Projectes

GEP (Llengua anglesa. Programa de Generació Plurilingüe)

● Projecte llengües estrangeres i programa d’innovació GEP: el curs 2019-20 el claustre del centre, entrem al programa GEP (Programa de Generació Plurilingüe) d’innovació pedagògica. Encapçalat per les tres especialistes d’anglès.

La finalitat d’aquest programa és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica. Les accions del programa GEP s’orienten, d’una banda, a incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curriculars i, d’una altra, a acompanyar els centres educatius en el procés de desplegament i consolidació d’un projecte lingüístic plurilingüe propi.

Al centre s’inicia la llengua estrangera anglès a P4. L’objectiu primordial a infantil és el desenvolupament de les habilitats orals i auditives en aquesta llengua (es potencia, oral-escolta-oral).

Des de fa temps, es treballa amb l’objectiu de que els alumnes aconsegueixin una bona competència comunicativa en llengua anglesa en acabar la primària. I ho corroboren els bons resultats que obtenen els nostres alumnes, en les proves de competències bàsiques.

Aquest curs es continua el Projecte de llengües estrangeres, el qual es realitzen dues unitats de medi en llengua anglesa a 3 r cicle de primàr ia: 5è: “Ecosystems”, “Energy” i 6è:“Invertebrats”, “Plants”. Es du a terme biblioteca en llengua anglesa 5è i 6è.
Enguany ens han adjudicat una auxiliar de conversa d’orígen americà (activitat que durà al centre d’octubre a maig)
Com a novetat, aquest curs (23-24) es realitzaran tallers en llengua anglesa amb la presència d’una tallerista nadiua, pels cursos de 5è i 6è . Es duran a terme els divendres a la tarda d’octubre a maig.

http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/Educacio/PCentrePrivat/PCPInici/PCPInnovacioPedagogica/ProgramaGeneracioPlurilingue

 

PLA D’ENTORN

L’Escola participa en el Pla d’entorn del municipi. Al llarg del curs es programa diferents activitats.

 

PROJECTE DE CONVIVÈNCIA

En el marc del Projecte educatiu, el Projecte de convivència reflecteix les accions que la nostra escola desenvolupa per capacitar tots els alumnes i la resta de la comunitat escolar per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes.

Les accions que s’hi proposen s’aborden des de tres nivells diferents: valors i actituds, resolució de conflictes i el marc organitzatiu. Així mateix, aquestes accions s’adrecen a la millora de la convivència en tres àmbits diferents, aula, centre i entorn, en el benentès que la permeabilitat entre aquests tres àmbits d’intervenció afavoreix la transferència d’aprenentatges, valors, actituds i hàbits relacionals.

TREBALL PER PROJECTES

Com cada curs els/les alumnes d’educació infantil i primària realitzaran un projecte amb l’objectiu de relacionar les diferents àrees curriculars a partir d’un tema, que en molts casos ha estat triat pels mateixos alumnes, i dóna significat al seu aprenentatge. Aquesta metodologia permet treballar les diferents capacitats bàsiques a l’educació primària.

TALLERS PRIMÀRIA

Els alumnes de 1r i 2n realitzen una tarda de tallers dividits en tres grups, amb diferents propostes al llarg del curs.

Els alumnes de  3r, 4t, 5è i 6è de primària realitzen part del contingut curricular mitjançant tallers. Aquests estan dotats d’activitats on es treballen les diferents competències.

Els tallers representen una manera diferent d’organitzar l’espai i els materials de l’escola afavorint que nens i nenes de diferents nivells aprenguin junts. Aquests entorns propicien situacions d’aprenentatge on els infants participen d’una manera activa i creativa.

Es realitza 1:30h a la setmana, els alumnes s’uneixen en tres petits grups per cicle. La temporització dels tallers serà aproximadament de 3 setmanes a cicle mitjà i cicle superior. Al llarg del curs tots els alumnes passen per totes les propostes dels tallers del seu cicle.

Es proposen diferents tallers i a cicle superior un dels tallers és de llengua anglesa (gastronomia i cultura anglesa).

 

AMBIENTS

El curs 2019-20 s’ha iniciat un canvi en la metodologia de treball a educació infantil, implementant els ambients com una nova metodologia, un canvi en el sistema de treball i en el procés d’ensenyament/aprenentatge, amb l’objectiu d’afavorir l’assoliment i desenvolupament de totes les capacitats que marca el currículum d’educació infantil en acabar l’etapa.

L’alumnat s’agrupa amb internivells tant a l’ed. Infantil. Aquests grups van rotant, d’aquesta manera tot l’alumnat participa en l’ambient proposat.

  • Dilluns, dimarts i dijous tarda: artístic, construccions, joc simbòlic, experimentació,…

 

DESDOBLAMENTS

Els desdoblaments d’assignatures consisteix en dividir el grup de classe en dos gràcies a la presència d’un segon mestre que s’endú la meitat dels alumnes per treballar la matèria en un altre espai. Els grups que es creen són heterogenis, sense discriminació per nivell.
Això permet fer un treball més personalitzat, individualitzar l’atenció i treballar des d’un punt de vista més pràctic. Els materials emprats poden ser molt diversos, l’objectiu final és que els alumnes arribin per ells mateixos a determinades conclusions a través de la interacció amb aquest material. El seu interès per la matèria augmenta i s’optimitza l’aprenentatge.

 

TREBALL COOPERATIU

Des del curs 2014-15 mitjançant el PROGRAMA de formació CA/AC (Cooperar per aprendre/Aprendre a Cooperar PER ENSENYAR A APRENDRE EN EQUIP).

Implementació de l’aprenentatge cooperatiu a l’aula. De la Universitat de Vic.

Vam introduir dinàmiques i estructures d’accés a l’aprenentatge de manera cooperativa. Les duem a terme l’equip docent de la nostra escola. I fem incidència a tots els cursos de P3 a 6è.

L’Aprenentatge Cooperatiu és un terme genèric usat per referir-se a un grup de procediments d’ensenyament que parteixen de l’organització de la classe en petits grups mixtos i heterogenis on els alumnes treballen conjuntament de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i aprofundir en el seu propi aprenentatge de manera grupal i cooperativa.

Saber, saber fer, saber ser i saber conviure indiquen la complexitat d’allò que una escola inclusiva ha de contribuir a desenvolupar en els alumnes, que va molt més enllà d’un conjunt de coneixements acadèmics codificats i classificats. (Pujolàs, Aprendre junts alumnes diferents)

 

MINDFULNESS

El curs 2019- 20 l’escola amb la col·laboració de l’Ajuntament del Pla del Penedès, va engegar un projecte pilot innovador en l’àmbit del Penedès. Aquest està basat en el programa de mindfulness per a nens creat per la terapeuta holandesa Eline Snel.
El mindfulness és una pràctica reconeguda i estudiada científicament per reduir l’estrès, augmentar la autoconsciència i millorar el benestar de les persones.
En els diferents estudis que s’ha fet sobre el mindfulness aplicat en infants han evidenciat que els alumnes són més capaços de concentrar se de manera més fàcil, poden calmar-se i controlar se millor en les classes. També els ajuda a reduir l’estrès en els exàmens i al mateix temps permet que els estudiants aprenguin a gestionar les seves emocions i preocupacions.
Aquest curs s’ha mantingut la col·laboració i es continua oferint, subvencionat en la seva totalitat per l’Ajuntament del Pla del Penedès, i s’imparteix als alumnes de primer curs
del 2 n cicle. Els tres eixos que engloba el projecte se centren tant en els alumnes d’aquest curs com en el tutor i en els pares d’aquest alumnes.
Enguany, com a novetat, s’oferirà una píndola d’una sessió mensual per l’alumnat del primer curs del 3r cicle.
Aquest projecte serà conduït per la pedagoga i instructora del programa Montse Sogas.

 

PROJECTE DE BIBLIOTECA

La biblioteca promou activitats per fomentar i promoure l’hàbit i el gust per la lectura.  La mestra coordinadora de la biblioteca, coordina la Comissió de Biblioteca.

Les accions que es duen a terme són les següents:

  • Projecte de biblioteca
  • Pla Lector.
  • Catalogació amb el programa Epergam i  classificació del fons documental de cada biblioteca escolar.
  • Continuació de la dinàmica iniciada els cursos anteriors.
  • Trobades comissió de biblioteca escolar
  • Ordenar els llibres per temàtiques i nivells els espais preparats per ser trobats.
  • Visibilitat les novetats literàries o bé llibres temàtics segons dates i celebracions.
  • Promoció de propostes i activitats que tenen per objectiu fomentar la lectura i la competència d’accés a la informació.
  • Donar suport al currículum i a les activitats lectores.
  • Difusió espai virtual de la web escolar de la plataforma E-pèrgam.
  • Promoure activitats per tal de fomentar quatre vessants:
    • Saber llegir
    • Saber comprendre
    • Gust per la lectura
    • Llegir per aprendre

La biblioteca és el cor de l’escola. És el centre neuràlgic on es dinamitza les següents activitats:

  • Préstec de llibres, mitjançant el tutor/a aula.
  • Maleta viatgera (infantil) i llibres viatgers (primària).
  • Padrins de lectura.
  • Visita d’autors a les aules per cicles i la prèvia lectura de les seves obres.
  • Certamen de lectura en veu alta al segon trimestre.
  • Participació del teatre escolar bibliobús.
  • Visites al bibliobús.
  • Dinamitzar l’ús de les maletes pedagògiques.
  • Ambients lectors i propostes lectores i de l’entorn. 30’ de lectura (dilluns a dijous).
  • Hàbit lector dels alumnes i activitats d’animació lectora, intercanvi de llibres per sant Jordi, …

 

PADRINS DE LECTURA

Projecte enfocat per aprendre a llegir seguint models del seu entorn proper i fomentant el gust per la lectura. Els alumnes de 5è són els padrins de lectura dels alumnes de 1r que s’inicien en aquest procés. I Els alumnes de 6è són els padrins de lectura dels alumnes de 2n.

Els padrins dels més petits es preparen les lectures, busquen estratègies per captar la seva atenció i així la lectura sigui un moment agradable i motivador. Els grans, són un bons models de lectura pels nens i nenes que estan en el procés d’aprenentatge de la lectura.

Abans d’iniciar l’activitat s’ha de tenir en compte que cada nen de ha de tenir el mateix padrí o padrina al llarg del curs per tal de potenciar una relació personal i afectiva entre ells dos. És important tenir en compte algunes característiques personals, tant dels fillols com dels padrins, per evitar possibles conflictes. Aquest apadrinament dura dos cursos.

 

L’HORT

Des de l’etapa d’educació infantil ja es treballa en el projecte de l’hort escolar, un espai natural de trobada, treball, experimentació i creació.

La participació dels més petits en el seu conreu resulta del tot didàctica i permet introduir temes a cavall de diversos àmbits, com el de l’educació ambiental, l’educació del consumidor, l’educació per a la salut i la formació en ciències naturals.

El projecte de l’hort escolar, també el porten a terme els alumnes de cicle inicial. És una activitat que permet millorar i ampliar el contacte dels nostres alumnes amb l’entorn i la natura, alhora que ajuda a potenciar l’educació ambiental.

Creiem que la possibilitat de tenir un hort a l’escola pot ajudar als nostres alumnes a prendre consciència de la importància de conèixer i protegir els diversos ecosistemes naturals i a valorar l’esforç i la responsabilitat personals.

L’hort ofereix un context idoni per aprendre a pensar, per educar emocionalment i per tenir domini de les habilitats socials, englobat en un marc pràctic, vivencial i manipulatiu.

 

ESMORZAR SALUDABLE

Seguint la Campanya de “Fruita a les escoles” que financia la Unió Europea i el Departament d’agricultura. Campanya que va adreçada a tot l’alumnat del centre.
Fem salut a l’escola. Ja que tots els dimecres mengem fruita per esmorzar i tres dies al mes, l’escola entrega una peça de fruita als alumnes. Tot gràcies al programa: “Fruita a les escoles”.

 

PROGRAMA NATACIÓ ESCOLAR

L’activitat de piscina es realitza al Complex Aquàtic i té com a finalitat establir una interrelació permanent, amb l’àrea d’Educació Física, per tal d’assolir els objectius establerts en el Projecte Curricular del Centre. L’objectiu principal és facilitar que l’alumnat visqui experiències noves que li proporcionin la base psicomotriu tant pel seu desenvolupament integral, com per jugar, divertir-se i dominar el medi amb seguretat i sense pors. Durant tot el programa de natació escolar, de P5, 2n i 4t, es treballaran diferents continguts relacionats amb les diferents etapes de desenvolupament del nen/a. El Programa de Natació Escolar es divideix per cursos, i a cadascun dels cicles es treballaran uns continguts, els quals es troben directament relacionats amb el programa de l’àrea d’Educació Física.

L’activitat es realitzà durant un trimestre.

El Programa de Natació Escolar, es desenvolupa basant-se en quatre grans àrees de continguts bàsics:

  • Familiarització i adaptació al medi aquàtic: Formació integral de l’alumne/a a través del treball de les habilitats aquàtiques bàsiques a partir del màxim d’experiències motrius possibles.
  • Domini del medi aquàtic i dels desplaçaments: Formació integral de l’alumne/a a partir de la pràctica motriu aquàtica, a través del domini del propi cos, dels desplaçaments en el medi aquàtic i de les habilitats coordinatives.
  • Iniciació a la tècnica dels estils: Coneixement i experimentació de la tècnica dels diferents estils de natació.

A partir del treball d’aquestes grans àrees se’n derivaran els objectius a treballar.

  • Adaptació al medi aquàtic: Flotació, respiració i propulsió
  • Domini del medi aquàtic i desplaçaments bàsics: Habilitats aquàtiques (salts, desplaçaments, girs, llançaments i recepcions i equilibris)
  • Iniciació a la tècnica d’estils (habilitats específiques)

 

SEP (SUPORT ESCOLAR PERSONAITZAT)

És un recurs de millora que s’emmarca en el conjunt d’actuacions que el Departament d’Ensenyament impulsa per assolir de l’èxit escolar de tots els alumnes, amb la finalitat de contribuir a donar resposta a les necessitats individuals d’aprenentatge de cada nen@.

L’escola planifica l’organització del SEP com un suport individual o en petit grup dins i fora de l’horari lectiu, per aquells alumnes que ho necessitin. Només faran SEP aquells alumnes amb més dificultats en les àrees de llengua i matemàtiques.

És un reforç flexible, temporal i preventiu que els mestres organitzem a partir d’uns mecanismes d’identificació i d’avaluació.

S’informa a les famílies i es signa un document conforme hi estan d’acord i en són sabedors.

L’alum@ que es queda a SEP no necessàriament ho farà tot el curs, sinó que en pot gaudir durant un mes o trimestre segons l’aprenentatge que calgui reforçar.

S’avaluarà el seu aprofitament i la seva continuïtat en les sessions d’avaluació trimestrals.

Té com objectiu reforçar els aprenentatges dels alumnes amb més dificultats en les àrees de llengua i matemàtiques.

El tutor proposa els alumnes i la comissió d’atenció a la diversitat (CAD) prioritza i decideix quins alumnes utilitzen aquest suport.

Es porta a terme d’octubre a maig, dimarts i dimecres de 12:30 a 13:00h.

El suport escolar personalitzat s’aplicarà en dues modalitats:

  • Dins de l’aula amb mestres de reforç, en l’horari lectiu general.
  • Fora de l’horari lectiu dels alumnes, a cicle inicial, mitjà i superior.

 

TRACTAMENT DE L’ÀMBIT DIGITAL

El desplegament de les competències digitals és indispensable per a tota persona que vulgui interactuar amb normalitat en la societat actual. Es tracta d’un conjunt d’habilitats, coneixements i també d’actituds que els alumnes han d’anar assolint durant l’educació bàsica obligatòria. Les competències digitals són transversals i poden ser utilitzades per tractar problemes i situacions que afecten qualsevol àrea curricular.

Per això  es guia a l’alumnat per aprendre a tractar dades (textuals, numèriques i audiovisuals) i produir documents de text i multimèdia, imatges, dibuixos, gràfics, sons i vídeos. Tots els dispositius digitals requereixen d’un cert grau de coneixement i destresa en el seu maneig. Per això, les competències d’aquesta dimensió incorporen aspectes de caràcter més tècnic relacionats amb l’ús adequat de cada dispositiu i les seves aplicacions i programari.

Capacitem l’alumnat amb la cerca i selecció d’informació (a Internet i a les xarxes locals), el seu processament cognitiu per transformar-la en coneixement i l’organització dels entorns personals digitals de treball i aprenentatge on emmagatzemem la informació que utilitzem o produïm. Considera l’ús de tècniques i estratègies diverses en funció de les fonts i suports digitals que s’utilitzin, així com la sistematització i planificació d’aquestes estratègies dins l’entorn educatiu. I adquirir habilitats instrumentals per a l’organització dels entorns de treball i la cerca i processament de la informació, i sobretot, assolir-ne un ús crític i responsable adreçat a la resolució de qüestions i problemes de la vida quotidiana.

Acompanyem i guiem l’alumnat en l’assoliment de la competència digital, com a competència transversal. A ser competent per plantejar i participar en activitats col·laboratives i interdisciplinars en entorns digitals.

Les tasques escolars d’àmbit digital que es realitzen  són:

  • Projectes, proves i activitats que es porten a terme de manera transversal, dins les àrees de català i medi a cicle mitjà i superior.
  • Els alumnes de 5è i 6è treballen amb G-Suite.
  • Cicle inicial realitzen tasques de Robòtica.

 

PROJECTE DE REUTILITZACIÓ DE LLIBRES

L’objectiu és regular i fomentar l’ús racional dels recursos, educar per la conservació i la reutilització dels llibres de text i garantir un estalvi econòmic a les famílies. Actualment tenim tot el cicle mitjà i superior socialitzat. Aquest projecte està gestionat per l’AMPA.

 

CENTRE FORMADOR

Formem part de la xarxa d’escoles públiques implicades en la formació d’estudiants en pràctiques universitàries de magisteri des del curs 2017.