Acte de commemoració del 50è aniversari

Avui a l’hora del pati l’alumnat del centre ha fet un mural amb un 50 per conmemorar el 50è aniversari de l’Institut Antoni Cumella. El docent més gran i l’alumne més jove han bufat les espelmes del pastís commemoració  i s’ha procedit a la lectura dels següent text:

“El 4 de novembre de 1968, en plena dictadura franquista, s’inaugurava, invocant Déu Esperit Sant, el centre docent “Instituto Nacional de Enseñanza Media de Granollers”. Un centre educatiu que més endavant es diria “Instituto Nacional de Bachillerato Roser Pujades”, en nom d’una Inspectora de la comarca, i que, finalment, va rebre el nom de l’important ceramista granollerí Antoni Cumella.

Amb parets color xocolata, enmig dels “campos ondulantes que componen la comarca oriental del Vallés”, l’institut allargava el límit urbà de Granollers cap al nord i acabava de configurar amb la “Escuela de Comercio y Maestria Industrial” (l’EMI) el que després seria el Barri dels Instituts.

Ja de bon principi va tenir vocació d’acollir gent de tota la comarca i de col·laborar amb el teixit associatiu i cultural de la ciutat. Consta que, també, hi mancaven algunes “exigencias de confort”, no en va, fins la recent solució definitiva de l’actual junta, al Cumella s’ha passat força fresqueta.

Al passar els anys, el centre s’omplí d’alumnes i professors amb idees noves, aires de llibertat i democràcia. Els antics alumnes el recorden com un “centre comarcal, divertit i anàrquic”. Entre les seves parets interiors de color canyella i pissarres foradades, la vida acadèmica transcorria entre assemblees, vagues, amenaces de bomba abans de controls complicats i llargues filosofades a la gespa de l’entrada.

En aquestes aules hi han conviscut professors franquistes, catalanistes o de l’esquerra més rupturista. I, a més, s’hi ha barrejat un alumnat divers, hippie i rebel que ha provocat més d’una situació divertida. Es veu que, segons algun director, hi havia delegats que eren “rojos, masones, pagados por el oro de Moscú”.

El Cumella és, i ha estat sempre, un institut obert: bona part dels nens i nenes del barri han saltat la tanca per jugar-hi a futbol alguna vegada, i ha acollit gent de variada procedència i condició; persones que han deixat la seva petjada a l’institut color “rojo turco”.Actualment, el centre s’ha adaptat als nous temps i és un centre divers que acull catalans de totes les cultures i vinguts d’arreu; amb internet i projectors; que treballa el plurilingüisme, l’ensenyament globalitzat, el llenguatge audiovisual, els valors cooperatius, la coeducació, la companyonia i un llarg etcètera.L’institut és ple d’històries i encara conserva l’esperit divers i rebel de tota la vida. Els protagonistes de totes elles són i han estat les persones de la ciutat i la comarca que hi han estudiat; i vosaltres, l’alumnat actual, sou els protagonistes de les històries del present i del futur.

Llarga vida a l’Institut Antoni Cumella i per molts anys a tothom!”

Fotos de Ramon Ferrandís

Video: Jordi Garcia “Coke”