SORTIDA DE L’ENTORN, RUTA DE LES FÀBRIQUES

La sortida de l’entorn del nostre curs està relacionada amb les fàbriques tèxtils de St. Joan de Vilatorrada. Sortint de l’escola hem fet l’itinerari següent; Carrer Frederica Montseny, Avinguda Torrent del Canigó, fent parada al CAP, hem baixat fins al riu Cardener i desprès hem anat fins al davant de Cal Gallifa on ens esperava el Sr. Marc Vilarmau de l’Associació Embarrats. Ens ha portat a fer una ruta per les antigues fàbriques; Burés, Borràs i Gallifa, tot explicant-nos un munt de coses molt i molt interessants.

Les fàbriques van començar a funcionar fa molts anys, quan els nostres besavis i rebesavis eren joves i això va fer que molta gent vingués d’altres indrets a treballar al nostre poble.

Les fàbriques van deixar de funcionar ja fa uns anys i a la fàbrica de Cal Gallifa ara hi ha un teatre, la biblioteca i una escola d’adults.

El Marc ha relacionat l’explicació amb els elements de la natura, ja que per fer funcionar les fàbriques necessitaven la força de l’aigua per moure la turbina, per això les fàbriques tèxtils estan ubicades a la vora dels rius. Si l’aigua no tenia prou força necessitaven cremar carbó per fer funcionar tota la maquinària per això tenien aquestes xemeneies tant altes que encara es conserven.

Una sortida propera que ens ha permès conèixer una altra perspectiva del nostre poble i saber-ne el seu origen.