SER UNA DONA MARROQUINA I CATALANA

El passat dissabte 4 de maig, la diputada Najat Driouech va reunir-se amb dones d’origen magrebí de la ciutat de Mataró. Ja al mes de desembre vàrem tenir una primera xerrada amb ella i es va acordar fer aquesta segona trobada a l’escola Germanes Bertomeu. El títol de la xerrada va ser: “Dones d’aquí i d’allà. El repte de viure entre dues cultures.”

La trobada va tenir un aire molt proper i familiar, on les mares podien conversar i explicar com se sentien i les pors que sorgien en aquest procés. Els punts que volem destacar són els següents:

Per a la Najat és important assumir que les famílies que ja estan residint a Catalunya ja no tornaran a viure al Marroc, encara que tornaran com a visitants. Per tant, hem d’integrar aquesta dualitat cultural, és a dir, ser d’origen marroquí però ciutadanes mataronines, amb els nostres drets com a ciutadanes i els nostres deures. Per exemple, conèixer les festes importants de totes dues cultures, no tancar-nos només en les nostres pròpies d’origen: fer nostra tant la diada de Sant Jordi com obrir-nos a conèixer el Ramadà.

Per a sentir-se ciutadanes d’aquí, és prioritari conèixer la llengua per poder-nos comunicar. Si aprenem la llengua local ens podem moure autònomament, ens sentim útils, podem verbalitzar les nostres necessitats/preocupacions i millorar la qualitat de la nostra convivència en el dia a dia.

El fet de comunicar-se amb el teixit social del barri: poder dialogar amb l’escola (participar de les reunions d’aula, de les festes de l’escola, col·laborar com a voluntaris/es…), participar de les associacions de veïns, empodera a les dones i esdevenen un referent vers els seus fills/es. Es freqüent que els pares no dominin la llengua local i són els fills/es els que han d’ajudar a fer de traductors/es. Alguna mare reconeixia que aquesta situació era un doble patiment, ja que per una banda sentia la frustració per no dominar l’idioma i, per altra, la queixa dels seus fills, demanant-li que aprengui la llengua.

Quan no ens coneixem entre el veïnat, i som de diferents orígens, de vegades des de la desconeixença apareixen els prejudicis culturals, les rivalitats i provoquen un tancament. En canvi apropar-nos als que són diferents de nosaltres, el comunicar-nos ens apropa i guanyem confiança. Per exemple, els veïns d’una mateixa escala ens hem de conèixer i respectar-nos. La importància de la llengua ha estat un aspecte molt important i compartit per totes les participants de la xerrada.

Un altre tema tractat a la xerrada va ser la delinqüència del barri de Rocafonda. Lògicament es va condemnar -i molt- aquests actes (tràfic de drogues, violència al carrer), es va recordar com els ciutadants/es del barri feia poques setmanes s’havien manifestat pels carrers de la ciutat demanant més presència i actuació policial. Un delinqüent -sigui de l’origen que sigui- és un delinqüent, però no s’hauria de condemnar mai l’origen sinó els actes.

Des d’aquí, volem agrair la presència de les mares de l’escola perquè sense elles aquesta trobada no hagués tingut sentit. La seva implicació i autocrítica va ser molt enriquidora per a tothom. També volem agrair especialment la bona disposició de la diputada Najat, que es va comprometre a fer arribar el missatge al parlament, ja que aquest diàleg sobre la dualitat cultural ha de ser una realitat tant individual i col·lectiva com institucional.

Com a conclusió, us animem a totes les famílies a participar de tot allò que oferim des de l’escola per tal de seguir creant vincles!!

A continuació us fem un recordatori de tots els TALLERS ACTIVITATS que fem a Germanes Bertomeu:

DILLUNS: NACIONALITAT ESPANYOLA

Ajudem a qui vulgui preparar-se la prova i donar-se d’alta per tal de poder-se examinar. També fem l’acompanyament, en la mesura possible el dia de l’examen.

DIMARTS QUINZENALS: FEM UN TE

Comparteixen les seves preocupacions en relació a la criança dels seus fill/es, es fan diverses sortides per l’entorn, participem als tallers de “Créixer en família“ i realitzen formacions (alimentació, primers auxilis, reciclatge, factura energètica, etcètera).

DIMECRES: CURS DE CATALÀ

Destinat a totes aquelles persones nouvingudes que volen aprendre la nostra llengua i ajudar-les en el seu procés d’inclusió i arrelament social.

DIJOUS: TALLER DE COSTURA

Aprendre a cosir amb l’ajuda d’algunes expertes de l’escola. Funciona com un grup autogestionat. Actualment han iniciat un projecte de creació de productes artesans que reinverteixen a l’AMPA i al propi taller.

Gràcies, mares, per la vostra participació i a les que encara no ho feu: ANIMEU-VOS!! Us esperem!!

La Comissió de Voluntariat

Mercè i Lluïsa