Repte STEAM: creació d’un espai de lectura al pati de l’escola

Dins del marc d’un projecte STEAM ( ScienceTechnology Engineering Arts &Maths) es va plantejar als alumnes la creació d’un espai de lectura agradable i tranquil, integrat en la natura, al pati de l’escola, amb la instal·lació d’una cúpula geodèsica. Aquesta estructura havia de ser fusta i estaria decorada amb el nom de tots els alumnes de l’escola fet de pasta de paper.

Els objectius didàctics del projecte van ser:

• Aplicar les matemàtiques en un entorn real.
  • Treballar de forma cooperativa en la realització d’un bé per a la comunitat.
  • Fomentar la sostenibilitat en el medi ambient reciclant materials de l’escola.
  • Dissenyar i realitzar projectes artístics multidisciplinaris.

Desenvolupament del projecte

Primer de tot, els alumnes de 1r a 6è, van modelar les lletres del seu nom amb pasta de paper elaborant, ells mateixos, el material. Després, els alumnes de segon van construir un prototip de cúpula geodèsica amb les peces del joc “Geomax”, calculant quines i quantes lletres de l’alfabet serien necessàries per a culminar el projecte. Tot seguit, van presentar el prototip als nois i noies de sisè i els van donar instruccions de com l’havien construït i de les diferents mides dels triangles que havien de tenir en compte. A continuació, els alumnes de sisè van analitzar l’estructura, van prendre mides de dos llocs al pati on es podria instal·lar la cúpula, van determinar les mides de la cúpula a mida real i en van fer plànols i una maqueta a escala. Entretant, amb les mides proporcionades, es van encarregar les fustes al fuster i es van comprar les peces connectores necessàries. A partir d’aquí, els nois i noies de sisè van muntar la cúpula i, finalment, la van instal·lar al lloc definitiu. Per acabar el projecte, i inspirats per l’escultor Jaume Plensa, es van posar els noms de tots els alumnes del Pla del Puig, creant, així, una obra d’art.

Punts forts de l’activitat STEAM:

• Desenvolupament de competències bàsiques (àmbits matemàtic, artístic i educació en valors).
  • Motivació
  • Treball en equip
  • Contribució ciutadana

Valoració de l’experiència

Aquesta experiència ha estat molt engrescadora i gratificant per als alumnes. S’ha portat a terme un treball d’aplicació de conceptes geomètrics i de mesura, de proporcionalitat i d’estètica en un marc de treball en equip dins d’una situació real. Els alumnes han pogut expressar la seva creativitat de forma sostenible. Potser el més valuós, per a tots els implicats, ha estat construir un equipament que serà per a tots els alumnes de l’escola  i que perdurarà quan ells passin a l’institut.