Projectes educatius

  • LLENGÜES ESTRANGERES (Llengua anglesa)

Els nostres alumnes s’inicien amb l’anglès a educació infantil a P4. L’objectiu primordial a infantil és el desenvolupament de les habilitats orals i auditives en aquesta llengua.

En aquesta escola es treballa des de fa temps en l’objectiu de que els alumnes aconsegueixin una bona competència comunicativa en llengua anglesa en acabar la primària. I ho corroboren els bons resultats que obtenen els nostres alumnes, en les proves de competències bàsiques.

Actualment a cicle superior es fan dues unitats del coneixement del medi natural en anglès i a cicle mitjà, fan science una hora lectiva a la setmana. També es duu a terme l’activitat d’audiobiblioteca a 4t, 5è i 6è, dins de l’àrea de biblioteca. Així com també teatre en anglès a 3r i 4t.

El (2010-11) es va aprovar i iniciar el projecte definitiu de llengües estrangeres PELE (ja finalitzat, però vigent al funcionament de la nostra escola fins el 2019).

El curs 2019-20 el claustre del centre, entrem al programa GEP (Programa de Generació Plurilingüe) d’innovació pedagògica. Encapçalat per les tres especialistes d’anglès.

La finalitat d’aquest programa és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica. Les accions del programa GEP s’orienten, d’una banda, a incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curriculars i, d’una altra, a acompanyar els centres educatius en el procés de desplegament i consolidació d’un projecte lingüístic plurilingüe propi.

http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/Educacio/PCentrePrivat/PCPInici/PCPInnovacioPedagogica/ProgramaGeneracioPlurilingue

 

  • PADRINS DE LECTURA

Projecte enfocat per aprendre a llegir seguint models del seu entorn proper i fomentant el gust per la lectua. Els alumnes de 5è són els padrins de lectura dels alumnes de 1r que s’inicien en aquest procés. I Els alumnes de 6è són els padrins de lectura dels alumnes de 2n.

Els padrins dels més petits es preparen les lectures, busquen estratègies per captar la seva atenció i aixi la lectura sigui un moment agradable i motivador. Els grans, són un bons models de lectura pels nens i nenes que estan en el procés d’aprenentatge de la lectura.

Abans d’iniciar l’activitat s’ha de tenir en compte que cada nen de ha de tenir el mateix padrí o padrina al llarg del curs per tal de potenciar una relació personal i afectiva entre ells dos. És important tenir en compte algunes característiques personals, tant dels fillols com dels padrins, per evitar possibles conflictes. Aquest apadrinament dura dos cursos

 

  • L’HORT

Des de l’etapa d’educació infantil ja es treballa en el projecte de l’hort escolar, un espai natural de trobada, treball, experimentació i creació.

La participació dels més petits en el seu conreu resulta del tot didàctica i permet introduir temes a cavall de diversos àmbits, com el de l’educació ambiental, l’educació del consumidor, l’educació per a la salut i la formació en ciències naturals.

El projecte de l’hort escolar, també el porten a terme els alumnes de cicle inicial. És una activitat que permet millorar i ampliar el contacte dels nostres alumnes amb l’entorn i la natura, alhora que ajuda a potenciar l’educació ambiental.

Creiem que la possibilitat de tenir un hort a l’escola pot ajudar als nostres alumnes a prendre consciència de la importància de conèixer i protegir els diversos ecosistemes naturals i a valorar l’esforç i la responsabilitat personals.

L’hort ofereix un context idoni per aprendre a pensar, per educar emocionalment i per tenir domini de les habilitats socials, englobat en un marc pràctic, vivencial i manipulatiu.

 

 

  • TREBALL PER PROJECTES

Com cada curs els/les alumnes d’educació infantil i primària realitzaran un projecte amb l’objectiu de relacionar les diferents àrees curriculars a partir d’un tema, que en molts casos ha estat triat pels mateixos alumnes, i dóna significat al seu aprenentatge. Aquesta metodologia permet treballar les diferents capacitats bàsiques a l’educació primària.

 

  • ESMORZAR SALUDABLE

Seguint la Campanya de “Fruita a les escoles” que finança la Unió Europea i el Departament d’agricultura. Campanya que va adreçada als alumnes de primària.

Fem salut a l’escola. Ja que tots els dimecres mengem fruita per esmorzar i tres dies al mes, l’escola entrega una peça de fruita als alumnes. Tot gràcies al programa: “Fruita a les escoles”.

 

  • PROJECTE DE REUTILITZACIÓ DE LLIBRES

L’objectiu és regular i fomentar l’ús racional dels recursos, educar per la conservació i la reutilització dels llibres de text i garantir un estalvi econòmic a les famílies. Actualment tenim tot el cicle mitjà i superior socialitzat. Aquest projecte està gestionat per l’AMPA.

 

  • SEP (SUPORT ESCOLAR PERSONAITZAT)

És un recurs de millora que s’emmarca en el conjunt d’actuacions que el Departament d’Ensenyament impulsa per assolir de l’èxit escolar de tots els alumne, amb la finalitat de contribuir a donar resposta a les necessitats individuals d’aprenentatge de cada nen@.

L’escola planifica l’organització del SEP com un suport individual o en petit grup dins i fora de l’horari lectiu, per aquells alumnes que ho necessitin. Només faran SEP aquells alumnes amb més dificultats en les àrees de llengua i matemàtiques.

És un reforç flexible, temporal i preventiu que els mestres organitzem a partir d’uns mecanismes d’identificació i d’avaluació.

S’informa a les famílies i es signa un document conforme hi estan d’acord i en són sabedors.

L’alum@ que es queda a SUPORT no necessàriament ho farà tot el curs, sinó que en pot gaudir durant un mes o trimestre segons l’aprenentatge que calgui reforçar.

S’avaluarà el seu aprofitament i la seva continuïtat en les sessions d’avaluació trimestrals.

TÉ COM OBJECTIU REFORÇAR ELS APRENENTATGES DELS ALUMNES AMB MÉS DIFICULTATS EN LES ÀREES DE LLENGUA I MATEMÀTIQUES.

EL TUTOR PROPOSA ELS ALUMNES I LA COMISSIÓ D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (CAD) PRIORITZA I DECIDEIX QUINS ALUMNES UTILITZEN AQUEST SUPORT.

Es porta a terme, dimarts i dimecres de 12:30 a 13:00h. 

Aquest servei es porta a terme d’octubre a maig.

El suport escolar personalitzat s’aplicarà en dues modalitats:

Dins de l’aula amb Mestres de reforç, en l’horari lectiu general.

Fora de l’horari lectiu dels alumnes, a cicle inicial, mitjà i superior.

 

  • MINDFULNESS

Aquest proper curs 2019-20 l’escola amb la col.laboració de l’Ajuntament del Pla del Penedès, portarà a terme un projecte pilot innovador en l’àmbit del Penedès.

Aquest està basat en el programa de mindfulness per a nens, creat per la terapeuta holandes Eline Snel.

El mindfulness és una pràctica reconeguda i estudiada científicament per reduir l’estrès, augmentar la autoconsciència i millorar el benestar de les persones.

En els diferents estudis que s’han fet sobre el mindfulness aplicat en infants han evidenciat que els alumnes són més capaços de concentrar-se de manera més fàcil, poden calmar-se i controlar-se millor en les classes. També els ajuda a reduir l’estrès en els exàmens i al mateix temps permet que els estudiants aprenguin a gestionar les seves emocions i preocupacions.

Aquest projecte pilot que està subencionat en la seva totalitat per l’Ajuntament del Pla del Penedès, es començarà a impartir als alumnes de tercer de primària. Els tres eixos que engloba el projecte, es centren tant en els alumnes d’aquest curs com en el tutor i en els pares d’aquests alumnes.

Aquest projecte serà conduit per la pedagoga i instructora del programa Montse Sogas.