El semàfor dins el projecte interdisciplicar del so

El semàfor forma part del projecte interdisciplinar del so que ha englobat moltes tasques escolars aquest curs 2019-2020.

Educació infantil

A educació infantil hem treballat el so a través de la música, la pintura i les emocions. Durant el segon trimestre hem après a descobrir les diferents qualitats del so a través de la tecnologia, el nostre entorn i elements del dia a dia. Gràcies a aquestes descobertes hem creat un panell sonor on hem utilitzat molts estris que van portar de casa.

Imatge del panell sonor creat pels alumnes

Cicle inicial

A cicle inicial hem treballat el “Tot sona?”
A partir d’aquesta pregunta i d’el fil conductor d’una història amb dos personatges: el follet Xiuxiueig i la Fada Xivarri, els alumnes van començar a plantejar-se una sèrie de preguntes que a través d’experiments i reptes anaven responent tot marcant el camí del seu propi aprenentatge.
El projecte agrupa totes les àrees del currículum per tal de donar una visió i un aprenentatge global.

Carta del Follet Xiuxiueig als nens i nenes de cicle inicial

Tub de so ubicat al pati per comprendre la transmissió del so

Cicle mitjà

Al cicle mitjà hem treballat el so arran de la problemàtica que tenim al gimnàs de l’escola.
És un espai gran amb el sostre molt alt i l’alumnat, ha detectat que a la mínima hi ha molt de soroll i ressona. Per mirar de trobar una solució a aquest problema, hem treballat el so i el soroll a través d’experiments i diferents tallers.
Hem entès les característiques del so, el funcionament de l’oïda i la reflexió del so. Hem treballat la contaminació acústica i com aquesta, afecta a la comunitat educativa. Amb un sonòmetre, hem analitzat el soroll de l’escola recollint les dades per poder-ne treure conclusions. També hem creat un oscil·loscopi per veure projectada la nostra veu o alguna música i entendre el funcionament de les ones sonores. Com a producte final, gràcies a tot el que hem après, ara només ens queda idear la solució pel gimnàs.

Cicle superior

A cicle superior, hem presentat un projecte a la CodeWeek URV 2019 sota el títol “La flauta que escriu la partitura”. Es tracta de la fabricació d’uns guants connectats a una placa Makey-Makey que en utilitzar-los per tocar una flauta, els sons que es produeixen s’escriuen en una partitura gràcies a una programació Scratch.

Posteriorment, i per a la decoració de l’escola amb motius nadalencs, vam crear un panell lluminós amb moltíssims leds controlats per Arduino amb patrons d’encesa i apagada de leds que va fer les delícies dels ciutadans de Tarragona que s’acostaven a l’escola, sobretot de nit, que és quan les llums lluïen més. Aquesta activitat va implicar treball de robòtica i de plàstica i va suposar tot un repte tecnològic.

Als tallers, on estem implementant el treball per comunitats, s’han desenvolupat aquestes propostes a l’àrea d’educació artística.

A les comunitats

A la Comunitat de Petits: “Moviment a la selva” → Per mitjà d’audicions musicals ens movem per l’espai imaginant-nos la selva i treballem alguns animals amb jocs rítmics.

A la Comunitat de Mitjans: “Recicla-sons” → Cada nen crea un instrument amb material de reciclat: percussió, vent i corda. (maraques a 1r, guitarra a 2n, i trompa 3r).

A la Comunitat de Grans: “Entorn sonor” → Cada grup composa un ambient sonor, una melodia amb instruments de l’aula  (una ciutat sorollosa, un bosc en calma, una tempesta… )

Aula de música

A l’aula de música s’ha desenvolupat un treball anomenat “Som emocions” on es treballen les emocions. Cada comunitat pinta lliurement una emoció que li suggereix la música ambiental proposada per la mestra. Entre tots es fa un mural amb el títol de “Som emocions”. En aquest espai, les músiques que es proposen són:

Mural de les emocions. Activitat acabada i exposada a l’entrada de l’escola.