Qui eren les bruixes?

Amb motiu del dia de la dona treballadora, aquest curs l’alumnat de 3r d’ESO hem començat a descobrir qui eren les bruixes i quina importància van tenir a l’Europa de l’Època moderna.

Ens hem adonat que les anomenades bruixes no eren més que dones sàvies, coneixedores de remeis i de pocions similars a les trementinaires, que ajudaven a guarir molèsties freqüents, que sovint assitien altres dones en el moment en què aquestes havien d’infantar, etc., i que moltes vegades eren dones viudes, o que vivien soles, per tant, sense l’empara d’un home que pogués respondre per elles, la qual cosa era preceptiva en aquells temps. En aquest sentit, les circumstàncies personals d’aquelles dones van afavorir que la mentalitat de l’època les acusés de fets fatídics, com inclemències meteorològiques o de morts prematures d’infants, fets dels quals foren acusades i pels quals foren estigmatitzades i condemnades, com a bruixes o bruixots, en algun cas, a ser penjades a la forca o a morir, després de ser torturades.

També vam descobrir que la caça de bruixes va ser un negoci del qual s’ocupava la figura de l’endevinaire o de saludador, un bergant que s’aprofitava de les autoritats i que recaptava fortuna a canvi d’acusar dones que presumptament eren bruixes.
I una de les curiositats que més ens va interessar, perquè està relacionada amb el nostre poble va ser quan ens vam documentar de parts de les sentències que van patir dues bruixes condemnades a Castell el 1620, la Joana Carrerana i l’Elisabet Cerdana.

Per acabar, volem anunciar que a les lectures al carrer d’aquest any, l’alumnat de 3r d’ESO farem un petit homenatge a totes aquestes dones que van ser injustament condemnade