Analitzant l’Univers! “Touching the past to reach the future”

Els estudiants de “Ciències del món contemporani” del Batxillerat científic del curs 2020-2021 han fet un projecte de recerca sobre l’Univers. Durant el curs 2021-2022 el projecte el faran els alumnes del Batxillerat tecnològic. Faran servir Javascript i Phyton com a llenguatges de programació per investigació astronòmica.

Fins ara han estat analitzant l’Univers mitjançant diferents eines: SAO DS9, js9.si.edu, mapes d’imatges amb mapper.js i imagej. Aquest curs faran servir a més com eines sphere.js i astropy.

Els alumnes han analitzat diferents tipus d’objectes astronòmics: supernoves, galàxies, púlsars, quàsars; i les presenten al mapa d’imatges de la seva constel·lació, una pàgina web interactiva que utilitza html i mapper.js.

Gràcies a la disponibilitat de les dades astronòmiques de milions d’objectes astronòmics dels grans laboratoris situats a la Terra i a l’espai i el coneixement de les lleis físiques i espectres, és possible conèixer totes les propietats físiques com la distància, mida, lluminositat, brillantor, magnitud absoluta i la composició química dels objectes astronòmics estudiats.

Per exemple per determinar la composició química es farà l’anàlisi d’espectres de diferents objectes del cel mitjançant el lloc web js9.si.edu i el programari SAOImageds9 i astropy. Els espectres s’obtenen del telescopi espacial de raig X Chandra de la NASA. Les àrees de cada pic dels espectres es calcularan mitjançant el programari ImageJ per conèixer el percentatge de cada element químic. Així els alumnes poden conèixer la composició química de cada objecte de l’espai a partir de l’espectre de raigs X. Entre altres objectes hem estudiat supernoves perquè aquestes restes d’estrelles que han esclatat són els que han donat lloc als elements químics que formen part dels planetes i dels éssers vius.

Tots els resultats obtinguts es comparen amb la literatura científica per aprendre el mètode científic. Els resultats obtinguts pels alumnes s’han presentat recentment en un congrés internacional d’astronomia, concretament al “Global Hands-on Universe 2021”: https://handsonuniverse.org/ghou2021/

Teniu la presentació realitzada pel nostre institut a la web: