Experimentació a P5. 3r trimestre

EXPERIMENTACIÓ: L’AIGUA

Durant el 3r trimestre hem estat experimentant amb l’aigua.

  • Primerament, vam fer una pluja d’idees de tot el què sabíem en relació a l’aigua.
  1. A partir d’uns quants elements que teníem vam fer hipòtesis de quins surarien i quins no i, després ho vam comprovar. A partir d’aquí, vam conversar perquè uns objectes suren i els altres no i ha què és degut, fins que vam arribar a la conclusió que el pes no hi influeix sinó que és la densitat la que hi influeix. Els objectes s’enfonsen quan la seva densitat és més gran que la densitat del líquid.
  2. En una altra sessió, vam fer varis experiments en relació a la flotabilitat:

-Vam experimentar i comprovar que si posem un ou amb aigua no sura, però si posem l’ou amb aigua i sal sí que sura. Això és degut a que l’aigua salada és més densa i l’ou no s’enfonsa.

-En l’altre experiment vam agafar una mandarina amb pela i la vam posar amb un pot amb aigua i vam veure que sura. Vam intentar enfonsar-la i tornava a pujar. Però si li treiem la pela es queda al fons del pot, no sura.

Això és degut a que la pela fa com de flotador perquè impedeix que entri aigua i també, perquè entre la pela i la mandarina hi ha aire.

  • Per què floten els vaixells?

Fem un experiment per entendre per què els vaixells floten a l’aigua.

  • Si tirem una bola de plastilina a l’aigua, no sura.
  • Si a aquesta bola de plastilina li fem forma de vaixell, llavors sí que sura.

La plastilina en forma de bola no sura perquè totes les forces físiques es concentren en un sol punt i, per tant, hi ha més pressió sobre l’aigua i també degut a la força de la gravetat.

En canvi, quan la plastilina té forma de vaixell, les seves forces es distribueixen, aconseguint un equilibri de forces que fa que floti sobre l’aigua.

  • Experiment: l’aigua no cau!
  • Posem aigua en un got fins a dalt.
  • Amb una carta tapem el got.
  • Agafem el got cuidadosament i li donem la volta.
  • L’aigua no cau!

Això és degut al pes de l’aigua i a la pressió atmosfèrica. La pressió atmosfèrica empeny la carta cap amunt evitant que l’aigua caigui.

  • Les propietats de l’aigua:

Conversem i experimentem que l’aigua pot estar en diferents estats: pot ser líquid (aigua), sòlid (glaçons) i també es pot evaporar.

  • Transvassaments d’aigua:

Ens ho vam passar genial fent transvassaments d’aigua amb diferents estris.

  • Per què plou?

Al principi del trimestre quan vam parlar sobre l’aigua, també va sorgir el tema de l’aigua de la pluja.

Per entendre per què plou i el cicle de l’aigua, vam visualitzar un vídeo i vam fer dos experiments. Fent aquests experiments, vam poder comprovar com el sol escalfa l’aigua i fa que s’evapori i llavors puja a l’atmosfera i forma núvols que emmagatzemen l’aigua en forma de vapor. Després quan els núvols es troben amb una corrent d’aire fred, el vapor es condensa i cau en forma de pluja (precipitació). Si la temperatura baixa encara més, la precipitació pot produir-se en forma de neu o pedra.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>