Els espais a educació infantil

Els dimarts a la tarda les nenes i els nens d’educació infantil de l’escola Pla del Puig la dediquen a treballar per espais.

 

Aquests espais són preparats pels adults i, en cada un d’ells, s’hi proposa una activitat que permet el treball de les capacitats pròpies de l’etapa d’educació infantil. També es desenvolupen aspectes més específics de les àrees curriculars, com per exemple, l’adquisició i millora del llenguatge oral. La interacció dels infants amb els materials que es proposen, juntament amb els companys i amb l’adult com a guia i model, permet a l’alumne anar adquirint vocabulari, expressions i estructures coherents que l’ajuden a desenvolupar la seva activitat.

 

Al matí,  les nenes i nens de 3 a 5 anys decideixen lliurement a quin espai volen anar a la tarda i l’escullen segons els seus interessos i necessitats. Totes les propostes queden registrades en una graella gran i visible a la classe. Els grups que formen els espais són reduïts, d’uns 11 o 12 alumnes i es barregen els 3 nivells d’educació infantil.

 

Aquest curs s’han proposat cinc espais que s’han dotat dels materials necessaris procurant que siguin reals i naturals.

 

El centre mèdic (joc simbòlic)

Els infants imiten accions de la seva vida quotidiana i del món dels adults, com són: anar al metge, esperar que l’infermer/a li doni visita, ser atès, fer cures, etc. La seva activitat lúdica amb material real (xeringues, gasses, bates, peücs, tiretes…) permet realitzar un treball important d’expressió oral i d’adquisició de nou vocabulari.

El restaurant (joc simbòlic)

En aquest espai els permet reviure, de forma lúdica, una situació familiar i experimentar amb la pròpia activitat i amb la manipulació de material específic d’aquest tema (cartes de menú, papers de comandes, safates, copes, plats, coberts, olles, cullerots,…) els rols propis d’un restaurant: comensals, cambrers i cuiners.

Construccions (lògica i matemàtica)

Els alumnes manipulen diferents tipus de peces de fusta i llaunes a partir de les quals comencen a introduir noves paraules sobre el nom de cossos geomètrics. Aprenen també a verbalitzar quins han estat els seus processos creatius en la construcció, tant individual com en petit grup, i treballen estratègies mitjançant l’assaig i l’error. Un espai on es construeix, es crea, es verbalitza, s’imagina i es comparteix el joc de forma significativa.

Teatre (comunicació i expressió)

Les nenes i els nens es disfressen i, per una estona, es converteixen en diferents personatges (fades, cavallers, bruixes, princeses, policies, àligues….). Per grups s’inventen una història, amb un diàlegs i els representen.

Experimentació (lògica, matemàtica i descoberta de l’entorn)

Els alumnes poden experimentar lliurement amb els materials i les propostes que es posen a la seva disposició, permetent estimular la seva curiositat. És un espai on, de forma natural, classifiquen, separen, barregen, mesuren, investiguen, traspassen,… i parlen i reflexionen sobre allò que fan.