Portes Obertes i Preinscripcions als estudis postobligatoris: Batxillerat, CFGM, PFI, etc.

Bon dia a tothom, especialment a les famílies de 4t d’ESO!

Es va acostant el termini de portes obertes (CONSELLS per les portes obertes) i preinscripcions als estudis postobligatoris. A la web de preinscripció del Departament trobareu tota la informació al respecte. Us recomanem que la llegiu i així ho tingueu tot preparat per a quan obrin els aplicatius. Heu de buscar l’estudi al qual voleu preinscriure a l’alumnat i seguir les passes. És un tràmit senzill, està molt ben explicat i el podeu realitzar sense sortir de casa. Els terminis són els següents:

• Batxillerat del 18 al 25 d’abril.
  • CFGM del 16 al 24 de maig.
  • PFI del 2 al 9 de maig.
*Si algú es vol preinscriure a altres estudis (IFE, CFGB…), ho trobareu a l’enllaç que us he posat.

Us hem preparat un recull de consells i recomanacions relacionats amb el període de preinscripció, esperem que us siguin d’utilitat. Alguns d’aquests ja s’han treballat a la reunió de famílies (us hem enviat les diapositives via correu).

Abans de res, informar que han canviat els criteris d’admissió, segons la Resolució EDU/507/2023, de 16 de febrer, per la qual s’aproven les normes de preinscripció i matrícula d’alumnes als centres del Servei d’Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2023-2024. Més endavant al web de preinscripció i, possiblement, al tria educativa, apareixeran aquests criteris desglossats i més entenedors.

Cal una bona estratègia i pensar bé com es realitzarà la preinscripció, més si l’alumne/a té una nota mitjana baixa (es manté la mitjana de 1r a 3r d’ESO per batxillerat, però per CFGM és la mitjana de 3r i 4t). No poseu una sola opció, en podeu posar moltes més. Si, tot i així, no entra a la primera convocatòria, no ens posem nerviosos. Hi ha diverses convocatòries. Sí, així i tot, no s’aconsegueix accedir, podeu contactar amb els centres educatius que us diran de quina altra manera pot accedir (a vegades algú plega només començar i es pot reincorporar algú, això segons cada centre).

• Podeu optar per realitzar la preinscripció en format digital, tot des de casa. Apareix tota la informació a l’enllaç vinculat anteriorment.
  • Llegiu atentament les informacions a la web de la preinscripció abans de realitzar-la. Allà s’especifica tot i és important saber bé què cal fer abans de fer-ho, la qualitat no s’improvisa.
  • Si teniu algun dubte heu de contactar amb el centre destinatari, és a dir, al centre on esteu prescrivint a l’alumne/a. Si teniu diverses opcions, doncs al que situeu en primera opció. Nosaltres no gestionem les preinscripcions a altres centres, només podem gestionar les que són per accedir al nostre centre.
  • Tenir expedida, com ja hem dit, una eina d’identificació digital com el DNI electrònic, la T-CAT, el sistema Cl@ve o l’idCAT Mòbil. L’idCAT mòbil és, per mi, la més senzilla i ràpida. Aquí la podeu expedir.
  • Tenir tota la documentació preparada prèviament (DNI família, RALC de l’alumne, etc.). El RALC el trobareu a qualsevol butlletí de notes. Sobre la nota mitjana, al ser de 3r i 4t d’ESO no la tindreu per quan es faci la preinscripció. Pregunteu al centre destinatari què s’ha de posar a l’aplicatiu (Potser s’ha de deixar en blanc?).
  • Tenir el llistat preparat, per ordre, de les diverses opcions a les quals es vol accedir. Per exemple:
    • 1ra opció: CFGM Activitats comercials a l’institut de Vic.
    • 2na opció: CFGM Activitats comercials a l’Institut Guillem Catà.
    • 3ra opció: CFGM Cuina i gastronomia a l’Institut de Tona.
    • Etc.
  • Realitzar la preinscripció conjuntament amb l’alumne/a, és important que s’impliqui activament. Més tenint en compte que la següent preinscripció que facin (universitat/CFGS) ja la podran fer ells si són majors d’edat i vosaltres sereu els que els acompanyareu i no al revés.
  • Comprovar que totes les dades que s’introdueixen són les correctes, especialment les de contacte.
  • No realitzar la preinscripció a un sol centre, insistim,posar-ne més per si no s’accedís a la primera opció (especialment en el cas dels CFGM i de l’alumnat amb una mitjana baixa). Si és com els darrers cursos… podeu posar fins a 8 opcions.
  • Fer un seguiment actiu de la sol·licitud. El Departament té publicat el calendari i l’heu de seguir per poder fer les al·legacions pertinents, si s’escau.
  • Tot i que són igual de vàlides les preinscripcions fetes els primers dies que els darrers, recomanem que ho feu amb temps de sobres. Aquests tipus de tràmits es poden viure amb molta negativitat si no es realitzen amb previsió i calma.

Salut!