-me.

 

Alejandro Domínguez Melero (CFGS Gestió d’Allotjaments Turístics)

Dublín – Irlanda

 Sincerament, crec que l’experiència en si ha estat un veritable aprenentatge. El viure només, el tenir responsabilitats, treballar en un sector que t’agrada, poder viatjar per tota Irlanda, conèixer la cultura d’un nou país, perfeccionar anglès, conèixer noves amistats…

L’Erasmus crec que és una oportunitat que tothom hauria de poder tenir, ja que és una experiència que es recordarà per sempre.

Un punt per a comentar que també m’ha agradat molt és que els companys i companyes de treball han estat molt amables i m’han ensenyat molt del sector hoteler.

El que també m’ha agradat és l’haver aconseguit un contracte a l’estranger de recepcionista en el mateix hotel on vaig fer les pràctiques. El meu manager em va comentar que els agradava molt com treballava i l’hotel va decidir contractar-me el mes extra que em quedava a Dublín. És molt satisfactori que quan fas bé el teu treball i el veuen, que puguin comptar amb tu per a continuar treballant amb ells.

 

 Marya Elleine Evangelista Saguid (CFGS Direcció de Cuina)

Arezzo – Itàlia 

Sens dubte ha estat una de les millors experiències que he viscut i que no em penedeixo d’haver realitzat, parlant tant de l’Erasmus com d’haver-me quedat treballant.

No oblidaré als meus companys de treball m’han fet sentir molt a gust allà, feien que els dies passessin ràpid deixant-me un sabor agredolç ja que d’aquí a una mica s’acabaria. I així, en un obrir i tancar d’ulls ja van passar tres mesos des que em vaig anar de Barcelona. Segurament tornaré en un futur pròxim, no canviaria per a res en el món el que he viscut. Ara puc dir que domino la pasta i he pogut complir un dels meus somnis des que vaig començar a cuinar.

 

Pere Fernández Pardos (CFGS Guia, informació i assistències turístiques)

Arezzo – Itàlia

 Vaig realitzar les meves pràctiques en la fundació Arezzo Intour ocupant el lloc d’informador turístic. Durant les meves pràctiques, vaig tenir l’oportunitat de dur a terme una varietat de tasques relacionades amb la promoció i gestió del turisme local i regional. Això va incloure l’atenció al client, proporcionar informació turística als visitants, gestionar reserves, promocionar esdeveniments locals i brindar assessorament sobre atraccions i activitats en la zona.

En general, vaig gaudir de la meva experiència en l’oficina de turisme. Em va agradar l’oportunitat d’interactuar amb persones de diferents cultures i orígens, aprendre sobre les atraccions turístiques de la zona i ajudar els visitants a gaudir de la seva experiència. També vaig trobar gratificant ser part d’un equip que promovia la regió com a destinació turística.

Gràcies a aquestes pràctiques he adquirit una sèrie d’aprenentatges que valoro molt positivament per al meu desenvolupament personal, professional i laboral. Això inclou habilitats de comunicació, la capacitat de treballar sota pressió, coneixements sobre la indústria turística local i la importància de la paciència i l’empatia en el servei al client.

 

Laia García Villa-Real (CFGS Agència de Viatges i Gestió d’Esdeveniments)

Arezzo – Itàlia

 Vaig fer pràctiques en una agència de viatges a Arezzo. La majoria de tasques que vaig realitzar tenien com a base principal la pàgina web de l’empresa. Vaig haver de fer diversos estudis de mercat analitzant i comparant les empreses de la zona que venien productes similars als de OWT, conèixer totes les viles que comercialitzava l’agència i ordenar-les de més típica toscana a menys.

La relació tant amb el meu responsable com amb la resta de la plantilla, composta per al voltant de 10 treballadors, va ser bona i cordial.

Vaig tornar tenint un sentiment molt especial d’afecte i estima al país al qual ens van destinar, Itàlia. Coneguda pel seu art, la seva història, el seu menjar i la seva elegància ens va acollir des del dia en què vam aterrar.

 

Julia Guardiola Bermejo (CFGS Gestió d’Allotjaments Turístics)

Gènova – Itàlia

M’ha agradat molt l’ambient que hi havia a l’hotel. En ser mig hotel, mig hostal (molt més hostal que hotel), l’ambient que es respirava era d’estar en “casa” ja que fora de les directrius del que era el treball, em podia sentir lliure de fer el que volgués. També he tingut la sort de trobar-me amb uns companys de treball que han fet d’aquesta experiència una experiència molt més positiva.

Podria destacar que m’ha agradat poder efectuar tasques fora de la recepció ja que jo sóc una persona bastant dinàmica i el fet de no romandre tota la jornada laboral en el mateix lloc és una cosa que m’agrada.

 

David Lozano Arcas (CFGS Guia, informació i assistències turístiques)

Arezzo – Itàlia

La meva estada de pràctiques ha estat en la Fondazione Arezzo InTour. La meva primera setmana, Franco em va fer un ‘tour’ per Arezzo i una petita formació sobre la història i els llocs més rellevants de la ciutat. Encara que durant aquests primers dies va ser quan més temps passem amb ell, sentim el seu suport durant tot l’Erasmus. Molt sovint ens visitava i s’interessava per què tal ens estava anant tot.

La setmana posterior, ja treballava atenent el públic. Alternava entre el Museu de la Giostra del Saracino, i l’Oficina de Turisme (o InfoPoint). Tots dos llocs estaven situats en el centre històric de Arezzo, i en tot moment vaig compartir taulell amb companys que no van dubtar a ajudar-me i donar-me suport.

 Les meves conclusions són molt positives i considero està experiència com un gran aprenentatge. Les pràctiques m’han ajudat a millorar la meva habilitat per a parlar enfront del públic, i m’han permès aprendre italià, i millorar el meu anglès. He treballat al costat d’un gran equip, que m’ha ajudat en tot moment, i ha fet tot molt més agradable.

En el personal, ha estat la meva primera experiència de llarga durada fora de casa. Per als meus companys de pis i jo era un ‘repte’, que considerem que hem més que compliment.

Hem demostrat maduresa i ens hem desembolicat molt bé, i aquestes eren les nostres

principals premisses abans de partir des de Barcelona. Sens dubte repetiria aquesta aventura una i mil vegades.

 

Ruth Navarro Moseñe (CFGS Agència de Viatges i Gestió d’Esdeveniments)

Arezzo – Itàlia

L’estada a Itàlia ha estat sens dubte una de les experiències més gratificants que he viscut, m’ha servit per a aprendre molt de sobre el meu i el que sóc capaç, per a ser més independent i per a conèixer més sobre la vida adulta.

Les pràctiques m’han servit per a millorar el meu anglès i aprendre italià. Tots els companys de treball han estat molt agradables i comprensibles. Al principi ensenyaven que havies de fer i amb el temps et deixaven fer-lo a tu. Quan venia un turista espanyol et deixaven fer a tu l’explicació perquè la tinguessis apresa en espanyol, i amb el temps quan venia algun de parla anglesa també em deixaven fer-la, fins que finalment atenia també els de parla italiana. He atès els turistes explicant-los la ciutat i solucionant qualsevol dubte que tinguessin amb ajuda dels meus companys.

 

Marta Olivella Mata (CFGS Direcció de Cuina)

Arezzo – Itàlia

 Aquests dos mesos viscuts en el cor de la Toscana han estat de gran aprenentatge, coneixement i autoconeixement. No sols m’han servit per a descobrir una nova cuina i una nova manera d’entendre-la i treballar-la, sinó que també m’han ajudat a redefinir-me com a persona amb més claredat i consciència.

Tant les meves companyes com jo hem tingut la sort de viure en el petit poble de Arezzo, famós per ser escenari de tantes escenes de La vida és bella, una pel·lícula tan bonica com és el petit poble de la Toscana.

En l’àmbit laboral de pràctiques, des del primer moment em vaig sentir molt abrigallada pels companys i companyes del restaurant, tant les de cuina com les de sala, incloent i ressaltant al meu cap, Vincenzo, que ha estat pendent en tot moment del meu benestar en el restaurant.

El meu dia a dia en el restaurant canviava molt sovint, com també canviava el menú que oferíem diàriament en la Trattoria. D’aquesta manera, cada matí elaborava plats i preelaboracions diferents, aprenent noves receptes i mètodes d’elaboració.

 

Anna Asensio Riu (CFGS Agència de Viatges i Gestió d’Esdeveniments)

Sansepolcro (Itàlia)

La meva estada a Itàlia m’ha servit per a millorar el meu desenvolupament professional, no obstant això, no ha estat la realitat. Si puc dir que aquesta experiència m’ha ensenyat la importància de l’adaptabilitat, la resiliència i l’autoconeixement en situacions desafiadores

 

Júlia Barrios Sans  (CFGS Agència de Viatges i Gestió d’Esdeveniments)

Sansepolcro (Itàlia)

Què he fet?   Dos paquets turístics de Barcelona per a vendre a escoles italianes: en ells he hagut de contactar amb diferents empreses d’Espanya (allotjaments, transport privat, restaurants…) per a poder executar el paquet. Acompanyar a nens d’excursió/trekking/colònies. Crear un paquet turístic basat en el camí de Sant Jaume.  Contactar amb touroperadors espanyols (per a poder crear una llista de possibles futurs col·laboradors).

Les úniques aportacions positives que he tingut per a aquesta empresa ha estat fer fotografies durant les caminades perquè després poguessin crear els posts promocionals i també haver fet de mediadora entre l’empresa receptora i diferents empreses espanyoles per a establir relació entre elles per a futures col·laboracions.

 

Geraldo Moncada Martinez (CFGS Direcció de Cuina)

Oslo – Noruega

L’estada en Xef realment m’ha fet sentir com si estigués treballant a Espanya, no sols perquè fa cuina espanyola amb fusió mexicana, sinó també per l’organització que hi ha, la manera que tenen d’incloure’t en tot, per la canya que fiquen perquè serveis la teva millor versió de tu, a més del molt bon rotllo que hi ha entre tots.

La meva estada a Oslo ha estat una experiència que no oblidaré.

Viure aquí m’ha donat més ganes de continuar viatjant i treballar del que m’apassiona. Gràcies a l’equip de xef per acollir-me i ensenyar-me, espero tornar a veure els i també espero tornar a Oslo per a quedar-me més temps.

 

Edgar Alarcón Parra (CFGS Direcció de Serveis)

Bouzigues (França)

En general ha estat una molt bona experiència he conegut el saber fer del servei francès, els seus productes i tradicions de menjar. Un dels objectius principals de la meva estada sempre ha estat millorar el meu nivell de Francès i gràcies a aquesta experiència ara em desembolico molt millor en l’idioma i ho entenc millor quan em parlen. Encara que una de les millors experiències ha estat conèixer a gent meravellosa amb la qual he congeniat molt bé, he viscut experiències úniques no sols en el treball sinó fora de l’en diferents fires d’estiu i menjars fora del restaurant, no sols han estat companys sinó amics amb els quals confiar.

La meva relació amb l’empresa ha estat molt bona amb el meu encarregat d’ERASMUS que era el Xef i amb la directora de l’Hotel. Tots molt amables i amb disposició d’ajudar en tots els meus dubtes.

 

Lucía Montesinos Sánchez (CFGS Direcció de Cuina)

Bouzigues (França)

La directora de l’empresa, que treballava a més com a recepcionista, era una persona súper atenta i amable. Quan coincidia amb ella sempre oferia un somriure i s’interessava pels problemes que haguessin pogut sorgir i per si s’havien resolt els anteriors inconvenients.

El tutor de les pràctiques en el meu cas va ser el xef del restaurant i, com la directora, va ser molt atent que ens sentíssim a gust allí. En coincidir més amb ell va ser el responsable amb qui vaig tenir més tracte, a més sempre ens animava a parlar més, preguntant.

Sens dubte és una experiència positiva, on vaig tenir l’oportunitat de desenvolupar les competències lingüístiques i la capacitat d’adaptació, a més d’experimentar el món laboral i millorar com a professional. No vaig tenir dubtes en cap moment del procés de selecció que volia viure aquesta oportunitat i estic contenta d’haver-la pogut gaudir i aprofitar tot el que vaig poder.

Actualment tenim una altre alumna; Laia Abelló del CFGS Gestió d’Allotjaments Turístics) que està realitzant una beca zero  Erasmus + KA131 durant dos meses a un hotel a Gènova (Itàlia) fins el 20 de desembre 2023. Li desitgem una molt bona estada !!!

 

Coordinació Mobilitat Internacional Ins EHTB

mobilitat.internacional@insehtb.cat