No al tancament d’ I3

Aquest dimarts 30 d’abril de 2024 els Serveis Territorials de Maresme-Vallès Oriental han informat l’escola pública Germanes Bertomeu que tancaran una línia l’I3. Com a AFA del centre, i amb el suport de les famílies afectades, considerem aquesta decisió totalment inadmissible i exigim als Serveis Territorials que rectifiquin la seva decisió de manera immediata pels següents motius:

• La decisió xoca frontalment amb el Pacte contra la segregació escolar, ja que, lluny de reduir-la, farà que augmenti encara més al nostre centre.

• El ple de Mataró va validar per unanimitat el document elaborat pel Consell Escolar de Mataró sobre la planificació escolar 22-27, en què desaconsellava el tancament de línies a Centres de Màxima Complexitat com el nostre, atès que el tancament fa que augmenti encara més el nivell de segregació.

• Per a prendre la decisió del tancament, no s’han tingut en compte les segones, terceres i quartes opcions de les famílies, malgrat que sabem que amb aquestes matrícules hi hauria prou alumnat per a fer dos grups. Aquesta omissió és especialment preocupant, perquè aquestes famílies permetrien reduir el grau de segregació.

• La proposta del Departament de començar per sobre la ràtio farà que el grup, amb un índex d’alumnat NESE molt més alt que a la majoria de centres, tingui, a més a més, una ràtio més elevada.

• El tancament d’una línia aquest any pot afectar molt les matriculacions del curs vinent, i pot condemnar el centre a una segregació absoluta de manera perpètua.

• Els Articles 27 i 28 del DECRET 11/2021 deixen clar que l’oferta educativa ha d’atendre, en primer lloc, l’impacte sobre la segregació escolar, i és evident que el tancament de la línia va clarament en direcció contrària.

• És incomprensible que el Departament d’Educació, en comptes de planificar i gestionar les línies amb criteris educatius, continuï sense planificar i deixant la decisió dels tancaments a mercè de la tria de les famílies, malgrat saber que això el que fa és augmentar la segregació.

• El tancament de la línia durant el període de preinscripció i matrícula és poc ètic i és un greuge comparatiu entre les famílies, que han fet la tria segons la oferta inicial i han vist com se’ls modificava enmig del procés.

• La nostra escola, malgrat tenir un projecte educatiu brillant, fa anys que arrossega un estigma per l’alt grau de segregació que pateix, i aquesta decisió dinamita tots els esforços que l’equip docent i les famílies estem fent per a revertir aquesta situació.

• No entenem que des del Departament es tanquin línies públiques i s’afavoreixi que part de l’alumnat que no pot accedir-hi acabi a centres concertats, augmentant així la privatització de l’ensenyament i el grau de segregació.

• És pervers que, mentre ERC presenta un programa electoral per als propers comicis del 12 de maig en el qual defensa un pla de xoc contra la segregació escolar, prengui decisions que van en la línia contrària.

• Tancar una línia d’una escola de barri és posar en perill un model de convivència i atacar la nostra identitat de barri, per la qual treballem cada dia. Som un barri cohesionat, amb una comunitat veïnal i educativa forta, i activarem tots els mecanismes de pressió que considerem oportuns per a demostrar-ho.

Per tot això, exigim als Serveis Territorials una rectificació immediata. Des de l’AFA farem servir totes les eines que tinguem a l’abast per aconseguir una rectificació. En aquest sentit, us emplacem a adherir-vos a aquest manifest omplint aquest formulari:

Manifest contra el tancament de la línia a l’escola

Ja són moltes les entitats i les persones que ens donen el seu suport: Llistat d’adhesions

Signat:

AFA Escola Pública GERMANES BERTOMEU