Xarxes docents per la millora educativa

DESCRIPCIÓ

El programa Xarxes docents per la millora educativa neix per crear un context d’aprenentatge entre iguals, professional i col·laboratiu que orienti els centres en la reflexió i el replantejament del seu propòsit tot posant èmfasi en la millora de les competències docents. En aquest sentit, el programa vol ser estratègic per impulsar les pràctiques dels docents dels centres educatius de Barcelona i per avançar cap un sistema educatiu equitatiu i de qualitat.

Xarxes docents per la millora educativa és l’evolució de Xarxes per al canvi cap a una major focalització en les pràctiques d’aula i en l’exercici de la docència per contribuir en la millora dels
aprenentatges.
El programa vol promoure xarxes territorials de centres i docents per afavorir un espai de reflexió entre iguals i d’acció contextualitzada. Cada centre participarà amb un equip motor que farà transferència al claustre un parell de cops al llarg del curs. Aquest equip estarà format per un membre de l’equip directiu i mínim dos membres del claustre.
S’organitzarà de la següent manera:

  • Es treballarà un objectiu de millora al llarg d’un curs, de tal manera que en els dos propers cursos s’hauran treballat 2 objectius.
  • Cada objectiu es desenvolupa al llarg d’un curs, però treballarem dos eixos temàtics de l’objectiu principal, un per quadrimestre amb la seqüència següent:
    • Dues conferències al llarg del curs, amb persones expertes de reconegut prestigi per treballar els dos eixos de l’objectiu.Una inicial i una a meitat de curs per treballar el segon eix de l’objectiu.
    • Tres sessions de treball amb la xarxa de centres educatius de proximitat. Dinamitzades pel CRP en base a pautes, lectures i materials proporcionats per la persona experta.
    • Dos claustres docent per tal d’implementar els continguts treballats a les sessions anteriors.
    • Una sessió de tancament dinamitzada pel CRP per valorar l’assoliment de l’objectiu proposat.

L’acció de les Xarxes docents per la millora educativa té com a base un col·lectiu docent compromès que estableix vincles eficaços amb els centres del seu entorn per donar-se suport mutu i per compartir pràctiques dels docents dels diferents centres i nivells educatius. Aquesta acció es basa en la reflexió profunda sobre les pràctiques d’aula i l’organització dels centres des dels marcs teòrics de la recerca actualitzada.

OBJECTIUS

  • Reflexionar sobre el propòsit educatiu actual de l’educació i, concretament, el propòsit del propi centre educatiu.
  • Reflexionar sobre el rol docent: les necessitats, les potencialitats i la complexitat d’un canvi cultural en un centre educatiu.
  • Disposar d’eines i estratègies per generar reflexió entorn el propòsit educatiu en la comunitat educativa del centre.
  • Facilitar l’intercanvi de bones pràctiques creant espais per compartir experiències pedagògiques efectives entre docents.
  • Afavorir la col·laboració i el treball en xarxa connectant docents de diferents centres per fomentar el treball conjunt i el suport mutu.
  • Potenciar l’avaluació i la recerca educativa donant suport a la reflexió sobre la pròpia pràctica docent mitjançant processos d’autoavaluació i recerca-acció.
  • Desenvolupar una mentalitat orientada al creixement per afavorir l’aprenentatge de tot l’alumnat i tot el professorat
  • Ajudar a materialitzar aquesta mentalitat de creixement en les pràctiques de l’aula
  • Facilitar eines i estratègies que afavoreixin l’autoregulació dels aprenentatges de tot l’alumnat per seguir aprenent al llarg de la vida i esdevenir persones autònomes, lliures i responsables.
Desplaça cap amunt
Ves al contingut