Història

L’any 1971 es va inaugurar l’escola amb el nom d’Apolo XI, el mateix nom que tenia el coet que va arribar a la lluna dos anys abans. Popularment la gent l’anomenava escola Font d’en Fargas i amb el temps aquest va ser el seu nom definitiu. L’escola es va crear com a “Centre Pilot” per realitzar experiències innovadores en educació, i des de llavors, aquest ha estat sempre un dels trets d’identitat del projecte educatiu de l’escola.

La nostra escola té titularitat pública, pertany al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i forma part del Consorci d’Educació de Barcelona.

El 1983 el centre abordà un projecte general, comú i compartit per tot el professorat; consistent en l’ Agrupament Flexible d’Alumnes (AFA).

El 1985 l’escola passa de ser centre pilot a Centre Experimental de Règim Especial (CERE), continuant amb el Projecte d’AFA i posant en pràctica els nous cicles i etapes educatives obligatòries previstes en la LOGSE, esdevenint així un centre pioner on s’imparteix l’escolaritat dels 4 als 16 anys.

L’any 1990, l’escola incorpora una aula d’educació infantil de tres anys  (P-3) i el curs 91/ 92 comença amb una nova aula quedant la doble línia complerta al centre des de P-3 fins a 6è.

Un cop valorada positivament per l’administració l’experiència de l’agrupament d’alumnes i valorant que el centre quedarà configurat com a Educació Infantil i Primària (CEIP), passen els alumnes de secundària obligatòria a l’Institut  d’Ensenyament Secundari Carrasco i Formiguera.

Aprofitant que està situada en un entorn privilegiat, el curs 1994/1995 s’engega el projecte Escola de Natura . L’adequació dels espais a l’entorn de l’edifici possibilita passar d’un antic abocador a un espai arbrat en consonància amb el Parc del Guinardó. La implicació del professorat i l’AFA (antigament AMPA) és fonamental en aquesta etapa. Paral·lelament, s’enforteix l’interès, com a escola, per promoure projectes d’innovació que tinguin en compte la natura i el medi, participant des dels inicis en el Programa Escoles Verdes i posteriorment formant part de les Escoles + Sostenibles.

El curs 2001-2002 el centre passa a ser un centre en règim ordinari, com les altres escoles del districte, no obstant manté la línia educativa innovadora i activa.

El període 2004-2007 es promouen canvis organitzatius, dinàmiques, espais i inici de diferents projectes d’innovació: Projecte de Biblioteca Puntedu: RENOVEM LA BIBLIOTECA “Josep Mª Refusta i Palau”

El  2006-2009 s’inicia el  Projecte d’educació ambiental “PER A UNA ESCOLA SOSTENIBLE I OBERTA A L’ENTORN” 2005-2008, amb projectes anuals a BCN Identitats del programa d’Educació en valors i el Projecte “LLIGALL” per a la reutilització i socialització de llibres de text, impulsant-ne el seu desenvolupament conjuntament amb l’AFA.

Al 2007/2010, Projecte d’Innovació Educativa per a la Ciutadania: “ESTIMEM I COMPARTIM EL NOSTRE ENTORN”.

Del 2009 al 2011 es fa una reforma integral del centre: aules, passadissos, cuina, menjador, es comuniquen internament els dos edificis de primària, s’incorporen dos ascensors al centre i es construeixen dos edificis nous per a lavabos.

El curs 2011-12 es construeix l’EBM Els Tres Turons als terrenys de l’escola de natura i s’inicia el llarg camí de recuperació dels espais afectats. Es compta, de nou, amb l’entusiasme del professorat i de l’AFA i les col·laboracions professionals i d’entitats com Martí Codolar i la Fundació Els Tres Turons, iniciant el projecte d’innovació d’Aps. ( Aprenentatge Servei )

A partir del curs 2013-14, es construeix a l’espai de l’antiga caseta del conserge el nou espai d’horts, a una nova zona més assolellada, amb oliveres, aromàtiques i vinya verge. S’inicia el projecte “Camí escolar, espai amic” conjuntament amb l’AFA i entitats de l’entorn.

Des del curs 2014-2015 el centre forma part de la Xarxa de Competències Bàsiques del Departament d’Educació, uns espai de formació permanent docent entre iguals i en xarxa, que promou el desenvolupament docent i la transformació dels centres per a la millora dels aprenentatges dels alumnes.

El període 2015-2019 s’impulsa la participació a noves  xarxes educatives: programa Eines per al canvi i Xarxes per al canvi, del Consorci d’Educació de BCN.

Des de l’octubre 2017 l’aprenentatge servei (Aps) s’inclou en el currículum competencial dels alumnes, rebent el reconeixement com a centre innovador, d’acord amb la RESOLUCIÓ ENS/1542/2018, de 2 de juliol, on es publica que som centre amb projecte d’innovació pedagògica reconegut, a l’àmbit 3: Relació i cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn.

Al maig del 2018 és una de les deu escoles seleccionades a la ciutat dins el programa  ADAPTANT ESCOLES AL CANVI CLIMÀTIC A TRAVÉS DEL BLAU, EL VERD I EL GRIS, Projecte emmarcat en el Pla Clima de l’Ajuntament de Barcelona. El curs 2019-2020 esdevé l’escola Refugi Climàtic del districte d’Horta-Guinardó.

Durant el període 2019-2022 la pandèmia de la Covid-19 ha condicionat molt el funcionament de l’escola. Durant aquest temps  alumnes i mestres s’han adaptat a les situacions educatives amb empenta i il·lusió de compartir, aprendre i conviure  i han desenvolupat  aprenentatges competencials conjuntament.  La competència digital de docents i alumnes ha fet un important avenç,  participant com a centre en el Pla d’Educació digital de Catalunya (PEDC).

Durant el curs 21-22 vam celebrar el 50 aniversari de l’escola.

Al curs 2023- 2024 l’escola va inaugurar el seu rocòdrom al pati de Lledoners.